header-silhouet

Airbag op autoruit

Fietsers botsen aanmerkelijk anders dan voetgangers en een airbag op de voorruit van auto’s bespaart jaarlijks 60 dodelijke en 1500 zwaargewonde fietsslachtoffers. Dit concludeert de Fietsersbond op grond van een op 21 april 2008 gepresenteerd TNO-onderzoek.

 

TNO onderzocht in opdracht van de Fietsersbond wat er precies gebeurt bij een botsing tussen een fietser en een auto. Uit de 12.000 botssimulaties blijkt dat fietsers bij een aanrijding in de meeste gevallen met hun hoofd de voorruit raken, terwijl voetgangers meestal niet hoger dan de motorkap komen.

Aanbevelingen van de fietsersbond (pdf)
Artikel Vogelvrijefietser nr. 3 2008 (pdf)
Het TNO-rapport ‘Bicycle safety in bicyle to car accidents’ (pdf)
– TNO: Safety systems for all vulnerable road users (video)

Op grond van dit gegeven vraagt de Fietsersbond politiek en auto-industrie om maatregelen te treffen die de kans op ernstig letsel kunnen beperken. De bond richt zich dan met name op de Europese organisatie Euro NCAP, die een systeem heeft om de botsvriendelijkheid van personenauto’s versus voetgangers te beoordelen. Dit systeem zou uitgebreid moeten worden met de typische kenmerken van fietsongevallen. Een van de maatregelen om zwaar en dodelijk letsel aanzienlijk te beperken, is een airbag op de voorruit van de auto. Deze airbag is reeds ontwikkeld door het Zweedse bedrijf Autoliv. Een Nederlands-Zweeds consortium onder de naam Savecap werkt aan een volledig prototype in 2012.

 

Bron: www.youtube.com

Terwijl het totale aantal verkeerslachtoffers de laatste jaren daalt, blijft het aantal overleden fietsers in het verkeer vrijwel constant. In 2006 kwamen er nog 216 fietsers om in het verkeer, waarvan 106 bij een botsing met een personenauto. Dit was aanleiding voor de Fietsersbond te laten onderzoeken hoe deze ongevallen gebeuren en of er maatregelen te treffen zijn om de ernst van letsel bij een onverhoopte botsing te beperken.

De afgelopen jaren zijn er veel maatregelen genomen om de inzittenden van auto’s te beschermen, maar is er nauwelijks iets gedaan om mensen buiten de auto’s te beschermen. Het TNO-onderzoek biedt een aantal aanknopingspunten voor verdere maatregelen. Allereerst de airbag op de autoruiten om hoofdletsel te beperken. Daarnaast blijkt dat hogere auto’s leiden tot zwaarder letsel met name aan bekken en onderrug. Dit geldt in nog sterkere mate voor kleine mensen, zoals kinderen. De Fietsersbond pleit daarom voor ontmoediging van auto’s met een hogere motorkap dan 70 centimeter, zoals SUV’s, binnen de bebouwde kom.

Ook vermindering van de  snelheid van autoverkeer scheelt aanmerkelijk in de ernst van letsel. Bij een botsing met een auto die 30 kilometer per uur rijdt, is er nauwelijks ernstig letsel. Daarna stijgt de ernst van het letsel naarmate de snelheid van de auto hoger is.

“Snelheidsbeperking van gemotoriseerd verkeer op plaatsen waar zij mengen met fietsverkeer is een van de belangrijkste maatregelen om te komen tot zowel minder verkeer fietsslachtoffers als een lagere letselgraad. Wij pleiten dan ook voor snelle invoering van ISA, Intelligente Snelheids Adaptie, die de maximumsnelheid automatisch afdwingt.” aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.