Waarom trapt mijn (stads)fiets zwaar?

Veel mensen merken pas als ze op een andere fiets rijden: hé, die fietst veel lichter! Waarom moet je zo zwaar trappen? En wat kun je er aan doen? TestKees heeft met een vermogensmeter gemeten hoeveel energie de grootste boosdoeners slurpen.

Om te beginnen:

  1. Pomp je banden op. Als je banden zacht zijn, kun je nog zo’n glimmende soepele fiets hebben, maar dan trap je altijd te zwaar. 25 Watt.)*
  2. Controleer of je ketting niet te strak staat. Een ketting staat te strak als hij geen speelruimte meer heeft om een beetje te hangen, en als je met de hand moeilijk de trapper rondkrijgt. Als deze te slap zit, schiet deze los of loopt deze aan. N.B. Soms stellen zelfs fietsenmakers de ketting te strak af en ook nieuwe fietsen worden afgeleverd met te strak afgestelde fietskettingen. 12 Watt  )*
  3. Zet het zadel op de goede hoogte. Als je zadel te laag staat, trapt de fiets veel zwaarder. Je hebt hem op de juiste hoogte staan, als je been licht gebogen is als de trapper op zijn laagst staat (hoeveel dat aan Watt kost, kan TestKees helaas niet meten).
  4. Zet je stuur lager. Als je meer voorovergebogen zit, zit je sportiever en heb je minder last van luchtweerstand. Als je onderweg wil wisselen tussen rechtop zitten en dieper, is een racefietsstuur handig. Het scheelt je 9 Watt. )*
  5. Te stugge banden kosten je 15 Watt. Koop een betere band. Zie de Bandentest van TestKees.
  6. Het kan ook aan je naafversnelling liggen. Maar om dat probleem op te lossen, moet je wiel en versnellingen laten vervangen of een nieuwe fiets kopen. Een derailleur in plaats van een naafversnelling kost 12 Watt minder in de test van Kees. Maar dat hangt ook af van het type naafversnelling. In de test was dat een Nexus-7-naaf. TestKees: ‘Een Nexus-7-naaf raad ik af. Die maakt het fietsen in bepaalde versnellingen wel erg zwaar. De minste wrijving krijg je wanneer je in stand 1 of 2 rijdt, terwijl je 3, 4 en 5 het meest gebruikt.’ Koop geen fiets met nexus 7-naaf. Nexus 3 en Nexus 8 hebben niet het bezwaar van de Nexus 7, maar leveren ook extra weerstand. Als je versnellingen niet nodig hebt: koop een fiets zonder versnellingen.
  7. Je merkt vaak niet dat schijfremmen aanlopen, maar ze zorgen er wel voor dat je zwaarder moet trappen. Koop een fiets met velgremmen in plaats van schijfremmen. Dan merk je sneller of ze aanlopen en kan je het ook makkelijk verhelpen (en check sowieso of er wat aanloopt, bijvoorbeeld je kettingkast).

)* Watt?
Met een Watt geef je aan hoeveel energie per seconde verbruikt wordt. TestKees gebruikte zijn snelle meetfiets als standaard. Die verbruikt normaal 68 Watt. Zeg dat een fiets met zachte banden en een slechte naafversnelling 111 Watt verbruikt, 150 % meer,  dan betekent dit dat je als je op de meetfiets 20 kilometer per uur rijdt, je daar op de fiets met zachte banden en slechte naafversnelling met dezelfde inspanning maar 16,5 kilometer per uur zou fietsen. En dat merk je.

Test van gloednieuwe fietsen

In de vervolgtest heeft TestKees een aantal kant en klare fietsen uit de winkel getest. TestKees: ‘Ik verwachtte duidelijk te kunnen zeggen waarom de een zwaarder trapte dan de ander, maar het meest verrassende resultaat is: er valt geen pijl op te trekken. Zelfs als je twee fietsen van hetzelfde merk en type hebt, kunnen de verschillen groot zijn.’
Kees ziet de versnellingsnaaf als hoofdverdachte. Dat is een onzekere factor. In de versnellingsnaaf op de ene fiets sluiten de onderdelen goed op elkaar aan, waardoor hij soepel loopt. Maar op een andere, vrijwel identieke fiets, kan de naaf weer slecht uitpakken. Dat kun je aan de buitenkant niet zien.
Tip: probeer een paar ‘dezelfde’ fietsen uit en kies het soepelste exemplaar.

Meer weten? Hier vind je meer informatie over de verschillende fietsen en hoe Kees heeft getest.

Een uitgebreider artikel over waarom stadsfietsen zwaar trappen, vind je hier.

Categorieën