Krappe bocht

Rare frats: driewieler uit de bocht

Onmogelijke bocht voor driewielfiets

Twee krappe bochten om een fietspad op te rijden. De gemeente De Wolden denkt dat dat allemaal geen probleem is, maar een driewielfietser vloog hier de bocht uit.

Op de grens van de bebouwde kom van De Wijk, een dorp vlakbij Meppel, ligt deze constructie: haakse bochten en een groot druppelvormig eiland. Iris Boersbroek kwam er langs op haar mountainbike. Dat ging allemaal goed, maar haar vriend op zijn driewielfiets vloog de bocht uit en belandde in de berm. Een haastig uitgestapte automobiliste vertelde Iris dat er al heel veel over geklaagd was over deze situatie en dat er ook regelmatig iets aan was veranderd.

Wat gebeurde er nu precies?

Gekantelde driewielfiets

Iris Boersbroek: ‘Mijn vriend moest eerst naar rechts sturen en toen meteen naar links, hij haalde de bocht gewoon niet. Sinds mijn vriend een driewielfiets aangemeten heeft gekregen, let ik veel meer op als ik fiets en ik kom zo vaak situaties tegen waarbij ik mijn hart vasthoud: daar kan je op een driewielfiets absoluut niet veilig langs. Meestal gaat het over paaltjes, maar het kunnen ook de fietspaden zelf zijn. Sommige fietspaden zijn gewoon veel te smal voor bredere fietsen. Natuurlijk snap ik dat de wereld niet voor iedereen perfect kan zijn, maar er gelden toch ook wettelijke eisen?

Marianne Kloosterman, verkeerskundige van gemeente De Wolden

‘Dit is 2009 zo aangelegd en we hebben er nooit klachten over gekregen. Een ongeval zegt niet alles. Het ligt er al jaren. Het is bij mij niet bekend als dat er vaak klachten over zouden zijn. ’

Is dit eigenlijk aangelegd volgens de richtlijnen van kenniscentrum CROW?

Kloosterman: ‘Wij leggen altijd alles aan volgens de CROW-richtlijnen.’ (CROW is een kennisinstituut voor mobiliteit -red.)

Hillie Talens, deskundige Ontwerpwijzer fietsverkeer van kenniscentrum CROW

‘Ik moet erbij zeggen dat ik de situatie niet ter plekke heb bekeken, maar wat ik zie op basis van de foto’s en Google, is dat het allemaal heel erg krap is. Dit is niet volgens de richtlijnen van de Ontwerpwijzer fietsverkeer. Daarin staat dat de boogstraal voor bochten, en ook voor dit soort aansluitingen, minstens 5 meter zou moeten zijn. Dit is hoogstwaarschijnlijk geen 5 meter. Dat druppelvormige eiland met eerst een krappe bocht naar rechts en meteen daarna naar links is ook onhandig. Op basis van de Ontwerpwijzer zou je voor een veel gelijkmatiger overgang kiezen.’

De CROW-richtlijnen zijn gemaakt met tweewielers in het achterhoofd. Kan het zo zijn dat driewielers ruimere bochten nodig hebben dan tweewielers?

Kees Bakker van de Fietsersbond (testKees) denkt van wel:

‘Een tweewieler gaat schuin door de bocht. Je kunt niet omvallen, alleen wegglijden met je banden. Een voertuig waarmee je niet kunt hangen, zoals een auto of een driewieler) kan behalve wegglijden ook kantelen. Bij auto’s is dat door de breedte praktisch onmogelijk. Driewielfietsen en scootmobielen zijn smaller, en het zwaartepunt zit vaak hoger. In de praktijk is het vrij eenvoudig om ze te laten kantelen. Je moet dus bij krappe bochten al snel snelheid minderen.’

Hillie Talens van CROW

Wij willen dat iedereen lekker kan fietsen. Jij toch ook?

Weg met de krappe bochten!

‘Voor een driewieler heb je denk ik inderdaad ruimere bochten nodig. Dat is onderzoek dat CROW graag komend jaar zou willen uitvoeren. Er komen steeds meer driewielfietsen, en daar zijn wij bij CROW groot voorstander van, want het houdt mensen langer mobiel. Wat dat betekent voor de richtlijnen in de Ontwerpwijzer fietsverkeer zouden we graag willen onderzoeken. Maar deze bochten in De Wijk zijn ook voor tweewielers erg krap.’

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser