Proppen maar

Treinentest

Met de vouwfiets op stap

vouwfiets

TestKees stapte met twee veelverkochte vouwfietsen in de trein en onderzocht welk treinstel het best bevalt.

Gebruikte fietsen: Brompton en en Tern Link Di7. Brompton is al jaren dé vouwfiets voor de trein. Hij heeft een unieke vouwsysteem en is daardoor heel compact op te vouwen (gebruikt model: 1364 euro).
De Tern Link Di7 is een dubbelklapfiets met 20 inch wielen. Opvouwen doe je door het zadel omlaag te schuiven en frame en stuurpen dubbel te klappen. Minder compact dan de Brompton, maar ook goedkoper (749 euro).

Nummer 1

    

Best getestBeste getest! Coupé: Deze trein is gemaakt voor de vouwfiets. De ruimte tussen twee rugleuningen is zo ruim dat de Tern er ook tussen past. Beide fietsen passen ook perfect in de ruimte voor de niet meer gebruikte lift van het afgeschafte koffiekarretje.
Balkon: Ze staan niet in de weg en je kunt er gewoon bij gaan zitten.

Nummer 2

Stoptrein ConnexxionCoupé: De vrouwfiets kan heel goed mee in de stoptrein van Connexxion. De Brompton past prima tussen de banken. De Tern helaas niet.
Balkon: Ruime plekken voor zowel de Brompton als de Tern.

Nummer 3    

SprinterCoupé: Nee.
Balkon: Prima. Je kunt de fiets bij de zitplekken met klapbankjes neerzetten zonder dat die iemand in de weg staat.

Nummer 4

Klassieke Intercity koploperCoupé: De Brompton past tussen twee banken die met de rugleuning naar elkaar toestaan en tussen bank en glazen tussenwand. Hoewel de NS steeds meer de banken achter elkaar plaatst, kon ik in elke koploper voldoende plekken vinden om mijn Brompton te plaatsen.
Tern past niet in coupé.
Balkon: De fiets neemt al snel een zitplaats in beslag en staat in de weg. Ook als je zelf op een klapstoeltje gaat zitten, staat vouwfiets in de weg. Alleen op de plek voor de gewone fietsen staat hij goed, maar daar heeft de gewone fiets voorrang.

Nummer 5  

Nieuwe intercity dubbeldekkerCoupé: amper geschikte plekken, zelfs niet voor een Brompton. Alleen als een eenpersoons plek vrij is kun je naast je de Brompton of Tern kwijt.
Balkon: Een vouwfiets staat al snel in de loop. Het enige goede plekje is boven naast de ingang naar de coupé. Maar daar kun je hem niet vastmaken met een slot en er is geen zitplaats bij. Bij de zitplek met drie opklapbare bankjes kun je hem wel goed kwijt ten koste van een zitplaats.

Brompton of dubbelklapfiets?
Een laag gewicht is erg prettig omdat je de fiets vaak moet tillen. De Brompton met drie versnellingen, bagagedrager en naafdynamo kost 1364 euro en weegt 12,3 kilo. Weglaten kan! Zonder deze onderdelen kost de fiets 1075 euro en weegt nog maar 10,8 kilo. Ook de Tern Link Di7 van Dahon weegt 14,2 kilo met een Nexus 7 naaf, bagagedrager en naafdynamo. Bij de Link Uno van Dahon ontbreken deze onderdelen. Dan weegt het fietsje nog 11kilo.

Kees Bakker / Testkees

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.

Reageer op dit onderwerp op ons forum

Samen fietsen we beter!

Word lid