Bakfietsentest

Gepubliceerd op 26-09-2013. Laatste update op 13-08-2014.

De bakfiets van Bakfiets.nl is de enige met een standaard waar iedereen mee overweg kan. Minpunten? Geen. Op de tweede plaats staat de Baboe City vanwege de gunstige prijs/kwaliteitverhouding. 

bakfiets.nlNummer 1 

Bakfiets.nl CargoBike Lang *****
1749 euro (met Nexus premium 8 naaf en naafdynamo)

Deze fiets, gemaakt door Azor in Hoogeveen, is inmiddels een classic. Hij is al jaren met veel succes op de markt. De fiets is op elk detail goed doordacht. Minpunten hebben we niet kunnen vinden.

Duurzaam:  We hebben niet op duurzaamheid getest, maar op dat punt maakt de CargoBike de beste indruk door de spaakspanning, de gebruikte velgen, de laklaag van het frame en het materiaal van de bak. Je ziet het ook op straat. CargoBikes die in weer en wind worden gestald blijven goed.

Grootste pluspunt: De standaard. Die steekt qua gebruiksgemak met kop en schouder boven de rest uit.

+

Zeer goede standaard

Optimale ruimtebenutting bak

Lichte versnelling

Gedeelde gordels

Maakt een zeer duurzame indruk

Veel extra accessoires en opties mogelijk

Trapt het lichtste van de geteste fietsen

-

Geen minpunten!

babboe city

Babboe City **** (vanwege de prijs/kwaliteitverhouding)
1058 euro (inclusief 159 euro bezorgkosten)

De Babboe City is opvallend goedkoop. En voor die lage prijs krijg je een bakfiets die goed voldoet.

Geen tussenhandel: De fiets is mede zo goedkoop omdat die zonder tussenhandel verkocht wordt. Voor een proefritje moet je dan wel weer wat meer moeite doen. Kijk op babboe.nl voor de testlocaties.

+

Erg goedkoop
Mooi vormgegeven bak
Ruime bak

-

Vrij zwaar
Matige standaard. Het kost veel kracht om de bak op de standaard te trekken
Rubber dopjes van de standaard gaan snel kapot
(Alleen rechtstreeks via Babboe te koop)

Fietsfabriek bakfiets

Fietsfabriek Bakfiets Original Long ***
1725 euro (met Nexus 7 naaf)

Net zoals de Cargobike van Bakfiets.nl is de Original Long van de Fietsfabriek ook al jaren op de markt. Hij scoort op een paar punten duidelijk minder dan de veelverkochte CargoBike.

Onlogische remmen:  De fiets heeft als enige een combinatie van terugtraprem achter en een rem van het type ‘rollerbrake’ voor. Nogal onlogisch. Omdat je daardoor niet je pedalen op 10 voor 4 kunt zetten, kun je niet op volle kracht wegrijden als je zwaar beladen bent.

+

Materiaal bak (betonplex)

-

Slechte standaard
Bak is laag aan de voorkant, wat minder veilig is
Onlogische combinatie van terugtraprem en rollerbrake

dolly bakfiets

Dolly Bikes Dolly II ***
1649 euro (met Nexus 5)

De Dolly is dit jaar nieuw op de markt. Hij wordt gemaakt door BSP uit Utrecht, een van de grootste omafietsenproducenten in Nederland. Opvallend is vooral de grote kleurige kunststof bak van poly-ethyleen.

Diepe bak: De fiets deed het prima, maar de ouders vinden de bak te diep.

Versnellingen te zwaar: Dat de lichtste versnelling nog veel te zwaar is om een heuveltje op te ridjen is een echte misser. Bovendien heeft de Dolly goedkope banden die niet geschikt zijn voor de zware belading van de bakfiets.

+

Leverbaar in 60 kleurencombinaties (bak tien kleuren, frame zes kleuren)
Ruime bak
Materiaal kunststofbak (Poly-Ethyleen is een duurzaam kunststof en goed te recyclen)

-

Bak vrij diep
De banden zijn van CST Zeppelin. Voor de voorband is dat niet voldoende. De band kan de benodigde spanning voor zware lading niet goed aan
Lichtste versnelling trapt te zwaar
Trapt met belading vrij zwaar (mogelijk door de banden)
Matige standaard

Gazelle Cabby

Gazelle Cabby ***
1499 euro

Uniek aan de Cabby is dat de bak opvouwbaar is tot een pakketje van 44 centimeter. Als je wilt kunj je bak er zelfs afhalen. Dat kan handig zijn bij het stallen, maar het nadeel is dat er door die flexibiliteit wel flink wat speling zit bij de bevestiging aan het frame. Dat voelt heel slap.

Geen opstapje: Gazelle heeft als enige geen opstap gemaakt om de kinderen makkelijk in de bak te laten klimmen

Missers:  de lichtste versnelling is te zwaar en het is moeilijk de fiets op de standaard te trekken.  

+

Bak opvouwbaar (is dan 44 cm breed)

Bak afneembaar

Licht (42,7 kg)

Deelbare gordels

Ook gordel in het midden

-

Rijdt en loopt minder prettig door speling in de bak
Lichtste verzet te zwaar
Slechte standaard. Bediening van de  standaard is zwaar
Geen opstapje voor kinderen
Bankje verwijderen voor opklappen gaat vrij moeizaam


Steun TestKees

Steun TestKeesTestKees heeft de afgelopen jaren al meer dan 100 testen uitgevoerd en tips gegeven voor fietsers in Nederland. Deze tips en testen worden mogelijk gemaakt door de Fietsersbond.

Wilt u dat TestKees fietsproducten kan blijven testen? Steun dan nu de Fietsersbond en maak kans op een elektrische fiets t.w.v. €2.899!

Word nu lid