Bikenomics thema Fietsstadverkiezing 2016

Fietsersbond zet de waarde van de fiets op de kaart

Onder het thema ‘de waarde van de fiets’ (bikenomics) start de Fietsersbond vandaag de Fietsstadverkiezing 2016. De Fietsersbond wil met dit thema de economische en andere winst van de fiets op de kaart zetten. De Fietsersbond daagt gemeenten uit om hun eigen economische fietsverhaal op papier te zetten. Zo komt er extra draagkracht én extra draagvlak voor de fiets en goed fietsbeleid.

Bikenomics
De economie van de fiets. De Fietsersbond denkt hierbij onder andere aan de gezondheidswinst voor mensen die op de fiets naar het werk gaan (1 dag minder ziek per jaar), fiets-transporten die sneller zijn binnen steden, toenemende verkoop van fietsen en onderdelen (behoud de fietsenmaker in het dorp, extra werkgelegenheid), fietstoerisme. Maar ook hoe economisch om te gaan met de ruimte in steden en dorpen, door in te richten voor de mens, voetganger en fietser, creëer je ruimten waar mensen willen zijn, waar woningwaardes stijgen, winkelpanden minder vaak leegstaan.

In deze tijden van beperkt budget bij overheden wordt het steeds belangrijker om de waarde van het fietsen goed neer te zetten. Dit kan er voor zorgen dat de fiets meer de rol krijgt die hem past. Die rol is een deel van de oplossing voor grote problemen, zoals obesitas en congestie, klimaatverandering, bereikbaarheid. De rol als economische aanjager, banenschepper en omzetverhoger. De rol als kans en oplossing, van waarde-toevoeger, in plaats van iets dat ook gedaan wordt (moet worden).

De rol van gemeenten en bedrijven
Voor elke gemeente is er een groot fietsverhaal. Hoe dat verhaal er uit ziet, verschilt uiteraard per gemeente, maar in elke gemeente is zo’n  business case fiets te schrijven. Of het nu gaat om grootstedelijke problematiek als congestie en uitstoot, gebrek aan fietsenstallingen en drukte op het fietspad of kleine plattelandsgemeenten met onderwerpen als bereikbaarheid en toerisme. Voor de winkelier over het belang van de fietsende klant, die vaak nog een blinde vlek is. Voor de fietser zelf extra bewustzijn wat al dat fietsen hem aan gezondheid en tijd oplevert. Voor werkgevers die hun personeel  stimuleren en faciliteren en daarmee hun bedrijfsvoering effectiever maken. Deze gezamenlijke business cases vormen  de basis voor een nationale business case fiets.

Inschrijven en Jury
Gemeenten kunnen zich tot 15 juli 2015 inschrijven als kandidaat voor de eretitel Fietsstad 2016. De uiteindelijke winnaar van de verkiezing zal worden gekozen door een onafhankelijke jury onder leiding van Peter van der Knaap (directeur bestuurder SWOV). De jury bestaat verder uit Aletta Koster, Ilse Bloemhof, Erna Jansen en Giuliano Mingardo.

Sponsoren
De Fietsstad 2016 verkiezing wordt mede mogelijk gemaakt door Dura Vermeer, Advin en Keypoint consultancy.

Website
Bekijk de website van de Fietsstad verkiezing op www.fietsstad2016.nl.

 

Categorieën