Test Elektrische fietsen 2013

Gepubliceerd op 11-04-2013. Laatste update op 15-04-2014.

Pegasus winnaar e-biketest 2013

Ook in 2013 heeft Kees elektrische fietsen getest in samenwerking met de Consumentenbond en De Telegraaf. Van de 16 geteste fietsen bevalt de Pegasus Premio NuvE het best. Vanwege zijn Bosch middenmotor met traploze versnelling en omdat de prijs/kwaliteitverhouding prima is. 

Sterren

De fietsen hebben maximaal vijf sterren gekregen. Beoordeling is alleen op basis van de kwaliteit. Met de prijs is geen rekening gehouden. Wel hebben we aangegeven welke fietsen we opvallend goedkoop en opvallend duur vonden. De prijzen gelden voor april 2013. 

Trend: Middenmotor breekt door

Van de 16 geteste fietsen hadden er maar liefst 8 een middenmotor. 2 jaar geleden waren dat er nog maar 2. TestKees; 'Een middenmotor is voor de gewichtsverdeling prettig en maakt de fiets stabieler. Een middenmotor is ook efficiënter. Daardoor kom je ver met je accu.’  

Opvallend: Stijfheid damesframe

Opvallend zijn de grote verschillen in stijfheid van het damesframe.  Iets om op te letten als je een fiets gaat kopen. Zeker als je ook nog veel bagage wilt meenemen. Fietsen met een stijf frame zoals de Flyer, Cannondale of Koga rijden duidelijk prettiger dan vergelijkbare fietsen met een slap frame. 

5 sterren: 

Pegasus Premio NuvE *****

De winnaar van de test vanwege de combinatie Bosch middenmotor met traploze versnellingsnaaf schakelen hoeft niet meer en de relatief lage prijs: 2699 euro

Cannondale E-series 2 Women Rigid ***** 

Met 22,2 kilo inclusief accu de lichtste fiets van de test. Een sportieve fiets met prettige Bosch middenmotor, derailleurversnellingen en stijf frame. 2799 euro

Koga E-Deluxe *****

Een fiets met goede ondersteuning met onder andere parkeerhulp, derailleurversnellingen, stijf frame en goede afmontage. Fraai display. 3299 euro. 

Batavus Garda E-go*****

Ook weer een fiets met de gunstige Bosch middenmotor. Niet al te zwaar. Goede afmontage. Jammer genoeg is het frame aan de slappe kant. 2549 euro

Dutch ID Sport+Ladies *****

Een fiets met Bosch middenmotor en daaromheen gewoon een goede stadsfiets. 2599 euro 

Flyer T8  Deluxe *****

Een fiets met Panasonic middenmotor die prima rijdt.  Heeft bovendien van alle geteste fietsen de hoogste actieradius.

Sparta Ion RXS *****

Een fiets met achterwielmotor en derailleurversnellingen. Ondersteuning is identiek aan de geteste Koga. Het verschil is dat deze Sparta 700 euro goedkoper is. Het frame is dan ook wat slapper en de afmontage wat eenvoudiger. 2599 euro

4 sterren: 

Victoria Grenoble SE ****

Goedkope fiets met een fijne Bosch middenmotor, maar de afmontage is eenvoudig en het frame aan de slappe kant. 1999 euro

Kalkhoff Tasman City ****

Prima fiets met uitstekende middenmotor.  Minpunt is dat het display erg eenvoudig is. Scherpe prijs van 2339 euro. 

