‘Greta Thunberg-effect’

Vakantiefietsers willen heel graag met de trein

Vraag overtreft aanbod

Nightjet1

Het aantal boekingen bij de Treinreiswinkel groeide vorig jaar met meer dan ‘twintig a dertig procent’. Dat komt vooral door de klimaatdiscussie. Het meenemen van de fiets – ook heel klimaatvriendelijk – is nog steeds lastig. Maar er zijn lichtpuntjes.

‘Er is altijd veel belangstelling voor het meenemen van de fiets in de trein. Maar het aantal verbindingen groeit niet mee met de belangstelling’, zegt Helmut Brall van de Treinreiswinkel. ‘Het is een nichemarkt. Maar als je betere mogelijkheden zou hebben, zou het veel sneller groeien. In 2019 hadden we een plus van 12 procent op boekingen met een fiets, maar op de andere reizen was er 20 tot 30 procent groei.’

'Greta Thunberg-effect'

In 2018 was er ineens veel belangstelling voor de trein als alternatief voor het vliegtuig. ‘Vroeger hoorden we af toe in onze winkels in Amsterdam en Leiden dat mensen voor de trein kozen in verband met het klimaat. Nu horen we het dagelijks. Het aantal mensen dat niet wil vliegen, neemt toe. Het is voornamelijk de groep van 16- tot 28-jarigen en de 60-plussers. De middengroep heeft waarschijnlijk andere dingen aan zijn hoofd. We krijgen nu ook heel veel schoolreizen. Dat komt niet door de docenten. De leerlingen vragen erom. Ik noem het het Greta Thunberg-effect. Die jonge groep vindt het klimaat echt een serieus probleem. En de 60-plussers doen het voor hun kleinkinderen.’

Gemotiveerde fietsers

Brall die uit liefde voor de trein de Treinreiswinkel heeft opgezet, laat zich niet afschrikken door lange treinreizen en veel overstappen. Maar zelfs hij stond verbaasd te kijken toen mensen met de fiets in de trein naar Portugal wilden reizen. ‘Ze zijn tweeëneenhalve dag onderweg geweest.’
Dat zijn de echte doorzetters. Gelukkig zijn er ook genoeg bestemmingen in Europa die je binnen een dag kunt bereiken. De belangrijkste wijzigingen en ontwikkelingen op een rijtje:

Nog even en de fiets kan in de Eurostar: Amsterdam - Londen

De directe Eurostarverbinding naar Londen leek voor fietsers veel mogelijkheden te bieden. Van Londen naar Amsterdam kunnen er wel fietsen mee, maar direct van Amsterdam naar Londen nog niet, zegt Brall. ‘Vanuit Amsterdam kan de fiets mee naar Brussel in de Eurostar die vertrekt in Amsterdam CS om 07:49 en om 13:46 uur. Moet hij verder naar Londen, dan kan hij mee met de volgende Eurostar die in Brussel vertrekt’, zo staat op Eurostar.com te lezen. Je moet in verband met grenscontrole in Brussel overstappen. Een directe verbinding zou natuurlijk veel comfortabeler zijn. En dan kan ook de fiets mee. Maar zo ver is het nog niet. ‘Het gaat over controles die de Britse douane in Amsterdam en Rotterdam moet kunnen uitvoeren. De onderhandelingen duren langer dan gedacht. Iedereen gaat ervan uit dat het in april echt gaat gebeuren. Dan kun je met je fiets in vier uur en tien minuten van Amsterdam naar Londen. Vervolgens kun je vanuit Londen verder reizen per trein. Het is wel duur. Het meenemen van je fiets kost 30 euro per enkele reis.’

Fiets in Thalys heeft vertraging

Fiets in de Thalys
Beeld-auteur: Thalys.com

Een andere grotere verbetering komt – met enige vertraging – van Thalys: de hogesnelheidstrein naar Parijs. In de Thalys mochten nooit fietsen mee. Thalys laat alle treinstellen opknappen. In de opgefriste Thalys mogen twee fietsen mee. Jammer genoeg is de verbouwing vertraagd. De eerste boekingsmogelijkheid is in 2021. Als de fiets eenmaal in de Thalys mag, ben je met je met je fietsje in 3 uur en 20 minuten in Parijs. Bordeaux is dan nog maar twee uurtjes treinen.

