header-doortrappen

De fietsstandaard

Een doorsnee standaard is niet erg stabiel. Vooral niet met zware bepakking. TestKees testte daarom verschillende fietsstandaarden met zware bepakkingen.

 

standaard achterStandaard bij achteras

Stabiliteit: 9

Rond de 15 euro

Nadeel: Past niet zomaar op elke fiets.

Met een fietsstandaard bij de achteras blijft een fiets met links een volle fietstas het beste staan. Het voordeel van een standaard bij de achteras is ook dat je je trappers niet hoeft te draaien om de standaard uit te kunnen zetten. Ook handig bij het smeren van de ketting.

Helaas kun je de standaard alleen maar bij de achteras vastmaken als je daar nokjes hebt zitten. Die zitten vooral op vakantiefietsen en tourfietsen. Je kunt eventueel een aangepaste standaard kopen, zoals de Pletscher ESGE Multizoom of de Steco Bike Stabiel. De Steco is echter geen aanrader, want hij is lastig te monteren en niet robuust. De Pletscher is op zich prima, maar dan moeten de klemstukken wel op je fiets passen en je moet geen kabels hebben die in de weg zitten. Kortom, als je de nokjes niet al op je fiets hebt zitten, kun je beter de Jumbo Ursus kopen.

Jumbo UrsusBrede dubbele standaard van Jumbo Ursus

Stabiliteit: 7,5

Rond de 34 euro. 

Nadeel: op standaard zetten en ervan afhalen halen kost kracht

Op moederfietsen zit vaak een brede dubbele fietsstandaard, de Jumbo Ursus. TestKees: ‘Het prettige aan een dubbele standaard is dat je fiets kaarsrecht overeind staat. Dat is makkelijk bij het volladen van de fietstassen, als je een kind in het achterzitje wil zetten of als je een hond in de fietsmand wilt tillen. Je moet er echter wel op letten dat de afstand tussen de poten groot genoeg is. Die van deze Jumbo is met een afstand van 45 centimeter prima.’

Het nadeel van een dubbele standaard is dat je flink kracht moet zetten om de fiets van de standaard te halen en er weer op te zetten.

Extra lange standaardExtra lange enkele standaard

Rond de 8 euro

Stabiliteit: 6

Nadeel: Fiets staat erg schuin en neemt daarom veel ruimte in.

De ‘gewone’ standaard is er ook in een extra lange variant. TestKees: ‘Dat is inderdaad iets stabieler, maar met één volle tas aan de linkerkant valt de fiets nog steeds makkelijk om. Bovendien is het nadeel van een lange standaard dat de fiets erg schuin staat en veel ruimte inneemt.’