Bakfietsen zijn al jaren op de markt. Toch lukt het de meeste fabrikanten maar niet om een gebruiksvriendelijke standaard te maken. ‘En dan heb ik nog niet eens schoenen met een hak aan.’
Er komen steeds meer bakfietsmodellen op de markt. Ouders, kinderen en TestKees probeerden negen tweewielbakfietsen uit, waaronder vier met een elektrische hulpmotor. Opvallend is dat maar één fabrikant een standaard heeft waar alle ouders goed mee overweg kunnen. En op de hellingen willen vaders en moeders heel graag een duwtje in de rug.
Rijdt een bakfiets wel lekker?
Een bakfiets ziet er groot en lomp uit, maar hij fietst vrijwel net zo lekker als een gewone fiets. In het begin moet je alleen even wennen aan het extra gewicht en de extra lengte. Alle bakfietsen hebben een prima rijgedrag. Alleen de Gazelle-bakfiets viel door de slappe constructie tegen.
Tweewieler of driewieler?
Kinderen zouden voor een tweewielbakfiets kiezen, want die is het comfortabelst. Een tweewieler buigt mee in de bocht en bij oneffenheden. Op een driewieler worden kinderen veel meer door elkaar geschud. Voor ouders is een tweewieler prettig omdat hij smaller is, lichter fietst en minder weegt. Heeft een driewieler dan geen enkel voordeel? Jawel. In een driewieler kun je meer kinderen meenemen. Aan de bakfietsentest deden alleen tweewielers mee. En een driewieler is ook een aanrader als het je niet lukt om de standaard onder de tweewieler weg te klappen en neer te zetten. Want dat is het grote pijnpunt van de tweewieler.
Waarom is de standaard in- en uitklappen zo ingewikkeld?
Het probleem is het gewicht van de bak. Je moet de standaard over een bepaald punt heen tillen. Als je dat niet lukt, heb je niets aan je bakfiets. Maar het is niet bij alle bakfietsen zo lastig. Bakfiets.nl heeft goed naar zijn klanten geluisterd en een brede standaard ontwikkeld waar de ouders enthousiast over zijn. Vooral het uitklappen gaat makkelijk omdat je op het pootje kunt staan waardoor je met je lichaamsgewicht de bakfiets op de standaard kunt trekken. Dat lukt trouwens ook prima bij de Urban Arrow.
Kunnen kinderen makkelijk in de bak klimmen?
Een groot voordeel van zo’n bakfiets is dat kinderen al jong zelf in de bak kunnen klimmen. Alleen bij Gazelle ontbreekt daarvoor een opstapje. Bij de meeste andere bakfietsen zit er een inkeping in de bak waar de kinderen hun voetje op kunnen zetten. Bakfiets.nl heeft een klein uitstekend randje. Dat lijkt iets makkelijker voor het klimmen. Bij de Dolly en Urban Arrow is de bak aan de hoge kant om er in te klimmen. De bak van De Fietsfabriek vinden de ouders juist weer gevaarlijk omdat hij zo laag is.
Heb je versnellingen nodig?
Ja. Zeker als je met een niet-elektrische bakfiets een heuvel op wilt met zo’n gewicht. Opvallend is dat bij de Gazelle en de Dolly het lichtste verzet daarvoor duidelijk veel te zwaar was.
Elektrisch of niet elektrisch?
Een volbeladen bakfiets weegt al twee keer zoveel als een gewone fiets. Op een helling van een viaduct is elektrische ondersteuning erg prettig. Eenvoudige ondersteuning zoals die van Babboe, De Fietsfabriek en Bakfiets.nl kun je er zelf ook op (laten) zetten. Het nadeel van zulke eenvoudige ondersteuning is dat die pas helpt nadat je de trappers bent begonnen rond te draaien. Juist bij een zware bakfiets wil je dat de ondersteuning meteen start als je wegrijdt. De Urban Arrow levert wel direct ondersteuning.
Wat is een ‘loophulp’?
Met een loophulp kun je een elektrische bakfiets in looptempo met je mee laten rijden zonder dat je hoeft te trappen.
Tip: paraplu op de bakfiets
Voor bakfietsen kun je ook regenkappen kopen, maar daarin zitten kinderen zo opgesloten. Dat bezwaar heeft een Senz-paraplu niet. Deze paraplu kun je in een houder van Drycycle steken. Bovendien kun je de Senz in de zomer nog als parasol gebruiken.
