header-duinpad

De beste vijf

Deze vouwfietsentest is eerder gepubliceerd in de Vogelvrije Fietser, maart 2001

Nummer 1: Brompton T5 € 1083
De testrijders waren unaniem lovend over het vouwen en het meenemen in de trein van de Brompton. Brompton gewoon De Brompton is dan ook de vouwkampioen die ook nog heel behoorlijk fietst. In een handomdraai is de Brompton om te toveren tot een klein pakketje dat als enige vouwfiets makkelijk tussen de banken van een intercity past. Het vouwsysteem is kwalitatief erg goed uitgevoerd. De zadelpen glijdt soepel in de zitbuis, de scharnieren van stuurpen en frame zijn degelijk geconstrueerd en makkelijk los te draaien en het vouwpedaal vouwt erg soepel.
Ook als fiets scoort de Brompton goed. In de rendementsmeting scoorde de Brompton samen met de Halfway het beste. De afmontage is goed. De fiets heeft goed gekozen versnellingen, goede remmen, kabels, verlichting en spatborden met spatlappen. De achtervering vangt de Brompton gevouwen klappen goed op. Wel beoordeelden de testrijders het stuurgedrag als nerveus, maar daar raakten ze ook snel aan gewend.Zijn er dan geen minpunten aan de Brompton? Ja, twee. Het achterframe klapt naar beneden als je de fiets optilt. Dat is onhandig als je de fiets wilt draaien of ongevouwen een trap op wilt tillen. Een ander minpunt is dat de stuurpen niet verstelbaar is en dat de afstand tussen stuur en zadel klein is. Mensen met een lange bovenromp zitten daardoor erg boven het stuur. Dat kan vermoeiend zijn in combinatie met het licht nerveuze stuurgedrag en een hard opgepompte voorband.
Wij hebben de Brompton T5 getest met vijf versnellingen en dubbel uitschuifbare zadelpen. De meest verkochte Brompton is de T3 (€ 947) met drieversnellingsnaaf en zonder lange zadelpen. Omdat de T3 verder hetzelfde is als de T5 zou dit model even goed op nummer één kunnen staan. Hij weegt ook 800 gram lichter. Het simpelste model (C3) kost € 609.

 

Nummer 2: Dahon Roo € 680
De Dahon Roo scoorde op alle punten redelijk tot goed en kwam na de Brompton op een gedeelde tweede plaats. De testrijders vonden de Dahon Roo goed fietsen. De fiets is snel door de goede hogedrukbanden, Dahon Roo gewoon de zit comfortabel door de verende zadelpen en de fiets stuurt meer stabiel dan de Brompton. De spatborden en het kettingscherm beschermen goed. De fiets is voorzien van een terugtraprem en velgrem. Aan deze combinatie moet je even wennen maar het biedt het voordeel dat er geen kwetsbare remkabel van het stuur naar het achterwiel loopt. De drieversnellingsnaaf is in de stad ruim voldoende. Sommige testrijders beoordeelden de tweede versnelling wel als iets te licht.
Ook vouwen gaat goed. De zadelpen schuift soepel naar beneden. Stuur en frame klappen makkelijk dubbel. De fiets blijft bij elkaar met behulp van een eenvoudige snelbinder, simpel maar effectief. De fiets vouwt ondanks de 20″ wielen erg compact en Dahon Roo gevouwenomdat hij ook goed stabiel blijft staan, kun je hem makkelijk meenemen in de trein. Uitgevouwen tilt de fiets makkelijk de trap op door het lage gewicht en doordat de fiets makkelijk is vast te pakken bij het frame. Minpunten zijn de zwaar te vouwen vouwpedalen en het scharnierpunt van de stuurpen dat geen degelijke indruk maakt.
Al met al een goed fietsende stadsfiets die ook nog makkelijk en redelijk compact te vouwen is.

 

Nummer 2: Birdy Blue € 1349,-
De andere tweede plaats ging naar de Birdy Blue. Deze vouwfiets kreeg de meest uiteenlopende beoordeling van de testrijders. Van ‘mag ik de fiets kopen’ tot ‘matig’. Dat de fiets zo verschillend beoordeeld wordt, komt vooral door de diepe zit. Daar moet je van houden. De Birdy Blue uit de test had geen verstelbare stuurpen. Als optie kan de Birdy Birdy Blue gewoonechter ook met verstelbare stuurpen geleverd worden (€ 40).
De testrijder die de fiets wilde kopen, gebruikte de fiets om ‘s ochtends van Amersfoort naar Utrecht (20 km) te fietsen en ‘s middags de fiets mee terug te nemen in de trein of in de auto van zijn collega. Daarvoor voldeed de Birdy duidelijk beter dan zijn eigen Brompton. De Birdy is gemaakt om veel, lang en snel op te fietsen. Door het grote bereik van de versnellingen en door de voor- en achtervering is de Birdy ook prima geschikt om mee te nemen op vakantie.
Birdy Blue gevouwenTillen gaat goed door het lage gewicht. Net als bij de Brompton moet je de achtervork onder het hoofdframe klappen. Dankzij een simpel palletje blijft het achterframe gewoon hangen als je de fiets optilt.
De Birdy uit de test heeft derailleurversnellingen gecombineerd met een drieversnellingsnaaf. Een betere keuze lijkt het model met alleen zeven derailleurversnellingen. Dat maakt de fiets 500 gram lichter, ruim 200 euro goedkoper en het scheelt een kwetsbare kabel.