TDR Floxx ****

Unieke fiets met door TDR zelf ontwikkelde middenmotor en traploze versnellingsnaaf. Ondersteuning reageert wat traag en werkt eigenlijk alleen goed als je zelf rustig blijft fietsen. 3995 euro

Gazelle Orange Xtra ****

Mooi afgewerkte fiets. Helaas laat de ondersteuning in het voorwiel te wensen. Heuvel op is moeizaam. 2649 euro

Trek T700+ ****

Op zich prima fiets met uitstekende ondersteuning van de BionX achterwielmotor. Maar het frame is te slap. 2849 euro

3 Sterren: 

Giant Twist Go ***

Een gewone, stabiele fiets met voorwielmotor en krachtsensor. Ondersteuning start direct bij het wegrijden waardoor het voorwiel kan gaan slippen in de krachtigste ondersteuning. 2099 euro

Union Cadens ***

Een gewone fiets met voorwielmotor en rotatiesensor. Niet duur met zijn 1649 euro

Bikkel Ibee T2 ***

Een gewone fiets met voorwielmotor en rotatiesensor. Vergelijkbaar met de Union maar iets duurder. 1749 euro

2 sterren

Stella Milano **

Een gewone fiets met voorwielmotor en rotatiesensor. Ondersteuning erg fel. Alleen via de fabrikant te koop. 1499 euro

Reacties

Heeft U een vraag naar aanleiding van de test of een algemene vraag over elektrische fietsen stel hem hieronder. 

Wel flauw dat de Flyer

Wel flauw dat de Flyer Vollblut van het Zwitserse Biketec AG niet in de test is meegenomen... ;-)
http://www.biketec.ch/m/mandanten/145/topic15040/story41518.html
'Iets' meer power en vooruit, ook iets hogere prijs.

Flyer Vollblut

We testen van elk merk 1 model. De merken heeft de Telegraaf in overleg met mij gekozen. De fabrikant/importeur beslist welk model die instuurt. Dus het is een eigen keuze van de importeur geweest.

De versie met 500watt motor mag in Nederland alleen op de weg als bromfiets.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

E bike

Geachte Kees,

Ik lees nergens dat sommige geluid maken.
Als vogel liefhebber heb ik net een cannondale en koga getest.
Daar zit wel een groot verschil in dat je de motor wel of niet hoord.
Is dit wel meegenomen in de test?
Ik wacht Uw reactie af.

Groetjes Jaap.

Geluid

In het verleden zaten er er echt slechte fietsen tussen. Dat was dit jaar niet het geval met de fietsen. De Bosch motor maakt inderdaad wel een licht zoemend geluid, terwijl de Ion-technologie motor van Koga volkomen geluidloos is. We zullen het volgend jaar het (weer) meenemen.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

geluid

ik wil graag alle mensen er op wijzen dat koga myata zelf niets ontwikkeld , en dat ze alleen maar de techniek gebruiken die sparta ontwikkeld omdat ze in dezelfde groep zitten .
dus koga extra duur en niks bijzonders , want dit zit op andere merken ook .
ion technologie betekent software op je fiets en dat geeft de nodige problemen , ook de accu begeeft het meestal na de garantie periode , kies voor een fiets met bosch motor deze accu gaat 40000 km mee en dit kan je van een ion motor en of accu niet zeggen want ik heb er al genoeg kapot gezien als fietsenmaker .
aan dit bericht heb je meer dan aan alle testen want ik zie het resultaat van de fietsen die terugkomen met problemen .en ik kan u garanderen dat de fietsen met de bosch motoren geen problemen opleveren , doe uw voordeel hiermee .

lawaai motor

de motor van Stella fietsen maakt over het algemeen lawaai.
Blijkt volgens Stella niet te repareren.
Wie kan dit wel? Is de motor voor een redelijke prijs te vervangen op deze fiets?

geluid

elke moter maakt wel wat geluidt elke moter heeft wel wat ja stella waar staat de fabriek hier van???? onze klant hadt een edenta van pointer 3 of 7 versnellingen 3 trap onderstuningen de moter maakt geluidt maar dit is op gelost met 6 onderstunningen en een andere controler en nu maakt de moter geen herrie meer
maar dit merk heeft een eige fabriek in nederland

Stille motor

Ik had hetzelfde probleem met mijn Keola elektrische fiets waar dezelfde veelgebruikte, doch lawaaierige motor van Bafang in zit die een planetair tandwielstelsel van nylon tandwielen heeft. Ik was de herrie (vooral bij het optrekken) zo zat dat ik die motor vervangen heb voor een V-mini motor die absoluut onhoorbaar is. Deze motor heeft geen kunststof tandwielen maar metalen rollen en past gewoon op iedere fiets die een sensorless motor heeft, te zien aan de drie-aderige kabel. Er moet wel een andere driepolige stekker op gemonteerd worden wat niet veel werk is.

