Fiets mee in het vliegtuig

Gepubliceerd op 20-05-2009. Laatste update op 04-06-2013.

Je fiets meenemen in het vliegtuig kan vervelende verrassingen opleveren. ‘Bij aankomst waren de banden gesprongen.' Ervaren fietsvakantiereizigers vertellen hoe je ellende voorkomt.

‘Ik duim altijd dat mijn fiets heelhuids van de bagageband rolt, maar meestal gaat het wel goed.' Saskia de Groot reist heel de wereld rond. De fiets gaat mee in het vliegtuig, want ‘je eigen fiets kun je toch het beste vertrouwen'. Een fietsvakantie plannen begint voor haar met het vinden van de meest fietsvriendelijke vervoerder. Tegen welk tarief mag de fiets mee? Mag de fiets mee in een hoes of moet hij in een doos? Hoeveel kilo bagage mag je meenemen of wordt de bagage per stuk geteld? Eén ding staat in ieder geval vast: een fiets moet je altijd apart aanmelden als bagage.

Overgewicht
Iedere vliegtuigmaatschappij heeft zijn eigen regels. De KLM rekent bijvoorbeeld voor de fiets een overbagagetarief. Is de fiets lichter dan 20 kilo dan betaal je binnen Europa 40 tot 60 euro enkele reis; daarbuiten 80 euro. Voor elke extra kilo moet je 12 tot 30 euro neerleggen. Wordt de bagage vervoerd volgens het stukconcept (vaak op vluchten naar Amerika) dan mag je maximaal twee stuks bagage meenemen. Je fiets geldt als één stuk bagage. De rest van de bagage moet je dus in één tas proppen. Anders gaat je fiets mee als extra bagage en dat is nogal prijzig (150 euro). De Fietsvakantiewinkel en Vlieg en Fiets hebben met maatschappijen aparte afspraken over het meenemen van de fiets. Als je bij Vlieg en Fiets boekt, mag je in de vliegtuigen van Malaysia Airlines bijvoorbeeld 35 kilo bagage meenemen in plaats van 20 kilo. En bij Martinair betaal je 40 euro in plaats van de gebruikelijke 80 euro voor een enkele reis. Als je afspraken hebt met de vliegmaatschappij, vraag dan een schriftelijke bevestiging. Print de voorwaarden uit die je op internet gevonden hebt. Die kunnen van pas komen als je in discussie raakt met het grondpersoneel. Zij weten soms niet precies wat er over de voorwaarden op internet staat. Een tip van Frank Houtstra van de Fietsvakantiewinkel: ‘Bij het in- en uitladen beschadigt je fiets het snelst. Boek daarom een rechtstreekse vlucht, ook al is het misschien 100 euro duurder.' En : bewaar je fietsticket. Op Schiphol weten ze dat er een fietstarief is, maar op een klein vliegveld in Turkije hebben ze er nog nooit van gehoord. Het helpt als je een fietsticket kunt laten zien.

Inpakken
Zorg dat je drie uur voor vertrek aanwezig bent. Die tijd heb je echt nodig als je je fiets ter plekke gaat inpakken.

Wat moet je doen? Zet het stuur dwars, verwijder de pedalen en laat de banden leeglopen. Maak vervolgens de fiets zo compact mogelijk: laat het zadel en het stuur zakken, draai de remmen en de bel naar beneden zodat ze niet uitsteken en leg de ketting om de grootste versnellingsbladen. Verpak de losse onderdelen goed en tape ze op de fiets. Zet je naam en adres op die losse pakketjes voor het geval ze kwijtraken.

Voor het demonteren heb je natuurlijk gereedschap nodig. Dit gereedschap mag niet meer mee in de handbagage. Sinds 11 september 2001 zijn de regels strenger geworden. Stop je gereedschap dus voor het inchecken in de gewone bagage.

