Fietsen groot gevaar? Onzin!

Gepubliceerd op 26-10-2012. Laatste update op 24-06-2013.

‘Fietsen groot gevaar’ kopte het gratis dagblad Spits vanmorgen (26 oktober). De Fietsersbond zou alarm geslagen hebben over het toenemend aantal ongelukken, vooral met kleine kinderen en ouderen. Stichting VeiligheidNL (voorheen Consument en Veiligheid) doet er nog een schepje bovenop door de 38.000 fietsers van 2 tot 17 jaar vooral aan jonge ouders toe te schrijven. Onveilige kinderzitjes, slechte bagagedragers en zware schooltassen maken het fietsen voor onze jeugd bijna onverantwoord en extreem onveilig, aldus de Spits.

Maar wat is hier nou van waar? Waarschuwen wij voor onbekende risico’s die de fietser bedreigen? Nee. Wel hebben wij afgelopen week op de website van ons blad Vogelvrije Fietser een artikel geplaatst over de kwaliteit van moderne bagagedragers. Door het gebruik van aluminium zijn die tegenwoordig een stuk lichter, maar kunnen ze ook minder hebben. De journalist van Spits belde naar aanleiding van dit stukje met de Fietsersbond. Hebben deze slechte bagagedragers invloed op de verkeersveiligheid? Nauwelijks. De twee onderwerpen hebben weinig met elkaar te maken, maar worden door cijfers van Stichting VeiligheidNL met elkaar verbonden. Die cijfers verdienen echter context, die ze in Spits niet kregen. Bij deze.

  • 38.000 fietsers van 2 tot 17 jaar komen op een brancard terecht.
    Het cijfer klopt, de brancard niet. In dit cijfer zitten ook hele kleine ongevallen. Daarnaast gaat het hier vooral om kinderen in de middelbare schoolleeftijd omdat die veel fietsen. Dit cijfer is echter al jaren min of meer stabiel
  • Jaarlijks komen 4000 paar kindervoetjes tussen de spaken.
    Dat cijfer klopt, maar dit heeft niets met slechte bagagedragers te maken, maar met het feit dat sommige ouders hun kind niet of niet goed in een kinderzitje vervoeren. Bekijk onze tips om voeten tussen de spaken te voorkomen. 
  • Jaarlijks lopen meer dan 350.000 fietsers letsel op.
    Ook hier gaat het om allerlei letsel, van erg groot tot erg klein. De Fietsersbond  is wel bezorgd over de ernstiger ongevallen. Om die terug te dringen is er echter meer nodig dan betere fietsen: betere snelheidshandhaving bij auto’s, meer vrijliggende fietspaden op 50-kilometerwegen, veiliger kruispunten, beter onderhoud van fietspaden, minder obstakels voor fietsers en fietslessen voor oud en jong.

Samengevat: Fietsen is geen groot gevaar, sommige materialen kunnen veiliger, maar er moet vooral geïnvesteerd worden in veiliger infrastructuur voor fietsers. Ook moeten fietsers en ouders hun gezond verstand gebruiken in het verkeer. Als ze dat doen is fietsen een van de gezondste en veiligste vormen van vervoer.

Hugo van der Steenhoven, directeur Fietsersbond

ligfiets

Ik fiets op een ligfiets. Ik hoor vaak dat ligfietsen levensgevaarlijke dingen zijn. De spreken blijkt dan automobilist.
Ik ken weinig fietsers die een automobilist hebben doodgereden. De werkelijkheid is, dat auto's levensgevaarlijke dingen zijn.

-

ligfiets

ik heb een 3wiel ligfiets.
en rij op het terrein van een bekent landelijk tuincentrum.
komt er een auto van de parkeerplaats gescheurd.
ik kon nog net mijn stuur om gooien en er om heen zwenken.
dus wie is nu gevaarlijk?????

het is maar hoe je het bekijkt

Het is net als met auto's de zwakste schakel is de bestuurder.