Beste onbekende, Het probleem

Beste onbekende,

Het probleem bij de stella zit niet in de motor,maar in de controller die de bediening regelt.

Het jankende geluid komt omdat er te veel stroom naar de motor wordt gestuurd.

geluid

Het probleem zit niet in de controller. Het probleem zit in de motor maar wordt met de controller opgelost. Hierdoor krijgt de motor minder vermogen hetgeen duidelijk merkbaar is bij het wegrijden en minder trapondersteuning tijdens het fietsen. Daarnaast verdwijnt bij sommige merken de loophulp/parkeerhulp/power launch - functie. Met een nieuwe/aangepaste controller heb je ineens een heel andere en qua prestatie mindere fiets. Het geluid is wel een stuk minder maar er is niets opgelost, alleen het probleem verplaatst.

geluid

Het probleem zit niet in de controller. Het probleem zit in de motor maar wordt met de controller opgelost. Hierdoor krijgt de motor minder vermogen hetgeen duidelijk merkbaar is bij het wegrijden en minder trapondersteuning tijdens het fietsen. Daarnaast verdwijnt bij sommige merken de loophulp/parkeerhulp/power launch - functie. Met een nieuwe/aangepaste controller heb je ineens een heel andere en qua prestatie mindere fiets. Het geluid is wel een stuk minder maar er is niets opgelost, alleen het probleem verplaatst.

maar de Bosch motor geeft

maar de Bosch motor geeft alleen ondersteuning naar aanleiding van de trapkracht op de pedalen terwijl de andere technieken ondersteuning verlenen bij omwenteling van het wiel, Ik heb heup artrose en dan merk je het verschil wel. Ik heb verschillende fietsen uit mogen proberen van onze fietsendealer en heb ik voor de Sparta RX plus gekozen.

bosch motor op fiets / heup

Goedendag, heeft u voor de trapkracht gekozen of de andere vorm. Dat kan ik niet echt uit u verhaal opmaken. Ik heb zelf chronisch kraakbeen onsteking in allebei de knieen dus op een gewone fiets kan ik niet. Ben nu in het bezit van een Harbin (2008 ofzo) tweedehands gekocht. maar ik kan nu wel fietsen. Alleen nu kan ik waarschijnlijk via mijn werk een nieuwe gaan leasen maar ik kom er maar niet achter welke nu het beste gaat. Er zijn er zoveel. Vast met dank voor uw antwoord.
Gr. Willeke

E-bike door de bomen het bos niet meer zien

De reactie van R helemaal mee eens ben zelf fietsenmaker en zie dus het een en ander de werkplaats inkomen. Ik gebruik zelf naar klanten meestal de stelregel. Gaat u de fiets veel of weinig gebruiken ? Waarbij weinig staat (vooral bij oudere klanten paar x per week )

Weinig gebruik koop dan een goedkope < €1600
Veel gebruik (dagelijks) een betere > € 1600

Dan de techniek uit mijn ervaring : Ion techniek gaat meestal kapot op niet zo zeer de batterij cellen of motor techniek, maar de computer prints die er in zitten geven meestal de geest. Zijn niet vervangbaar dus accu of motor wordt dan compleet vervangen. Voor de rest meestal prima fietsen die ik het beste vind rijden qua ondersteuning. En de xtra garantie tot 5 jaar moet je gewoon doen.

Gazelle modellen van voor 2011 = ellende slechte en kwetsbare electronica. Modellen vanaf 2011 met alleen rotatie sensor is dus tot €2000,00 weinig problemen rijdt gewoon goed. Modellen boven € 2000 met torsie sensor vind ik nog steeds kwetsbaar .Rijden wat beter qua ondersteuning.