Nummer 1 gewone bakfietsen
Bakfiets.nl CargoBike Lang *****
1.749 euro (met Nexus Premium 8-naaf en naafdynamo)
Deze fiets, gemaakt door Azor in Hoogeveen, is inmiddels een classic. Hij is al jaren met veel succes op de markt. De fiets is op elk detail goed doordacht. Minpunten hebben we niet kunnen vinden.
Duurzaam: We hebben niet op duurzaamheid getest, maar op dat punt maakt de CargoBike de beste indruk door de spaakspanning, de gebruikte velgen, de laklaag van het frame en het materiaal van de bak. Je ziet het ook op straat. CargoBikes die in weer en wind worden gestald blijven goed.
Grootste pluspunt: De standaard. Die steekt qua gebruiksgemak met kop en schouders boven de rest uit.
+
Zeer goede standaard
Optimale ruimtebenutting bak
Lichte versnelling
Gedeelde gordels
Maakt een zeer duurzame indruk
Veel extra accessoires en opties mogelijk
Trapt het lichtste van de geteste fietsen
–
Geen minpunten!
Babboe City **** (vanwege de prijs-kwaliteitverhouding)
1.058 euro (inclusief 159 euro bezorgkosten)
De Babboe City is opvallend goedkoop. En voor die lage prijs krijg je een bakfiets die goed voldoet.
Geen weer-en-wind-bak: In vergelijking met de CargoBike is de laklaag en het gebruikte materiaal van de bak duidelijk minder. Babboe adviseert dan ook om de fiets niet in weer en wind te laten staan. En om – als hij toch buiten moet staan – een speciale ‘bakfietspyjama’ te gebruiken.
Geen tussenhandel: De fiets is mede zo goedkoop omdat die zonder tussenhandel verkocht wordt. Voor een proefritje moet je dan wel weer wat meer moeite doen. Kijk op babboe.nl voor de testlocaties.
+
Erg goedkoop
Mooi vormgegeven bak
Ruime bak
–
Weinig duurzame bak van geperst beukenfineer. (Er zit ook maar zes maanden garantie op de bak)
Vrij zwaar
Matige standaard. Het kost veel kracht om de bak op de standaard te trekken
Rubber dopjes van de standaard gaan snel kapot
(Alleen rechtstreeks via Babboe te koop)
De Fietsfabriek Bakfiets Original Long ***
1.725 euro (met Nexus 7-naaf)
Net zoals de Cargobike van Bakfiets.nl is de Original Long van De Fietsfabriek ook al jaren op de markt. Hij scoort op een paar punten duidelijk minder dan de veelverkochte CargoBike.
Onlogische remmen: De fiets heeft als enige een combinatie van terugtraprem achter en een rem van het type ‘rollerbrake’ voor. Nogal onlogisch. Omdat je daardoor niet je pedalen op ‘10 voor 4’ kunt zetten, kun je niet op volle kracht wegrijden als je zwaar beladen bent.
+
Materiaal bak (betonplex)
–
Slechte standaard
Bak is laag aan de voorkant, wat minder veilig is
Onlogische combinatie van terugtraprem en rollerbrake
Dolly Bikes Dolly II ***
1.649 euro (met Nexus 5-naaf)
De Dolly is dit jaar nieuw op de markt. Hij wordt gemaakt door BSP uit Utrecht, een van de grootste omafietsenproducenten in Nederland. Opvallend is vooral de grote kleurige kunststof bak van polyethyleen.
Diepe bak: De fiets deed het prima, maar de ouders vinden de bak te diep.
Versnellingen te zwaar: Dat de lichtste versnelling nog veel te zwaar is om een heuveltje op te ridjen is een echte misser. Bovendien heeft de Dolly goedkope banden die niet geschikt zijn voor de zware belading van de bakfiets.
+
Leverbaar in 60 kleurencombinaties (bak tien kleuren, frame zes kleuren)
Ruime bak
Materiaal bak (polyethyleen is een duurzame kunststof en goed te recyclen)
–
Bak vrij diep
De banden zijn van CST Zeppelin. Voor de voorband is dat niet voldoende. De band kan de benodigde spanning voor zware lading niet goed aan
Lichtste versnelling trapt te zwaar
Trapt met belading vrij zwaar (mogelijk door de banden)
Matige standaard
Gazelle Cabby ***
1.499 euro
Uniek aan de Cabby is dat de bak opvouwbaar is tot een pakketje van 44 centimeter. Als je wilt kun je de bak er zelfs afhalen. Dat kan handig zijn bij het stallen, maar het nadeel is dat er door die flexibiliteit wel flink wat speling zit bij de bevestiging aan het frame. Dat voelt heel slap.
