Dankzij de komst van zeer efficiënte leds, kan je nu fietsen met licht waarmee je echt goed kunt zien in het donker.
In 2011 heeft TestKees 7 modellen getest. Uit die test kwamen de Saferide modellen van Philips als beste koplampen. Ze zijn er zowel met batterijen als voor dynamo.
Philips SafeRide LED dynamoversie
Duidelijk de beste en felste bundel van de dynamolampen. Erg breed zodat de bermen ook goed verlicht worden, en homogeen zodat de weg voor je overal even goed verlicht is.
89 euro
Zeer goed
Busch + Müller Lumotec IQ Fly N Plus
De geteste lamp geeft een mooie egale lichtbundel, iets minder breed dan die van de Philips SafeRide.
67,90 euro
Goed
Axa Nano 50
Vergelijkbaar met de IQ Fly van Busch + Müller
59,90 euro
Goed
Trelock LS 875
De hoofdbundel is te smal en het strooilicht te gering, waardoor de bermen naast de bundel niet goed verlicht worden.
54,95 euro
Redelijk
SUPERNOVA E3 Terraflux
De Supernova geeft op zich een mooie brede bundel, maar het contrast tussen de bundel en het licht buiten de bundel is te groot. Daardoor zie je niet veel buiten de bundel.
€ 165,-
Goed, maar te duur.
Philips SafeRide LED accuversie
De batterijversie van Philips heeft een nog bredere en fellere bundel dan de dynamoversie. Verreweg de beste lamp om onder alle omstandigheden mee te fietsen.
119 euro, met vier meegeleverde 2450 mA-batterijen.
Zeer goed
Busch + Müller Ixon IQ
Na vijf uur zijn de vier AA-batterijen leeg en vervangen is niet eenvoudig. Bovendien is de behuizing veel kwetsbaarder dan de geschroefde deksel van andere batterijlampen.
Goed
99 euro, met lader en vier meegeleverde 2100 mA-batterijen
Trelock LS 950
De LS 950 heeft een iets slechtere bundel dan de IQ fly of Axa Nano. De hoofdbundel is te smal en het strooilicht te gering, waardoor de bermen naast de bundel niet goed verlicht worden.
Goed
119 euro met li-ionaccu
Busch + Müller Lumotec Oval
In het halogeentijdperk was dit een goede koplamp. Maar hij is nu hopeloos verouderd.
27,90 euro.
Hopeloos verouderd
Axa Sprint 20
De Axa Sprint geeft verrassend veel licht voor zo’n goedkope lamp, maar de vorm van de bundel is matig.
20 euro
Redelijke lamp voor een lage prijs
Spanninga Luceo (dynamo of 3AA batterijen)
Onbegrijpelijk dat fietsfabrikanten juist deze, toch vrij dure, lamp op hun fietsen zetten. De lamp heeft een kleine led met een te smalle, ronde bundel. Buiten de bundel zie je nauwelijks iets.
30 euro
Veel geld voor weinig licht
Het geheim van een goede lamp
Een goede koplamp heeft de volgende eigenschappen:
- Veel licht. De beste witte leds zetten elektrische energie ongeveer acht keer zo efficiënt om in licht als halogeenlampjes.
- Een goede begrenzing van het licht, door bijvoorbeeld een kapje, zodat het niet omhoog schijnt en geen tegenliggers verblindt.
- Een mooie homogene verdeling van het licht. Ideaal is als het licht breed uitwaaiert en de hele weg voor je egaal verlicht. Hierin verschillen de geteste lampen het meest. De vorm van de lichtbundel hangt ook af van hoe hard je fietst en waar. Als je snel fietst, wil je ver voor je kunnen kijken. Als je langzaam fietst over een kronkelig fietspad, wil je een brede bundel. Als je veel felle autokoplampen tegenkomt, is het prettig om veel licht rechts van je te hebben, zodat je toch nog goed de berm kunt onderscheiden.
- Geen strooilicht van de lamp direct in je ogen. Merkwaardig genoeg hebben alle geteste lampen daar last van. Het is vervelend, omdat je ogen zich op dat licht instellen en je daardoor de weg minder goed ziet. Als je geluk hebt, dekt het stuur net de lamp af. Een oplossing is om de bovenkant af te plakken met een stukje tape.