De fiets kun je in een doos of een hoes stoppen. Zet je fiets in ieder geval nooit op slot. Eric Schuijt van de Vakantiefietser in Amsterdam: ‘Tijdens de reis tikken de spaken tegen het slot en dan heb je daar direct een zwakke plek.' Als de fiets in een hoes zit, kan er nog mee gereden worden. Schuijt: ‘Ik heb een keer een fietshoes gebruikt en mijn fiets op slot gezet. Bij aankomst waren de banden gesprongen omdat ze ermee hebben lopen slepen.' Doe ook een hoesje of een plastic zak over het zadel. In het vliegtuig staat je fiets te schudden en daardoor kan het zadel slijten. Schuijt heeft talloze vliegvakanties achter zich en zweert bij een doos. ‘Die beschermt het beste is mijn ervaring.' Als extra tip heeft hij: ‘Maak handgrepen in de doos en zet daar pijlen bij, dat is handig voor kruiers'.En: ‘Beplak de onderkant stevig met tape zodat het een glijbaantje wordt waarover kruiers de doos kunnen duwen.'

Een fietshoes is te koop bij de Fietsvakantiewinkel, de Vakantiefietser of Halfords (zie kader). De Fietsvakantiewinkel verkoopt zo'n honderd fietshoezen per maand en hun ervaring is dat negen van de tien keer de fiets zonder mankementen aankomt. Ook Saskia de Groot gebruikt het liefst een fietshoes: ‘Dan hoef je je fiets niet zo ingewikkeld in te pakken. Bovendien: met een doos wordt meer gegooid en er belandt gemakkelijk een zware koffer op. Dan is je fiets geplet.'

Een doos moet je op de plaats van bestemming weer zien achter te laten, maar meestal lukt dat wel. Een plastic hoes neem je makkelijker mee. Sommige mensen gebruiken de plastic hoes als grondzeil voor de tent.

Hoe kom je aan een doos? Fietsenmakers willen je die doorgaans met alle plezier geven. Het is wel handig om het ruim van tevoren te regelen. De dozen van Koga of Giant zijn lekker groot. Vraag wanneer je fietsenmaker nieuwe fietsen binnenkrijgt en haal dezelfde dag nog de doos op. Je kunt natuurlijk ook op Schiphol een KLM-doos kopen, maar die is kleiner.

Tot slot: er zijn allerlei koffers voor fietsen te koop. Het Duitse fietstijdschrift Tour Magazine testte vorig jaar zes koffers, variërend van 240 tot 700 euro. Het vervoer per koffer houdt wel in dat je de fiets grotendeels moet demonteren. De koffers zijn vooral bedoeld voor kwetsbare en dure racefietsen. Voor vakantiefietsers zijn ze minder praktisch: de koffer zelf weegt al gauw 12 tot 15 kilo. En waar laat je het dure bakbeest als je op trektocht gaat? Wie er toch één wil aanschaffen: de test is te downloaden op: www.tour-magazin.de, zoeken op Radkoffer.

Schade voorkomen
Als je een doos van KLM gebruikt, moet je het voorwiel eruit halen. Dat kan vervelende gevolgen hebben. Op de site van de Wereldfietser meldt een fietser dat bij aankomst de voorvork verbogen was door een zware koffer op de fietsdoos. Tot overmaat van ramp brak de voorvork bij het terugbuigen. Je kunt een stukje PVC-buis gebruiken als stut of een speciaal plastic buisje verkrijgbaar bij de Vakantiefietser. Verder bewijzen bubbeltjesplastic of piepschuimbuizen handige diensten voor het verpakken van kwetsbare onderdelen. Gebruik eventueel plastic beschermdoppen (de Vakantiefietser) voor de assen. Op de site van de Vakantiefietser staan verpakkingstips. Is er toch schade, verhaal die dan op je reisverzekering. Dat is gemakkelijker dan op het vliegveld discussiëren over wie er aansprakelijk is voor de schade. Laat wel een schaderapport opmaken. Dat heb je nodig voor je verzekeraar.