En dan goedkope fietsen ik zal ze maar B merk noemen : bouwmarkt , ANWB, uit de ouderen krant enz. Alles tot +-€1500.
Heb al veel klanten gehad die dachten een goede goedkopere fiets te kopen voor dagelijks gebruik (zie mijn stelregel boven) geen bekend merk "en dus daarom goedkoper" fout gedacht over het algemeen. Bij de accu`s zijn meestal goedkopere cellen gebruikt of de BMS (printplaat die lithium accucellen aanstuurd) of de oplader is slechte kwaliteit en verouderd de accucellen veel sneller dan normaal.

Goedkope fietsen = vaak goedkopere Chinese electronica motoren die uit elkaar lopen sensoren die om de haverklap stuk gaan enz. stekker verbindingen waar je vroeger een autoradio mee aansloot (een kroonsteentje zou vaak beter dienst doen lekker ouderwets maar wel degelijk). Accus met goedkope cellen ( ga maar eens met een modelbouwer praten over accu cellen en merken zit veel verschil in ) Dus ga je de e-bike weinig gebruiken dan kun je de gok wel nemen met een goedkope. U zult de eerste niet zijn die na dagelijks gebruik na een jaar ofzo de volgende betere gaat aanschaffen.

Dan Bosch met middenmotor : Mijn Bosch boormachine doet het altijd gewoon de knop induwen en boren.
Zo zou het ook met e-bikes moeten gaan betrouwbaar en eenvoudig. Bosch is hard op weg met 1 systeem op verschillende fietsmerken . Bosch heeft zijn decennia lange ervaring uit de automotive industrie / oplaadbaar gereedschap. Gecombineerd in een betrouwbaar e-bike systeem met no nonses.

Nu op dit moment weinig problemen mee en degene die er zijn, zijn bekend en oplosbaar. Alles kan stuk maar dan is het handig als het snel en eenvoudig op te lossen is en wat mij als fietsenmaker zo weinig mogelijk tijd kost ipv fragiele/bewerkelijke en bij elk merk andere sensoren/batterijen/ motoren/software updates calibraties enz. . En dan is dat op dit moment Bosch.

Vollblut

Deze Vollblut komt pas eind April op de markt wij hebben hem in Zwitserland gereden en fietst zoals alle andere Flyers stabiel
stil en krachtig.

de Ebike van het nederlandse merk MC .

waarom kom ik in de test nergens de Ebike van het merk MC tegen?

Test Multi Cycle

Ze hebben zelf besloten om niet mee te doen omdat ze in de loop van 2013 met een nieuw model komen en deze nog niet gereed was.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

Batavus Milano

Dag, kan iemand mij vertellen of er al resultaten te melden zijn over de Batavus Milano? Mijn ouders (70+, frequente fietsers) overwegen deze aan te schaffen.

Deze test informeert ons dat

Deze test informeert ons dat de 10 van de 16 modellen boven 2500 euro allemaal uw 5 of 4 sterren verdienen.
Met een extra accu meegerekend , die je binnen 4- 5 jaar ook wel nodig hebt, ben je bij 13 van de 16 gekozen fietsen 2600 tot 4490 euro kwijt.
De meeste klanten, wellicht meer dan 80 %, weten dat er genoeg modellen, ook van A-merken, van voldoende tot goede kwaliteit te koop zijn beneden deze 2500 euro.
Daarom zal een volgende test voor de meeste fietsers zinvoller zijn met modellen in de subklasse vanaf 1500 tot 2500 euro, waar het verschil in kwaliteit onderling wat groter zal zijn.
De test in 2012 betrof 13 fietsen, waarvan 11 onder de 2500 euro, dus 85% in ditNLtpm belangrijkste marktsegment.
Middenmotor prima, maar de prijs blijft belangrijk.

prijzen geteste fietsen

Omdat we de prijs-kwaliteit verhouding niet meenemen in de sterren stimuleerde dit de fabrikanten om een luxe model in te sturen met de accu met hoogste capaciteit. Misschien moeten we daarom volgend jaar de test anders opzetten.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