 

Dahon Presto € 680
De Dahon Presto is het kleine broertje van de Dahon Roo. Toch scoort de fiets minder goed. De fiets heeft een verstelbare Dahon Presto gewoonstuurpen. Deze moet elke keer als de fiets gevouwen wordt, ingeschoven worden, wat niet goed is voor de kabels.
De zadelpen is aan de korte kant, waardoor de fiets niet geschikt is voor lange mensen. Na enkele weken testen ontstond er ook al speling bij de stuurpen.
De fiets heeft smalle hogedrukbandjes. Dat maakt de fiets snel, maar door het ontbreken van vering is de fiets daardoor ook erg gevoelig voor trillingen. Een verende zadelpen Dahon Presto gevouwenzoals op de Dahon Roo en de Dahon Speed zou een goede optie zijn.
De fiets is met 11,5 kg de lichtste uit de test. Gevouwen is de Dahon Presto erg compact en vanwege dit kleine pakketje voor treinforensen een goedkoper alternatief voor de Brompton. De Dahon Presto is zowel gevouwen als ongevouwen erg makkelijk te tillen.

 

Batavus Pro Versa € 959,-
De testrijders waren goed te spreken over de zit en het stuurgedrag. Wel bleek in de rendementsmeting de Pro Versa langzaam, vermoedelijk door de snaaraandrijving (geen ketting!) Batavus Pro Versa gewoonen de banden die maar tot 2,8 bar opgepompt mogen worden. Door de aandrijving zonder ketting heb je geen last van smeer. Dit zorgt samen met de goede spatborden ervoor dat je op de Pro Versa het minste risico loopt om smerig te worden tijdens het fietsen of vouwen. Als vouwfiets scoort de Batavus matig. Het scharnier en de stuurpen zet je vast met snelspanners. Deze moet je elke keer opnieuw stellen als je de fiets uitvouwt. De testrijders vonden dat erg omslachtig. De vouwfiets blijft niet bij elkaar als je hem opgevouwen tilt. De vouwpedalen vouwen uiterst moeizaam als er een beetje vuil in het mechanisme komt. Tenslotte is de fiets vrij zwaar.
Batavus Pro Versa gevouwenBatavus bracht in 2001 vijf modellen op de markt. De Vice Versa (€ 889,-) heeft een gewone ketting. De Contra Versa (€ 689,-) lijkt op de Dahon Roo qua vouwen en rijgedrag. De Extra Versa (€ 559,-) is iets zwaarder door een stalen in plaats van een aluminium frame. De Intro Versa (€ 369,-) is de goedkope variant van de Extra Versa.

Kijk voor de rest van de geteste vouwfietsen bij De grote vouwfietsentest, de subtop

 

Toelichting bij de test
Nieuw aan deze test is dat de fietsen uitvoerig zijn getest door forensen die de vouwfiets dagelijks voor woon-werkverkeer gebruikten. De testrijders kregen steeds een week een vouwfiets mee. Alle fietsen zijn door vijf verschillende testrijders getest. Hiermee hebben we het dagelijks gebruik van de vouwfiets (mee in de trein, trap op en af, stallen) zo dicht mogelijk benaderd. Daaruit bleek dat een en dezelfde vouwfiets niet voor iedereen geschikt is. Sommige mensen willen een fiets makkelijk in de trein neer kunnen zetten, anderen willen vooral comfortabel kunnen fietsen. Sommige vouwfietsen zijn meer geschikt voor lange benen, andere voor korte armen. Daarom rolden er niet één maar drie winnaars uit de bus: de Brompton als de fiets die het beste vouwt, de Dahon Roo die het meest comfortabel rijdt en de Birdy als beste allround sportfiets.
Door de fietsen vijf weken in plaats van een dag te testen kwamen tevens enkele zwakke plekken en mankementen boven water, zoals zakkende zadelpennen en speling in het stuur.
Naast de gebruikerstest hebben we ook alle technische gegevens van de vouwfietsen gemeten (gewicht, vouwtijd, grootte). Nieuw hieraan is de ‘rendementsmeting’. Hoe hard gaan de verschillende vouwfietsen als je steeds met dezelfde kracht trapt? Met behulp van een vermogensmeter, gemonteerd in de trapas, hebben we het verband gemeten tussen trapkracht en snelheid.
In de test hebben we lang niet alle vouwfietsen die er op de markt zijn, getest. We hebben gekozen voor een selectie uit het brede aanbod en daarbij de voorkeur gegeven voor de modellen die nieuw op de markt zijn.