Fiets in de TGV: meer puzzelen

‘In Frankrijk zelf is het ingewikkelder geworden’, zegt Brall. ‘De SNCF zet steeds meer dubbeldek TGV’s in. Daarin mogen geen fietsen mee. Je fiets meenemen in gewone TGV’s kan nog steeds, maar het is meer puzzelen. Voor mensen die willen boeken geven we op maat advies per mail waarin we pdf’s met reisschema’s meesturen.’

Goed nieuws uit Duitsland: snelle treinen naar het zuiden

fiets_ice1

De invoering van de nieuwe ICE 4-hogesnelheidstreinen maakt het veel gemakkelijker om snel met je fiets naar het zuiden te reizen. ‘De nieuwe ICE 4’s zijn snel en comfortabel. Je neemt eerst de IC van Amsterdam naar Hannover. Daar stap je over en dan kun je zo door reizen naar bijvoorbeeld Chur in Zwitserland. Dat is echt een hele goede verbinding. In alle nieuwe ICE-treinen moeten plekken komen voor fietsen. Dat is echt een Fietsersbonddingetje (lobbysucces van onze Duitse zusterorganisatie ADFC, red.) geweest in Duitsland.’ Omdat de verbindingen zo goed zijn, heeft de Treinreiswinkel besloten fietsreizen te organiseren naar de Bodensee, een populaire fietsbestemming.

Geen fietsrijtuig meer in de nachttrein Düsseldorf-Innsbruck/Wenen

De Oostenrijkse ÖBB nam in 2017 de nachttreinen van CityNightLine (onderdeel van Deutsche Bahn) over. De nachttrein uit Amsterdam verdween, maar vanuit Düsseldorf kon je gelukkig nog wel met je fiets in de nachttrein stappen. Maar dat is voorlopig voorbij.De ÖBB heeft het fietsrijtuig eruit gehaald. Dat komt door een algeheel tekort aan materieel. De ÖBB laat nu nieuwe rijtuigen bouwen, maar die zijn pas in 2022 of 2023 klaar. Dat duurt even maar het is geruststellend dat de ÖBB investeert in materieel. Dat houdt in dat ze plannen voor de lange termijn.’ Voor het overzicht van wat nog wel kan bij de Oostenrijkse ÖBB kijk hier.

Kopenhagen bereikbaar met fiets en trein

De trein van Hamburg naar Kopenhagen was bij treinliefhebbers geliefd vanwege de veerbinding Puttgarden – Rødby. De gehele trein reed de veerboot op. Een unieke ervaring. Maar de fiets mocht helaas niet mee. In december reed de trein voor het laatst de ferry op. In de toekomst moet de trein door een tunnel. Maar die is nog niet klaar. Tot die tijd rijdt de trein over land via Flensburg en Odense. Dat is gunstig voor fietsers: er mogen zes fietsen mee.

De nachttrein Amsterdam-München-Wenen keert eind dit jaar terug

Dankzij financiële steun van de Nederlandse overheid kan de ÖBB eind 2020 weer een nachttrein laten rijden vanuit Amsterdam. Fietsen mogen ook mee. Dat is goed nieuws. Maar de liefhebbers van de autoslaaptrein zullen een verbinding moeten missen. De nachttrein die later dit jaar uit Amsterdam zal vertrekken, heeft nu Düsseldorf als beginstation. Daar kunnen nu nog automobilisten instappen. ‘Als de auto’s in Düsseldorf de trein op moeten rijden, moet de trein een uur stil staan. Dat is te lang. Voor veel Nederlanders zal het een groot gemis zijn. Meer dan de helft van de auto’s heeft een geel kenteken.’ Vooral bij Teslarijders is de autoslaaptrein populair, heeft Brall gemerkt.

Eurostar-CCEvanBench

Fietsen moeten meekunnen in alle internationale treinen

Fietsen moeten meekunnen in alle internationale treinen: ook in de hogesnelheidstreinen,… Lees meer

Met de OV-fiets naar Salzburg en Wenen

ov-fiets Wenen

Als je klanten advies geeft over het meenemen van een fiets in de trein moet je zelf ervaren hoe de reizen en de overstappen verlopen. Daarom gaat het personeel van de Treinreiswinkel van tijd tot tijd op pad met OV-fietsen naar bijvoorbeeld Salzburg en Wenen.

Fiets mee in de trein? Help mee!

De Fietsersbond lobbyt in Den Haag en Brussel voor meer mogelijkheden om de fiets mee te kunnen nemen in de trein.

Ja, ik wil doneren

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.