Prijs electr. fietsen

Typisch weer Consumentenbond: We testen alleen duurdere merken.
Er zijn al electrische fietsen van 700 euro. Als je de prijscategorie onder 1500 euro nooit test, weet je niets van de kwaliteit. Goedkoop is niet altijd duurkoop. Om maar een voorbeeld te noemen, een computer van de Aldi.
Het kan best zijn dat de kwaliteit van een goedkope electrische fiets heel laag is, maar dat weet je pas als je ze test. Bovendien zie je dan ook op welke punten de kwaliteit laag scoort. De lezer kan dan zelf bepalen wat hij/zij belangrijk vindt.
In deze tijd waarop we op de portemonnee moeten letten lijkt me een test van 700 tot 1500 euro zeer gewenst.

ELCTR FIETS

Inderdaad volkomen terecht waarom er alleen dure fietsen getest worden. Zelf haal ik maar een fiets bij de Halfords voor 850 ipv die dure modellen van >2500. Ipv 15 jr gaat die maar 10 jr mee. En de meeste ouderen zijn toch alleen maar mooi weer fietsers. Slijt helemaal niks.

Goedkope fietsen testen

We kijken vooral naar rij-eigenschappen e.d.
Verschillen tussen een fiets van €1500,- en een van €1000,- met vergelijkbare ondersteuning zijn klein. Verschil zit hem vermoedelijk in zaken zoals duurzaamheid, koopproces (proefrit kunnen maken e.d.), garantie-afhandeling.
Daarop testen is veel lastiger.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

RIH

Waarom is de beste fiets van Nederland , de RIH Omega 2, niet meegenomen in deze test?

Testen RIH

Ik heb in het verleden wel een verzoek ingediend bij RIH om een elektrische fiets van hun te testen (mede vanwege de vele positieve gebruikerservaringen). Ze wilden toen echter niet meewerken. Ze gebruiken overigens wel een vrij eenvoudig systeem met voorwielmotor en rotatiesensor.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

RIH

Een vraag uit het verleden geeft een antwoord voor de hele toekomst?? En betekent het feit dat ze volgens u een vrij eenvoudig systeem gebruiken dat de fiets niet goed is of niet voor een test in aanmerking komt. Beetje vreemde motivatie dus! Bovendien is het hen en niet hun. En ja, dit laatste is een beetje een chagrijnige reactie op uw, wat mij betreft onvoldoende, reactie op uw antwoord. En nee, ik ben niet van RIH.

Rih

Ik heb een proefrit gemaakt op RIH en dit beviel goed, maar ze vertelde mij dat er een kracht- en bewegingssensor op zat. Ik kan dit niet vinden op internet. Hoe zit dat nou?

Hoe zit dat nou?

Grappig: eerst is Testkees de kwaaie pier omdat er geen RIH in de test zit. Vervolgens heeft een verkoper u iets verteld over een kracht- en bewegingssensor waarover u vervolgens op internet niets kunt vinden. En nu moet Testkees daar maar even informatie over ophoesten? Merkwaardig .......

RIH

RIH is een overpriced merk. Ze maken fietsen met mooie en goede frames, maar de elektrische techniek is dezelfde als die op de goedkopere elektrische fietsen van rond de 1200 euro te vinden is waaronder de Bafang motor met nylon tandwielen. Voor zo veel geld zou ik alleen al een andere (lees betere en stillere) motor willen! Voor zo veel geld mogen ze er wel een V-Mini (Tongxin) motor op monteren!

ik heb gekozen voor de RIH

ik heb gekozen voor de RIH vanwege de eenvoud, je ziet niet op een apparaat maar op een hele goede fiets, die het enorm goed doet. Geen negatieve ervaringen te melden, hooguit dat hij net als alle electrische fietsen voor mij gauw te zwaar is om mee te nemen achter de auto.
Ik vind het daarbij een beetje een voorname fiets qua uitstraling, moet dan een beetje wennen aan een damesachtig gevoel. Goede wijn behoeft geen krans, denk ik dan maar.
De ambachtelijk werkende Janke van der Veen van Da Vietsie in Utrecht, heeft hem mij niet verkocht, want zij handelt niet in elektrische fietsen, maar ze is het volkomen met me eens.