Ik ben de afgelopen tijd getuige geweest van zo veel (bijna) ongelukken van senioren met een E-bike Deze week zag ik ook weer iemand op de grond liggen, bij wat zo op het eerste gezicht een eenzijdig ongeluk lee, waar ik echt van schrok, dat je geneigd zou zijn de e-bike te verbieden. Dat is natuurlijk onzin. feit is wel dat er veel mensen op zo'n zware fiets zitten die er eigenlijk niet goed mee overweg kunnen en sneller gaan dan ze zelf in de gaten hebben. Snelheid en inspanning staan namelijk niet in verhouding tot elkaar. Daar moet je dus wat aan doen. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn dat je naarmate je harder gaat, de trapweerstand ook hoger wordt. Zo bouw je veiligheid in.

De politie zou wat mij betreft ook op mogen treden tegen de grote groepen scholieren, maar ook anderen, die sms en whatsappend over het fietspad slingeren. Dan kun je een fietspad nog zo breed maken, dat helpt in zo'n geval niet. Ook kom ik iedere ochtend een groep scholieren tegen die massaal weigeren over te steken. Is dat de schuld van de infrastructuur of de schuld van de scholier? ik denk in dit geval toch ook weer de fietser, maar de verleiding is groot, dat snap ik. Het is overigens een kwestie van tijd voordat het fout gaat. Ik maak hier wel eens melding van bij de politie die een enkele keer daar ook optreden. Dan gaat het weer een halfjaar goed.

Ik ben nog niet zo oud (40) en fietste vroeger ook in een groep. Soms met 3 naast elkaar, maar we wisten donders goed dat, dat niet mocht en als we het deden waren we bang dat er wat van gezegd werd, dus deden we het haast niet. De mentaliteit is nu anders en dus gebeuren er meer ongelukken. Fietsen is dus inderdaad wel wat gevaarlijker geworden. Simpelweg omdat er meer gevaren zijn.

goed voor 12.500 km op de fiets per jaar.

het is maar hoe je het bekijkt

e-bike voor senioren prima
maaar denk ook eens aan een 3 wiel e-bike.
is ff wennen voor mensen die een 2 wieler gewent zijn.
maar sind een jaar heb ik een 3 wiel e-bike.
had het jaaaren eerder moeten doen :-))))))
omvallen kan niet meer,bij stoplichten kun je blijven zitten.
kortom een stuk veiliger.

Potentieel gevaar!

Ik mag mezelf een zeer ervaren fietser noemen; fiets dagelijks woon/ werk en ook in mijn vrije tijd maak ik veelvuldig gebruik van mijn tweewielers. Veel collega's weten niet eens dat ik in het bezit ben van een auto en de gemeente Tilburg heeft de laatste jaren geen euro aan parkeergeld van me mogen ontvangen. Met die ervaring zie ik ook het dagelijkse verkeer met lede ogen aan me voorbij gaan. Over de mentaliteit van fietsers hoef ik het niet te hebben, deze staat al heel lang ter discussie. Ook van de hedendaagse automobilist zullen we (alle SIRE campagnes en meer blauw op straat ten spijt) het gedrag nooit meer kunnen veranderen. De e-bike is een prachtige uitvinding; veel mensen die anders niet snel de fiets zouden pakken hebben nu zo'n zoemer (ipv brommer). Het ding gaat veel te snel voor het reactievermogen van velen maar dat is inmiddels ook bekend. 
Maar waar ik me echt over verbaas is de manier waarop in mijn omgeving (Tilburg-zuid) de laatste tijd wegen worden aangepakt. Wanneer er geen vrijliggende fietspaden aanwezig zijn worden wegen in woonwijken niet meer egaal van asfalt gemaakt maar worden er aan weerszijden van de weg goten gemaakt van zo'n 50 cm. en waarvan zich aan de rechterkant geparkeerde auto's bevinden. Als fietser moet je regelmatig gebruik maken van deze goten  om ander verkeer te laten passeren. De overgang in het wegdek is niet erg groot maar te groot voor een vlekkeloze doorgang zodat ik hier veel valpartijen voorzie. In het geval van (lichte) gladheid zullen zelfs zeer ervaren fietsers hier op hun bek gaan. Ik vraag me dan ook af of de Fietsersbond dit al reeds geconstateerd heeft en of zij hier ook een potentieel gevaar in zien. 

