header_tunnel_koe

Wat zijn de belangrijkste buitenlandse fietsregels?

Een paar jaar geleden bezocht ik samen met mijn collega Sonja een werkkamp in Zuid-Frankrijk. We kregen er fietsen te leen, om van het tentenkamp naar de werkplek te rijden en om in onze vrije tijd te toeren. We fietsten veel door de omgeving en genoten van mooie stadjes als Bergerac en Sarlat. Wat ons opviel was dat elke automobilist die ons inhaalde toeterde. Eerst dachten we nog dat de heren automobilisten in ons persoonlijk geïnteresseerd waren, maar toen bleek dat zwaaien alleen maar boze blikken opleverde. Als we achter elkaar fietsten was er niets aan de hand.

Als je in het buitenland gaat fietsen, gelden vaak andere regels dan je in Nederland gewend bent. Om je een aantal blunders en mogelijke boetes te besparen verzamelden we buitenlandse fietsregels. De lijst is niet uitputtend. Aanvullingen zijn welkom.

  • In Frankrijk mogen fietsers naast elkaar rijden. Alleen als blijkt dat een auto de fietsers wil inhalen (toeteren), moeten ze achter elkaar gaan rijden. Deze regel geldt ook in België (buiten de bebouwde kom).
  • Op het trottoir fietsen mag in de grote steden van Duitsland (meestal met een bord aangegeven) en Finland, mits je daarbij voetgangers niet hindert. Soms is het ook gewoon de veiligste optie.
  • In Spanje is een helm dragen verplicht. Als je hem niet draagt, maar wel bij je hebt, kom je daar als buitenlander nog wel mee weg bij de Guardia Civil volgens wereldfietser Bert Sitters.
  • In Engeland mag je niet harder dan 10 mijl (16 kilometer) per uur fietsen. Volkskrant correspondent Peter de Waard werd ooit op de boulevard van Bournemouth staande gehouden omdat hij volgens een Engelse Bobby wel twaalf mijl per uur fietste! De vraag is of de Bobby gelijk heeft, want volgens de Engelse Fietsersbond zijn er geen snelheidsbeperkingen voor fietsers op de openbare weg in Engeland.
  • Diezelfde De Waard werd een andere keer berispt omdat hij een collega achterop vervoerde: ‘Uw fiets is niet ingericht op het meenemen van een passagier.’ Beiden konden gaan lopen. Ook in België, Duitsland en Oostenrijk kun je afstappen als je iemand achterop de bagagedrager hebt. In Frankrijk mag je alleen iemand achterop meenemen als daarvoor speciale voorzieningen op de fiets zijn geïnstalleerd, zoals een handvat en voetensteunen.
  • Linksrijden moet in Engeland, Ierland en Malta. Ook op rotondes!
  • In Denemarken is het opletten bij kruispunten want links voorsorteren (zoals in Nederland) is verboden. Je moet eerst oversteken en dan rechts opnieuw opstellen om over te steken.
  • In Duitsland mag je bij een fiets die zwaarder is dan elf kilo geen batterijverlichting voeren, dan is dynamoverlichting verplicht. Wees hier ook voorzichtig met mobiel bellen: Fietsen en bellen tegelijk kan een boete van € 25,00 opleveren.