bakfiets_header

Van klassieke racefiets tot hippe singlespeed stadsracer

Stap 1 Een oude racefiets zoeken
Marktplaats is de plek voor een oude racefiets en de zoekterm voor het zoeken; Gazelle Champion Mondial. Dit is namelijk de ideale racefiets voor het ombouwen. Er zijn er veel van gemaakt, de kwaliteit van de fietsen en vooral de frames was erg goed, Gazelle heeft prachtige kleuren en logo’s gebruikt. En deze raceframes zijn ook geschikt om een ketting te kunnen spannen.

Stap 2 Geslaagd
Via Marktplaats gekocht. Een Gazelle Champion Mondial  voor 115 euro. Vooral gekocht vanwege de prachtige kleuren van het frame. Ook handig; het frame heeft oogjes voor  montage van spatborden. De wielen en remmen waren nog in uitstekende staat. Minpunten; het gele zadel, de  gekraste zadelpen, de lelijke pedalen en het slecht draaiende balhoofdlager. 

Stap 3 De lagers schoonmaken
Bij een oude racefiets kunnen alle lagers nieuw vet en nieuwe kogels gebruiken. Uit de trapas kwam een vies mengsel van water, roest en olie. Wil je daar voorgoed van af dan kun je er voor 10 euro een cartridge-trapas inzetten. Het balhoofdlager heeft diepe putjes. Vervanging is niet ingewikkeld maar moet wel met speciaal gereedschap. Omdat een kogelring is gebruikt voldoen losse kogels als noodoplossing ook. De voorvork draait dan op de kogels die tussen de putjes komen te liggen.   

Stap 4 De aandrijving ombouwen tot singlespeed
Ik maak van de racefiets een singlespeed. Een fiets met een vaste overbrenging. Daarvoor gaan de derailleurs eraf. De tandwielen achter vervang ik door een enkel tandwiel. Het wiel heeft gelukkig een moderne cassettenaaf. Daar past een goedkoop BMX-tandwiel van goede kwaliteit op. De ruimte die overblijft wordt opgevuld met tussenringetje. Ik heb ze uit twee oude versleten tandwielcassettes gehaald. Met de tussenringetjes kun je ook gemakkelijk  het tandwiel op de goede plek krijgen voor een rechte kettinglijn. De ketting vervang ik door een niet roestende singlespeed-ketting. De ketting span ik door het wiel naar achteren te trekken. Het grote tandwiel vervang ik door een beschermring.

Stap 5 Bredere bandjes monteren
Het voordeel van oude racefietsen is dat er meer ruimte is tussen rem en velg dan bij moderne racefietsen. Er kunnen daardoor bredere banden op. Als je geen spatborden wil monteren, passen er banden van 32 millimeter breedte in. Ik wil ook spatborden. Dan blijft er 28 millimeter breedte over. Ik monteer de Schwalbe Durano in maat 28-622. Schwalbe claimt een uitstekende levensduur, zeer goede grip op nat wegdek, weinig rolweerstand en een redelijk goede lekbescherming. Lijkt een uitstekende band voor een stadsracer.     

Stap 6 Weg met dat lelijke zadel en pedalen
De fiets is geleverd met een lelijk geel zadel. Dat vervang ik door een zwart zadel dat meer bij de fiets past. Voor de oude zadelpen met diepe groeven komt een nieuw exemplaar in de plaats. De pedalen vervang ik door klassieke racepedalen, gesloopt van een oude fiets.      

Stap 7 Een recht stuurtje
Een racestuur vraagt om een diepe houding. Te extreem voor in de stad. Het stuur vervang ik door een flink stuur dat ik van een oud wrak heb gesloopt en daarna met een ijzerzaag heb ingekort. Bij de fiets horen ouderwetse remgrepen en handvatten. De witte remkabels  kunnen mooi blijven zitten. De binnenkabels vervang ik door nieuwe RVS-kabels.

Stap 8 Spatborden
De laatste stap is het monteren van spatbordjes. SKS levert smalle spatborden. Montage is de lastigste klus van het ombouwen. Omdat er zo weinig ruimte is, ben ik lang aan het puzzelen om ze zo te monteren dat het wiel niet aanloopt.   

Stap 9 De fiets is klaar
Het eindresultaat. Een stadsracer van nog geen 10 kilo. Ik heb 115 euro betaald voor de fiets. Van oude sloopfietsen heb ik het stuur, de handvatten, remgrepen, het zadel, achterspatbord en pedalen. Nieuw zijn de banden (70 euro), zadelpen, ketting, achtertandwiel, kettingbescherming, binnenkabels, het voorspatbord en de losse kogeltjes. Kosten 155 euro. In totaal dus 270 euro. Plus een paar avondjes sleutelen. En misschien levert de oude Campagnolo Nuovo Record derailleur nog wat op als collectors item.

Het ombouwen is niet echt ingewikkeld, maar je moet wel een beetje kunnen sleutelen en voor sommige onderdelen heb je speciaal gereedschap nodig. Daarnaast zijn er allerlei eigenaardigheden waar je op moet letten. Meer tips, uitleg en voorbeelden staan op onze website. Op www.m-gineering.nl kun je ook heel veel uitleg vinden, sleutelinstructies en speciale onderdelen kopen.