Vrijliggende fietspaden kruisen óók!

Jammer dat vrijliggende fietspaden landelijk als hét redmiddel gezien worden, want ook deze paden kruisen, en juist dáár gebeuren de meeste ongelukken. Je komt als (snellere) fietser toch plotseling de weg op t.h.v. een kruising (tenminste, zo ziet een automobilist dit, om over vrachtauto's maar te zwijgen).
Dus je kunt maar beter ruim vooraf gezien zijn, zonder te zijn afgedekt door geparkeerde auto's, struiken, bomen, muurtjes, etc.
Andere fietsers inhalen is overigens ook een ramp op een door stoepranden omgeven "single track".

Eigenlijk vraagt dit

Eigenlijk vraagt dit onderwerp om een inventarisatie naar zaken die gevaarlijk zijn voor fietsers. (Geparkeerde) auto's zijn al genoemd, dit geld ook voor zichtbelemmering, kruisend verkeer, bellen op de fiets, vreemde infrastructuur, andere fietsers, hulpmotoren, etc. Op een fiets heb je een goed stuur en goede remmen nodig en je moet de aandacht zeer bij het verkeer houden, om ongelukken zo veel mogelijk te voorkomen.

Rekening houden met fietsers

Er word al heel veel rekening gehouden met fietsers, maar waarom moeten ze nog meer beschermd worden? Fietsers moeten zelf OOk uitkijken! Door rood licht rijden, met z'n vieren naast elkaar.....is ons dat zo geleerd ? Iedereen doet het, jong of oud, met een kind voor of achter op. Misschien dat scholen (ook het middelbaar onderwijs) er ook mee aandacht aan kunnen geven. Ik kan me mateloos irriteren aan scholieren die de hele weg blokkeren omdat ze naast elkaar rijden. Ik toeter netjes om er langs te kunnen, krijg je een vuile blik of een grote mond. Een fietser heeft zich net zo goed aan de verkeersregels te houden als een automobilist of scooterrijder.

Gevaar?!?

Wat is gevaar, wie maakt het gevaarlijk en waardoor is het gevaarlijk? Steeds weer hoor je die woorden.
Een weg is gevaarlijk; wie maakt het er gevaarlijk!?
als je deel neemt aan het verkeer moet je dat ook serieus nemen, maar men belt, babbelt met een ander, zit aan de radio te draaien, zit met 't haar bezig via de binnenspiegel een kind wat de aandacht vraagt onder het rijden, er valt iets. Dan moet je stoppen, maar ja dat kan dan even niet, dus dan toch maar even 'gevaarlijk' doen!! oprapen buiten bereik en boem!! een botsing. Al dan niet met letsel. Heb eens een kind op een autosnelweg door de auto bij pappa van de achterbank naar de voorbank en weer terug zien kruipen. Een motorrijder die met 150-160km/u aan het slalommen was. Mensen die niet afremmen maar gewoon doorrijden en denken dat een ander hen wel ziet en zal stoppen. Verschillende snelheden en verkeersregels met de ons omringende landen. Ik geef voorrang aan een overstekende voetganger, maar een ander raced langs me heen. De wereld 'draait' maar om een ding haast-haast-haast. En velen denken nergens meer aan, vergeten zelfs een kind dat in de auto zit naar de opvang te brengen. Ouders laten jonge kinderen aan de verkeerde kant lopen en fietsen.
Is dit wat wij ze geleerd hebben. Daardoor ontstaan de meningsverschillen en door het 'nieuwe' gedrag, ontstaan er verkeersruzies en een nieuwe gedragscode en die moeten we maar slikken. Ondertussen worden wegen e.d aangepast naar dit gedrag. Voor elk voertuig een eigen plaats, de snelheden gaan omhoog, de mensen worden ouder, maar door de mogelijkheden wel mobieler en met de E-bike ook sneller, maar ook moe, alleen niet lichamelijk maar ook geestelijk en dan gaat het natuurlijk mis.
Heb zelf door vermoeidheid een paaltje gemist en daar zat ik met een gat in mijn hoofd. Maar daarom ga ik echt niet met een helm fietsen. Shared space moet gewoon terug ingevoerd in de kleine plaatsen. De 30km zones worden ingevoerd zodat elke weggebruiker evenveel rechten heeft, waarom dan trottoirs en óók zelfs fietspaden, terwijl je in de polder/wegen buiten de de dorpen gewoon tussen het gemotoriseerde verkeer rijdt. Je rijdt bibeko op 'n fietspad/strook en zodra je het bord einde bebeko gepasseerd bent ben je vogelvrij, terwijl de snelheid van het gemotoriseerde verkeer omhoog gaat.

