Fietsverlichtingscampagne Ik wil je zien van start

Amsterdamse nachtburgemeester, lichtprinses en directeur Fietsersbond deden aftrap

Op 27 oktober was het zover. Toen startte, de avond voordat de wintertijd inging, de nieuwe fietsverlichtingscampagne ik wil je zien. Met deze campagne wil de Fietsersbond vooral jongere fietsers van 13 – 25 jaar bereiken. In 2011 reed 62 % van alle fietsers met licht. Van de jongeren, die het meest in het donker fietsen, reed slechts 54% met licht. Met social-media acties, advertenties op populaire jongerenwebsites, opvallende straatacties en buitenreclame wil de Fietsersbond jongeren prikkelen om verlicht te fietsen.

In samenwerking met de gemeente Amsterdam werd op zaterdag 27 oktober om 19.00 uur tijdens een verlichtingsevent op het Leidseplein in Amsterdam de campagne ik wil je zien gestart. Nachtburgemeester Mirik Milan opende de campagne samen met Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond en lichtprinses Marije (zij droeg een jurk met 300 brandende fietslampjes eraan, die binnen een uur waren uitgedeeld). 

Na de officiële opening kregen voorbijgangers tot 21.00 uur de gelegenheid om in de BOVAG-tent gratis hun licht te laten repareren; de nachtburgemeester beet het spits af. Uiteindelijk volgden ruim 200 fietsers zijn voorbeeld. Daarnaast konden passanten op de foto in het campagnebeeld, een lampje plukken van de jurk van de lichtprinses of fietsverlichting uit de lampjesautomaat trekken. De lampjesautomaat was een groot succes: binnen negentig minuten waren er 400 lampjes uit de automaat gehaald.

De Fietsersbond werkte voor deze nieuwe campagne samen met jonge vormgevers, performers en sociale media experts. De Fietsersbond ontwikkelde de campagne in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De bond werkt samen met vele partijen waaronder de Regionale Organen Verkeersveiligheid, Bovag, de fietsbranche, VVN, gemeenten, politie en NS-stallinghouders. Bovagbedrijven verkopen tijdens de actieperiode speciale ik wil je zien cadeaubonnen en rekenen geen arbeidsloon. Alleen de kosten van verlichtingsproducten worden berekend.

Vanaf 27 oktober is de website www.ikwiljezien.nl online. Via een speciaal ontwikkelde app op Facebook kunnen jongeren eigen ik wil je zien boodschappen doorsturen en vele prijzen winnen. Uiteraard veel fietsverlichting, maar ook bioscoopbonnen en een VANMOOF fiets.

Reageer op dit onderwerp op ons forum

Samen fietsen we beter!

Word lid