Slap frame?

Hallo,

Ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in de elektrische fietsen. Nu lees ik de fietstest en daar wordt gesproken over een slap frame. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Alvast bedankt,
Helen

Slap frame

Met een slap frame kunnen voor- en achterwiel een beetje ten opzichte van elkaar torderen. Je merkt het bijvoorbeeld doordat de fiets gaat shimmiën (zwabberen) als je met losse handen rijdt of als je snelle stuurbewegingen maakt dat er veel torsie in het frame zit. Een slap frame stuurt wat minder direkt. Hoeveel je er in de praktijk last van hebt hangt af van je gewicht, rijstijl en beleving. Met hogere snelheid (bv steile afdaling) en met veel bagage heb je meer last van een slap frame.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

Slap frame

Hoi Kees,

Ik zoek een e bike voor woon werk verkeer die stabiel is, geschikt voor kinderzitjes en waar ik mogelijk een croozer voor 2 achter kan hangen. Ik kwam uit op de batavus e garda maar gaat dat wel samen met een croozer er achter? Wil met ebike gemakkelijk hier de duinen op fietsen( best een helling) om dan het strand op te gaan. Croozer en slap frame, betekent dat ellende?

Gr. Fsv

Laden alleen met lose accu.

U oppert soms dat zo lastig is om de accu bij sommige merken los te koppelen om die op te laden. Nou mijn ervaring is dat het wel degelijk handig is, vooral als je met fietsvakanties mee gaat en je niet direct een stopcontact in de buurt hebt. Hup los met de accu en mee de kamer in Of het moet mogelijk zijn dat de fiets mee kan de kamer in, maar dat zal sporadisch zijn!

Met vriendelijke groeten,

Wim de Wolff.

Laden losse accu

Beste Wim,

Alle accu's zijn bij de geteste fietsen uit de fiets te halen om ze los te laden. Inderdaad heel erg handig.

Bij sommige modellen moet dit altijd (Flyer en met Boschmotor). Bij andere kun je de accu ook in de fiets laten zitten. Dus dan heb je de keuze.

Daarnaast zit er kwaliteitsverschil in het gemak waarmee de accu is uit te nemen en weer terug te plaatsen. .

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

motor achterin.

e-fietsen met de motor in het achterwiel; moet deze niet gereset worden, als het achterwiel los is gehaald voor bv.
banden wissel vanwege bandbeschadiging?

resetten

Beste Wim,

Dat moet inderdaad. Ook bij systemen met voorwielmotor en losse krachtsensor bij het achterwiel moet dit. Dus dit is een voordeel van de middenmotor.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

Middenmotor

Mijn ervaring (inmiddels 12000km) is kies een motor in het voorwiel. Bij gladheid of sneeuw heb je tweewiel aandrijving. VEEEEL stabieler dan achterwiel (wat middenmotor ook is). Je gaat zelden onderuit, wat in sneeuw met een gewone fiets snel kan gebeuren.

Verder ervaring met 3 merken en RIH steekt er met kop en schouders boven uit. Sparta ion (oudermodel) is hierbij vergeleken een bakfiets. Kortgeleden een koga gereden. Hierbij laat je echt je stuur nooit los met dat zwabberframe en die kon ik echt niet meer dan 40 km mee rijden (in stroomstand 3 van 5, andere types mogelijk meer). Met mijn RIH altijd (zomer en winter) ongeveer 60km in stroomstand 4 van 6.

Actieradius

Beste,

Ik heb onlangs een Cannondale E series 2 besteld voor woon-werkverkeer +- 65 km.

Bij de test van de Cannondale staat dat de actie radius 67 km is, in welke ondersteuningsstand is dit?