Marina Govaert de Groene, Westdorpe

Fietsers zijn levens

Fietsers zijn levens gevaarlijk, rijden met z'n 3e naast mekaar en staken over zonder te kijken. Rijden door rood.oftewelijl het zijn zelf de grootste asos

fietsers zijn levens

Met zijn drieen rijden is heel gezellig. Als je moet passeren zet je gewoon en rustig je voorwiel tussen twee van die fietsen. Al fietsend met zijn vieren vraag je"mag ik even passeren" Gilletjes van de kletsende meiden."o ja natuurlijk mijnheer gaat uw gang" en je fietst er voorbij. Niet zo zeuren op het fietspad,bekijk het vrolijk en wees beleefd. Lukt al zo lang als ik fiets en ,schrik niet mijnheer of mevrouw, dat is al 75 jaar.

rood-witte paaltjes

Geconstateerd is dat er veel ongelukken gebeuren met de roord-witte paaltjes. Ze zijn slecht te zien m.n. wanneer je met een groep fietst Is het een optie om de paaltjes langer te maken dan kun je ze op een afstand zien staan.

rood-witte paaltjes

Volgens mij kunnen die niet veel hoger, Een kind moet er niet met zijn stuur tegenaan komen terwijl de volwassene gewoon erlangs kan.

gevaarlijk fietsen in woonerf

In Almere heeft de gemeente in de bestrating van een woonerf, naast de al aanwezige 10-tallen formele verkeersdrempels, nog eens vrij scherpe betonnen verhogingen in het wegdek geplaatst van ca. 10 cm hoog en 20 cm breed. Die zouden volgens de gemeente snelheidsbeperkend zijn voor auto"s (je zou zeggen, daar waren de bestaande verkeersdrempels nu juist voor). Maar motoren, brommers en zelfs ook auto's rijden er gewoon langs en kunnen er zonder schade overheen rijden, ook al rijden ze snel. Maar er zijn al wel veel fietsers over gevallen en wandelaars gestruikeld!
Hiermee heeft de gemeente dus het langzame verkeer bewust onveilig gemaakt, want ondanks vele klachten en verzoeken weigert de gemeente hier iets aan te doen!

Veilge fietszitjes

Er zal altijd discussie blijven over materiaal. Ik ben van mening dat het materiaal van tegenwoordig van goede kwaliteit is. Bv de fietsstoeltjes van Bobike zijn de beste en veiligste op de markt. Alleen blijft de mens een rol spelen in bv de bevestiging, en dan kan er altijd was misgaan...

Took me time to read all the

Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Traffic Domination

Extraordinary process all

Extraordinary process all friend can win multiples of remarkable info, preserve on posting this model of magnificent doctrines buy fun action games