Lege winkels, volle stallingen?

Een artikel op de website van de provincie Zuid Holland: ‘Winkelleegstand Zuid Holland neemt toe’. Het artikel noemt als oorzaak de toegenomen verkoop via internet. Wat mij ook opvalt is dat naast het overdekte Alexandrium in Rotterdam ook de Haagse binnenstad aan de winnende hand is. Dit valt op omdat Den Haag nog maar kort geleden – in termen van stedelijke ontwikkelingen – het verkeerscirculatieplan heeft ingevoerd. Hiermee is de het aantal auto’s dat door de stad rijdt drastisch verminderd. Met als consequentie dat het lopen en fietsen – en daarmee het verblijven en winkelen – veel aangenamer is geworden. Delft, een andere stad waar al heel lang een positief fietsbeleid wordt gevoerd, blijkt bij de steden te horen waar de achteruitgang minder sterk is.

De twee artikelen zijn natuurlijk niet door wetenschappers naast elkaar gelegd en vergeleken op oorzaak en gevolg. Maar het valt wel op. Ook op de oudere meubelboulevards lopen de omzetten terug, in Beverwijk bijvoorbeeld. Daar wordt inmiddels toegegeven dat de drukke straten (lees: moeilijk oversteekbare straten) het publiek weg jagen. In het nieuwe Alexandrium lukt het wel.

Wat zijn nou de kansen bij meer leegstand, of eigenlijk bij krimp? Het artikel geeft namelijk krimp in de omzet van de detailhandel aan als oorzaak. Hierdoor staat 9% van de winkelruimte leeg. Wat kun je nou doen met die lege winkels? Vooral als je weet dat een aantrekkelijk winkelgebied een gebied is waar je ook als fietsende klant makkelijk en snel kunt komen, maar waar je ook je fiets comfortabel kunt stallen. In het oosten en zuiden van Nederland wordt er selectief gesloopt. Dat zijn meestal woningen. Daar zijn we in Zuid Holland nog niet aan toe.

Bewaakte fietsenstallingen

Misschien kunnen we het mogelijk maken om een deel van deze leegstaande winkels te gebruiken als bewaakte fietsenstalling. Gevolg: minder leegstand en daarmee een ondersteuning voor de huurprijzen van de andere winkels. Wellicht blijven ze zo hoger dan de huurprijs van woningen. Een aantrekkelijker winkelgebied omdat fietsen veilig worden gestald. Stallingen zijn zo een deel van de oplossing, waarmee en passant wellicht omzetdalingen beperkt kunnen worden. Voor andere winkelgebieden een aanwijzing om ook in hun situatie te kijken naar wat er anders kan. En wellicht vinden hun gemeente en de provincie dat ook. Voor Den Haag betekent het artikel op de website eigenlijk een steuntje in de rug voor het verkeerscirculatieplan. Met dat verkeerscirculatieplan is het fietsen in het centrum van de Hofstad al verbeterd, maar Den Haag is nog geen Fietsstad. Maar wat niet is…

Henk Hendriks, projectleider Wijken voor de Fiets

Categorieën