Actieradius

Beste Jo,

We hebben alle fietsen in de hoogste ondersteuning getest. Omstandigheden waren goed met temperatuur van 10 graden en windkracht 3. Parcour was ook niet overdreven zwaar met 1 viaduct elke 5 km.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

Actieradius na 1 of 2 winters

Ik mis in alle tests van E-bikes hoe de actieradius instort zodra het buiten kouder wordt.
Ik heb nu ruim 2 jaar een Flyer T8, waarbij ik initieel op de hoogste ondersteuning dik 40 km kon afleggen, en ruim 50 op de middenstand.
Tijdens de eerste winter ben ik een fors deel van de capaciteit kwijtgeraakt; nadat het buiten weer warmer werd, kwam een deel weer terug.
tijdens de 2e winter kon ik nog slechts 22km op de hoogste stand fietsen en zo'n 26km op de middenstand (waardoor bijladen op het werk een noodzaak werd).
Nu het weer warmer is zit ik bij de hoogste ondersteuning op een krappe 32km, dus wel beter dan in de winter, maar ruim onder de oorspronkelijke 40+km.
Is het accuverloop van alle fietsen zo, of is het specifiek de Flyer?

Overigens, ik herken niet dat de Flyer bij 25km/h plotseling stopt met ondersteunen. Mijn fiets ondersteunt nog zeker to 29km/h, en schroeft het niveau van ondersteunen heel langzaam terug

Actieradius

Geachte heer, mevrouw Harmsze,

Dat de actieradius fors terug loopt bij kou, daar hebben alle elektrische fietsen last van. Hoeveel is lastig te voorspellen. Ook gewone fietsen zijn een stuk trager bij kou (hogere rolweerstand, dikkere lucht, e.d.).

De afgenomen actieradius wijst op verminderde capaciteit van de accu. Maar kan ook komen door bv lagere bandenspanning, slecht gesmeerde ketting of slechtere conditie. Alleen met een meting van de accucapaciteit weet u zeker of de accu (te) veel is achteruit gegaan.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

Ik heb sinds een jaar een

Ik heb sinds een jaar een Qwic Tour met de zwaarste batterij en heb daar de hele winter op doorgereden. De maximum snelheid en de actieradius namen wel iets af bij koude batterij, maar zeker niet fors.
Ik fiets altijd 3 dagen 25 km alvorens op te laden. Bij het optrekken zet ik de ondersteuning op 4 en daarna weer op 6 (het maximum).
Mijn fiets staat 's nachts in de garage waar het maar een paar graden boven nul was.

actiradius accu

De temperatuur van de accu is heel belangrijk waar door men bij koude periode een lagere actiradius heeft indien mogelijk altijd op kamertemperatuur laden scheelt veel,

AvdMeer

worldbike pro

De Volkskrant heeft een aanbieding van een elektrische fiets de Worldbike Pro.
Ik ben lid van de consumentenbond( naam van Hinte)
maar ik vind nergens iets over deze fiets.
Is deze wel betrouwbaar?
IK ga uit van de degelijkheid van de Volkskrant, maar dat zegt niet alles.
Waar kan ik iets over de fiets vinden?

Worldbike Volkskrant

Ik ken het merk niet. En kan er dus niet veel over zeggen. Gebruikte systeem is eenvoudig met minimaal display. Ook afmontage van de fiets is vrij goedkoop.

Inhoudelijke kwaliteit van de redactie en kwaliteit van dergelijke aanbiedingen staan over het algemeen geheel los van elkaar.

Kees Bakker, TestKees consumentenvoorlichting Fietsersbond

World Pro

Het is een misverstand dat dit een aanbieding is van de Volkskrant, alle kranten alsmede andere media hadden deze "advertentie" opgenomen.......

Vanwege de prijs ga ik wel met mijn vrouw naar een van de demodagen. In België zijn deze fietsen in maart gedemonstreerd maar ik heb er nog geen gebruikerstest van gevonden.

