Test: Kliksysteem voor fietstassen
Kliksystemen voor fietstassen zijn in Duitsland al heel populair. Vooral Snap-it. Het Nederlandse Basil heeft nu ook een systeem ontwikkeld, MIK. TestKees vergeleek beide systemen.
Vooral in Duitsland zijn bagagedragers met kliksysteem voor fietstassen populair. In Nederland worden ze nauwelijks gebruikt, zelfs als de fiets een drager heeft met zo’n systeem. Basil wil daar graag verandering in brengen. Ze hebben daarvoor in 2018 een systeem ontwikkeld, het Mounting Is Key systeem (afgekort MIK).
Vergelijking Snap-it en MIK
Het principe is bij beide systemen gelijk. In de bagagedrager zitten in de dwarsbalkjes uitsparingen waar je een tas of mandje kunt klikken. De uitsparingen in de drager vallen nauwelijks op. Als je niet weet dat het voor een kliksysteem is zie je het niet. Veel fietsers rijden daardoor rond met een racktimedrager zonder te weten dat het te gebruiken is met een handig kliksysteem. Voordat een tas of mandje klikbaar is, moet je er een adapterplaat opschroeven. Even een klusje. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je snel en gemakkelijk je mandje of tas op de bagagedrager klikken.
In onderstaande video’s kun je zien hoe de kliksystemen van MIK en Snap-it werken. Het systeem bestaat uit drie onderdelen:
- De drager met geïntegreerde nokjes voor bevestiging van de adapter
- De adapter die op de drager geklikt wordt
- De tas, mand, krat of wat je maar wilt waar de adapter onder geschroefd wordt.
Grote voordelen van het systeem zijn dat de drager gewoon normaal bruikbaar blijft, dat bagage er snel op en af te klikken is en dat de adapterplaat op heel veel tassen en manden te schroeven is.
Verschil MIK en Snap-it
Het MIK-systeem en het Snap-it systeem zijn allebei goed, maar MIK bevalt net iets beter. Het maximale gewicht dat het kan dragen is hoger en de manier van los en vast klikken vind ik net iets praktischer.
Gebruiksgemak
Snap-it klik je vast door de adapter op de drager te leggen en die dan naar voren te schuiven. Om MIK vast te klikken haak je de voorkant van de adapter in de nokjes van de drager en dan de tas of mand rustig te laten vallen.
Snap-it maak je los door de groene knop naar boven te drukken en dan de tas/mand naar achteren te schuiven. MIK door met een soort losse sleutel in de adapter te duwen. Dan kun je de tas/mand van de drager tillen.
Beide methoden werken goed maar ik vond het bij MIK net iets makkelijker gaan. Door gebruik van de losse sleutel heeft MIK ook een primitieve diefstalbeveiliging. Bij Snap-it moet je een los slotje monteren.
Maximaal gewicht
De standaard adapter van Snap-it heeft kunststof nokjes die in de drager vallen. Die mogen maar een maximaal gewicht dragen van 12 kilo. Ze leveren ook een adapterplaat met stalen nokjes en robuustere haak. Die kun je belasten tot 25 kilo. MIK is geschikt tot 25 kilo. Er is ook een hondenmand voor het systeem op de markt. Ze zijn ook aan het kijken of het systeem ook geschikt is voor kinderzitjes. Dat zou wel een uitkomst zijn want de bevestiging van bestaande kinderzitjes op de bagagedrager is vrij lomp.
Altijd de nieuwste testen?
Waar te krijgen?
Een groot aantal Duitse merken monteert bagagedragers van Racktime met Snap-it op hun fietsen en in Nederland zitten ze in elk geval op fietsen van Gazelle, Koga en Batavus. Dragers met MIK worden gemonteerd op fietsen van Qwic, Giant, Ghost, Riese & Muller en Multicycle. En in hwet najaar van 2019 komt MIK ook op fietsen van Gazelle, Victoria, Sparta, Merida, Moustache, Oxford, Lapierre, Trek, Diamant, Bontrager, Electra en Batavus.Basil levert voor MIK ook een losse extra plaat die je op elke bagagedrager kunt schroeven. Dat werkt ook maar is toch een stuk minder fraai dan alleen een drager waarbij de nokjes mooi geïntegreerd zijn. De bagagedragers voor MIK en Snap-it zijn ook gewoon los te koop. Dus je kunt ook een nieuwe drager monteren.
Gebruik dubbele boodschappentas met Snap-it of MIK
Als je kijkt naar een normale boodschappentas met riempjes is het systeem van MIK en Snap-it veel makkelijker. Je klikt hem er makkelijk op en af en als je hem niet nodig hebt laat je hem thuis. Geen regen en vuil meer in de tas, geen extra luchtweerstand omdat je altijd met de tas fiets, geen beschadigingen in een overvolle stalling en geen risico op diefstal als de fiets met tas ergens onbeheerd staat.
Voordeel van montage met adapterplaat is ook dat de tas niet scheef gaat hangen. Zeker als je maar één kant gebruikt, is dat risico bij een normale boodschappentas met riempjes groot.
Wat wel een nadeel kan zijn is dat de tas keurig in het midden van de bagagedrager hangt. Als je lange voeten hebt en steeds met je voeten tegen de tas aankomt, kun je hem niet iets verder naar achter opschuiven.
Een ander nadeel is dat fietstassen met de adapterplaat makkelijker te stelen zijn. Dat kun je oplossen door hem altijd van de fiets af te halen en mee te nemen als je ergens naar binnen gaat of bij een snap-it tas een slotje te monteren.
In principe is elke tas geschikt voor montage van zo’n adapterplaat. Maar Basil en New lookx hebben in hun assortiment bij aankoop al keurig vier afgestikte gaatjes gemaakt voor montage van de adapterplaat.
Een lijst met medewerkers
-
Kees Bakker
Consumentenvoorlichter (TestKees)