Vermijden van drukke wegen goed voor gezondheid fietsers

In het verkeer is de blootstelling aan luchtverontreiniging hoog, wat tot effecten op de longen leidt. Moniek Zuurbier heeft de blootstelling aan luchtverontreiniging gemeten van mensen die per bus, auto en fiets reisden. Uit het onderzoek blijkt dat de blootstelling aan fijn stof en roet in het verkeer hoog zijn. De concentraties in het verkeer zijn tot 4 keer hoger dan op verkeersluwe locaties in de stad. In het onderzoek is ook de blootstelling in trolleybussen ten opzichte van dieselbussen vergeleken. De blootstelling aan fijn stof en roet van buspassagiers was in dieselbussen tot 40% hoger dan in trolleybussen. Op fietsroutes met veel autoverkeer was de blootstelling tot 40% hoger dan op fietsroutes met minder autoverkeer.

fietsen langs drukke autoweg ongezond

Welke de acute gezondheidseffecten zijn van blootstelling aan luchtverontreiniging in het verkeer, is onderzocht door bij gezonde vrijwilligers voor en na de verkeersdeelname gezondheidsmetingen te doen. Uit het onderzoek blijkt dat twee uur blootstelling in het verkeer een meetbaar effect heeft op de longfunctie. Naast de al langer bekende langdurige effecten van luchtverontreiniging is dit aanleiding om de uitstoot van schadelijke stoffen door het verkeer te verder te beperken.
“Nederlanders brengen gemiddeld één uur per dag in het verkeer door”, zegt Zuurbier. “Ook al is het effect dat wij vonden op de gezondheid van gezonde vrijwilligers klein, omdat iedereen is blootgesteld aan luchtverontreiniging in het verkeer, is dit wel van groot belang voor de volksgezondheid.” Zuurbier legt de verantwoordelijkheid voor het verlagen van de blootstelling zowel bij (lokale) overheden als bij de mensen zelf.

“Lokale overheden kunnen zorgen dat doorgaande fietsroutes worden aangelegd die zijn gescheiden van het gemotoriseerd verkeer, of liggen langs wegen met weinig verkeer. Dat zal de blootstelling van fietsers verminderen. Ook kunnen er bijvoorbeeld eisen gesteld worden aan de uitstoot van bussen in de aanbesteding van OV concessies. Schoner openbaar vervoer leidt tot lagere blootstelling aan luchtverontreiniging in de bus, naast gunstige effecten voor de luchtverontreiniging buiten. Fietsers kunnen zelf hun blootstelling verlagen door te kiezen voor verkeersluwe routes. Het zou helpen als fietsrouteplanners ook routes met lage luchtverontreiniging tonen. En als iedereen meer zou fietsen in plaats van autorijden, dan zou dat natuurlijk ook gunstig zijn voor de blootstelling van iedereen.”

Ook het project Wijken voor de Fiets van de Fietsersbond besteed aandacht aan het vermijden van drukke wegen. Zo werd de gemeente  Dordrecht onlangs geadviseerd om het fietsverkeer tussen krachtwijk Wielwijk en het stadscentrum/station zo veel mogelijk naar de rustige route Viottakade – Hugo de Grootlaan te verleggen, i.p.v. de huidige drukke route via de Krispijnseweg. Ook in Utrecht-Noordwest gaan we op zoek naar rustige alternatieve fietsroutes.

Categorieën