Worldbike pro

Ik heb voor woon-werkverkeer (30 km totaal) eerst een Sparta ion gehad (2007). Kostte me 2300 euro. Wat een slechte kwaliteit! Matige ondersteuning (tegenwind heeft groot effect), beperkte actieradius ( in het begin ca 45 km) maar binnen jaar afnemend naar 30, daarna naar minder dan 30 waardoor ik mijn dagelijkse afstand niet eens meer haalde. Vaak computerstoringen met meldingen in mijn display. Afbladderende verf van standaard, goedkope en kwetsbare plastic jasbeschermers. Geknapte spaken in achterwiel. Na 2 jaar was zowel de accu als computer overleden. Remedie: voor ruim 700 (!) euro nieuwe accu en computer laten monteren. Dacht het niet. Garantie op accu maar 1 jaar dus dat zou ik zelf moeten betalen. Voor 100 euro uiteindelijk de fiets op marktplaats verkocht. Was bij lange na niet de enige Sparta ion met kapotte accu en/ of computer....

2 jaar met scooter en auto heen en weer gereden. De aanbieding van de worldbike pro in de Volkskrant en AD liet me toch weer twijfelen. Knoop maar doorgehakt. Ik heb de fiets pas kort in huis. De afspraken rond levering en transport waren amateuristisch, maar uiteindelijk was hij er dan toch. Eerste ervaringen:
- fiets ziet er degelijk uit, lekkere brede banden
- de ondersteuning is superfel: de fiets sleurt je echt vooruit, ook de brug op of tegen de wind in
- de fiets laat zich ook zonder ondersteuning goed fietsen, itt de Sparta Ion, die je daadwerkelijk tegen lijkt te werken als de ondersteuning uitzet...
- fiets heeft 7 versnellingen , maar eigenlijk heb je behoefte aan hogere versnellingen
- voorrem is niet fijn: hij 'klappert' als je hem gebruikt en dat geeft een onveilig gevoel
- actieradius: 76 kilometer , alles op hoogste stand , hier en daar een brug , met mijn 90 kilo.
– je kunt in de computer instellen tot welke snelheid je ondersteuning wilt hebben. Tot mijn verbazing loopt dat door tot 35 km/u ipv 25 .... en dat doet hij daadwerkelijk ( grijns)!
- o ja.... 3(!) jaar garantie .... op alles

Dus eerste indruk: een fiets die geschikt lot voor het snel afleggen van grotere afstanden. Met een prijs van 999 euro voel ik me met terugwerkende kracht nog meer bekocht met mijn Sparta Ion

World Bike pro

Na een proefrit op 17 mei 2013 in Ede via de krant heeft mijn zus de fiets gekocht .15 juli werd hij thuis gebracht ze zit bij een fietsgroep in Almere zij heeft veel plezier van haar fiets ze maken behoorlijke afstanden .ik had ook wel zin in de fiets ,om dat de actie afgelopen was stuurde zij een Email naar het bedrijf in Belgie ,
ze waren blij dat de fiets haar beviel en als ik€ 995,00 over maakte kon ik de fiets nog bestellen . mijn vakantie geld +gift gestort .ik heb het bedrijf bekeken het bestaat . ik heb het bedrag op 15 Aug over gemaakt ik hoorde niets ik heb een Mail gestuurt voor een bevestiging kreeg een Email terug ze vroegen wat informatie ,ik heb nog gebeld ze zouden terug bellen maar tot heden heb ik niets gehoord . na de storting zijn er 5 weken voor bijgegaan een vraag heeft het bij u ook zo lang geduurd voor u bericht kreeg ?en hoe lang zat er tussen voor u de fiets kreeg ,ik woon in Wageningen een plaatsgenoot heeft ook meerdere keren moeten bellen voor dat zijn fiets kwam .ik hoor graag uw reactie dank u O Brouwer

Beste mevouw/meneer

Beste mevouw/meneer Brouwer,

Bij mij zat er tussen de bestelling en aflevering ook (te) lang, wel een week of 8. De logistiek is niet erg sterk van het bedrijf.
Erg slecht dat ze niet goed reageren op uw emails, maar het komt vast goed.

Met vriendelijke groet,

Markwin