Fietsdozen
- Doos fietsenmaker: gratis
- De KLM-doos kost € 20 (in 2006), is 177 x 23 x 102 centimeter en is te koop bij de Balie Afwijkende maten van KLM. Informeer voor vertrek naar de openingstijden!

Zorg dat je al je verpakkingshulpmiddelen (imbussetje, eventueel steeksleutel, breed tape, bubbeltjesplastic, karton, tiewraps, mes, stift, e.d) bij de hand hebt.

Voordeel: Je fiets is door de stevige verpakking goed beschermd.

Nadeel: De kruiers zien niet wat er in de doos zit. Er wordt mee gesmeten en er kan zomaar een zware koffer op belanden. Veel inpakwerk.

Fietshoezen
- Halfords , € 17,95, 110 x 210 centimeter (opgevouwen 28 x 28 x 2 centimeter). Van geweven, eenzijdig gecoat, waterdicht kunststof, 1 jaar garantie, voorzien van roestvrije ogen en scheerlijn om de hoes vast te sjorren, 544 gram.
Deze fietshoes is ook bij verschillende internetwinkels te koop.
- Fietsvakantiewinkel, € 11,50 (9,00 als je een reis boekt) exclusief € 2,25 verzendkosten voor 1 hoes, (€ 6,20 voor twee hoezen of meer). Doorzichtige plastic hoes, 217 x 90 centimeter (opgevouwen: 28 x 24 x 1 centimeter), 396 gram. Er zitten gaten in de hoes voor het stuur en de trappers. - Vakantiefietser, € 19.95, 200 x 105 centimeter (opgevouwen 29 x 29 x 2 centimeter), van geweven, eenzijdig gecoat, waterdicht kunststof, groen, voorzien van roestvrije ogen en scheerlijn om de hoes vast te sjorren, 403 gram. Je krijgt er een gratis blaadje met handige tips bij.

Nadeel fietshoezen: minder stevige bescherming. En sommige maatschappijen eisen een doos zoals KLM, Malaysia Airlines, China Airlines.

Voordeel: De wielen steken eronder uit dus de kruier kan hem rijden. Omdat de fiets zichtbaar is, wordt er wellicht voorzichtiger mee omgesprongen. Je kunt de hoes opvouwen en meenemen.

Fietsvakantie en het milieu
Een fietsvakantie is zonder twijfel milieuvriendelijk. Maar dat verandert als je het vliegtuig pakt naar je vakantiebestemming. Tijdens de vlucht komen CO2, methaan en lachgas vrij. De CO2-uitstoot kun je compenseren bij Trees for Travel of Greenseat. Een retourtje New York compenseer je - afhankelijk van de organisatie - met 34 tot 41,50 euro. Voor dat bedrag worden bomen geplant. Het nut van deze initiatieven staat ter discussie. Het Wereld Natuur Fonds vindt dat we de uitstoot van CO2 moeten verminderen, compensatie is een tweede keuze. Milieudefensie wijst er op dat er gewoonweg niet genoeg ruimte is voor de benodigde bomen. Milieu Centraal vindt dat het aanplanten van bomen wel ‘een zinvolle bijdrage' kan leveren aan het verminderen van het broeikaseffect. Wie zo milieuvriendelijk mogelijk wil reizen, kan op de site van Milieu Centraal nuttige informatie vinden. Een paar voorbeelden. Een hogesnelheidstrein belast het milieu anderhalf tot twee maal zo zwaar als een gewone trein. Een moderne auto met vier inzittenden geeft weer minder milieubelasting dan een gewone treinreis. Fietsen op het dak van de auto verhogen het brandstofverbruik met circa twintig procent. Fietsen op een drager op de trekhaak geven vijf tot tien procent hoger brandstofverbruik.
Kijk op: www.milieucentraal.nl