Geen opstapje: Gazelle heeft als enige geen opstap gemaakt om de kinderen makkelijk in de bak te laten klimmen.
Missers: de lichtste versnelling is te zwaar en het is moeilijk de fiets op de standaard te trekken.
+
Bak opvouwbaar (is dan 44 cm breed)
Bak afneembaar
Relatief licht (42,7 kg)
Deelbare gordels
Ook gordel in het midden
–
Rijdt en loopt minder prettig door speling in de bak
Lichtste verzet te zwaar
Slechte standaard. Bediening ervan is zwaar
Geen opstapje voor kinderen
Bankje verwijderen voor opklappen gaat vrij moeizaam
Nummer 1 met elektrische ondersteuning
Urban Arrow met Bosch-ondersteuning *****
3.425 euro (met rollerbrakes 3.250 euro)
‘Het is net een brommer’, aldus een testende vader. De Urban Arrow komt nogal lomp en zwaar over door de dikke aluminium buizen, maar schijn bedriegt. Het is juist de lichtste fiets van de geteste elektrische bakfietsen. Hij fietst ook erg stabiel.
90% kiest elektrisch: De fiets wordt ook verkocht zonder elektrische ondersteuning. Maar volgens de fabrikant kiest 90% voor elektrisch en hebben de klanten die niet voor elektrisch kiezen al snel spijt. Urban Arrow is over de grens erg populair. Het grootste deel van de productie wordt geëxporteerd.
+
Bosch-ondersteuning
Hydraulische schijfremmen
Laag gewicht
–
Materiaal (kunststof schuim) bak wellicht wat kwetsbaar voor peuterende vingers
Bak erg diep
Zwarte bak kan warm worden in de zon
Bakfiets.nl CargoBike Lang met elektrische ondersteuning ****
Meerprijs 1.169 euro (met 324-Wh accu)
De testers vinden de ondersteuning van Bakfiets.nl slechter dan die van Babboe en de Fietsfabriek. Een moeder: ‘Op de rechte stukken spuit je weg, maar als je een heuvel op moet merk je er niets meer van.’ De klachten komen door de gebruikte 180-watt motor. Bakfiets.nl levert voor dezelfde prijs ook een 250-watt motor. De sterkste motor is handig voor hellingen. De andere motor verbruikt minder en levert zo een grotere actieradius.
+
Accu onder de drager (zo is die onbereikbaar voor water morsende kinderen)
Ondersteuning start snel
Veel ondersteuningsopties
Stil
–
De geteste 180-watt motor is te zwak voor een volle belading en een steile helling
Display in zon erg lastig afleesbaar
Tien ondersteuningsstanden is te veel (bij wisselen moet je veel drukken)
Babboe E-city ****
Meerprijs 800 euro boven op de prijs van een gewone Babboe (met 360-Wh accu)
De ondersteuning van de Babboe is vergelijkbaar met die van De Fietsfabriek. Alleen is de accu onder het bankje beter weggewerkt en de meerprijs lager. De motor maakt bij vol vermogen wel duidelijk lawaai.
+
Lage meerprijs
Voldoende krachtig voor steile helling en volle belading
–
Accu onder bankje (wellicht wat kwetsbaar voor kinderen die drankjes of ijsjes morsen)
Loophulp niet krachtig genoeg voor helling
Ondersteuning komt traag op gang
Lawaaiig als hij op vol vermogen de helling op gaat
De Fietsfabriek Original Long elektrisch ***
Meerprijs 1.120 eruo (met 360-Wh accu)
De Fietsfabriek gebruikt de inbouwset van V-fiets. Die doet het op zich prima, maar is wel erg primitief weggewerkt. De verbindingsstekker ligt gewoon los in de bak onder het zitje. Grijpgrage kinderhandjes kunnen er zo bij en de stekker is ook erg kwetsbaar voor lekkende drankjes of ijsjes.
+
Voldoende krachtig voor steile helling en volle belading
Stil
–
Slecht weggewerkte motor
Loophulp niet krachtig genoeg voor helling
Vertraging in aandrijving
Elektrische bakfietsen vinden ouders erg aangenaam, bleek tijdens testritten.
Lees ook: Jonge ouders willen elektrische bakfietsen
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!