E-Biketest 2018
TestKees heeft in samenwerking met de Telegraaf en tientallen vrijwilligers e-bikes in drie verschillende categorieën getest: sportieve e-bikes, fietsen met een middenmotor en fietsen met een voorwielmotor.

De absolute winnaar is de sportieve Das Original C004 Comfort Deore 9v E-bike van 3099 euro. Die heeft van alle fietsen de beste prijs/kwaliteit-verhouding en is daarnaast de fraaiste fiets met de hoogste gebruikersbeoordeling.
In de categorie E-bikes met middenmotor wint de Gazelle Grenoble C7+ HMB van 2649 euro en de Qwic Premium FN 7.2 van 2299 euro wint in de categorie E-bikes met voorwielmotor & rotatiesensor.
E-bike Das Original C004 Comfort Deore 9v
€ 3099
met 500 Wh. accu
Best getest

Fietsersbond oordeel:
Uitstekende fraaie fiets met zeer goed rijgedrag en de hoogste gebruikersbeoordeling. Vanwege de hoogste score bij de testrijders de winnaar in de categorie ‘luxe en sportieve e-bikes’ en overall winnaar van de test. Maar bedenk goed bij aanschaf of je het uitnemen van de accu niet te lastig vindt.
Actieradius op zware testparkoers is zeer goed: 78 km = 15,6 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 28 kg, accu 3,1 kg.
Beoordeling testrijders: 8,3.
Accu
Accu fraai weggewerkt in onderbuis frame. Uitnemen van de accu is lastig. Na omdraaien van de sleutel valt de accu klein stukje naar beneden. Dan moet je een klein knopje boven de accu vinden en indrukken. Daarna komt de accu los. Terugplaatsen is ook wat lastig. Zeker met bijvoorbeeld het voorwiel in een rek. De losse accu is wat lomp en zwaar door de afdekplaat.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line, plus middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor is nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De fiets met de hoogste gebruikersscore uit de test! Vooral het rijgedrag door het stabiele frame viel op. Door het hogere rendement van de derailleur t.o.v. naaf geeft de fiets ook net wat meer ondersteuning in vergelijking met de andere fietsen met Active Line plus. Vooral heuvelopwaarts is dit goed te merken.
Voordelen
- Fiets afgemonteerd met Deore 1*9 derailleurversnelling en hydraulische schijfremmen.
- Zeer goede koplamp.
- Accu mooi in frame verwerkt.
- Kabels mooi weggewerkt.
- Stabiel frame.
- Het hogere rendement van de derailleur t.o.v. naaf geeft de fiets net wat meer ondersteuning in vergelijking met de andere fietsen met Active Line plus. Vooral heuvelopwaarts is dit goed te merken.
- Hoogste waardering van de rijeigenschappen uit de test.
- Hoogste actieradius uit de test.
Nadelen
- Matig verende voorvork.
- Verende zadelpen had speling.
- Ketting komt tegen kettingscherm in de 3 lichtste versnellingen.
- Lage instap had wat ruimer gemogen.
- Accu lastig uitneembaar en terug te plaatsen
- Losse accu vrij groot en zwaar (door de gemonteerde afdekplaat)
Cube Kathmandu Hybrid SL
€ 3699
Met 500 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Fraaie, lichte en zeer sportieve fiets met de krachtigste ondersteuning van Bosch. Geschikt voor een pro-actieve rijstijl (daar moet je dan wel van houden). Elektronisch schakelen beviel zeer goed.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 64,8 km = 13,0 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 23 kg, accu 2,5 kg.
Beoordeling testrijders: 8,0
Accu
Accu zit gemonteerd op onderste framebuis. Accu is zeer makkelijk uit te nemen aan de bovenkant van het frame. Losse accu is ook lekker licht en makkelijk te dragen door handvat.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes. Op display zichtbaar in welke versnelling je rijdt.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de Performance line CX middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend, zeer krachtig en onder alle omstandigheden goed. Reageert duidelijk directer dan de Bosch Active line plus. Motor is duidelijk hoorbaar. Motor heeft vrij veel weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De fiets kreeg op alle onderdelen een zeer goede beoordeling. Bergopwaarts was de fiets zeer snel. Elektronische bediening van de derailleur beviel ook zeer goed. Wel een lage beoordeling voor het geluid.
Voordelen
- Fiets afgemonteerd met XT 1*10 derailleurversnelling met elektronische bediening.
- Hydraulische schijfremmen.
- Zeer goed verende voorvork.
- Goede koplamp.
- Sportieve zit (stuur is wel vrij breed stuur.)
- Drager mooi geïntegreerd in het frame.
- Elektronisch schakelen met derailleur bevalt goed.
- Laag gewicht
Nadelen
- Motor duidelijk hoorbaar.
Cannondale Tesero Neo
€ 3599
Met 500 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Fraaie, lichte en zeer sportieve fiets met de krachtigste ondersteuning van Bosch. Geschikt voor een pro-actieve rijstijl.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 66,1 km = 13,2 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 23,4 kg, accu 2,5 kg.
Beoordeling testrijders: 8,0.
Accu
Accu zit gemonteerd op onderste framebuis. Accu is zeer makkelijk uit te nemen aan de bovenkant van het frame. Losse accu ook lekker licht en makkelijk te dragen door handvat.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de Performance line CX middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend, zeer krachtig en onder alle omstandigheden goed. Reageert duidelijk directer dan de Bosch Active line plus. Motor is duidelijk hoorbaar. Motor heeft vrij veel weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De testrijders vonden het rijgedrag, de stabiliteit en de ondersteuning zeer goed. De fiets was het snelste heuvelopwaarts. Sommige testrijders vonden de snel reagerende ondersteuning soms wel erg fel en hadden het gevoel dat deze aan en uit ging. De voorvork werkte zeer goed, maar het stijve frame en harde zadel maakten het comfort wat minder.
Voordelen
- Fiets afgemonteerd met SLX 1*9 derailleurversnelling.
- Hydraulische schijfremmen.
- Zeer goed verende voorvork.
- Zeer goede koplamp.
- Sportieve zit met goed stuur.
- Gaat het snelst heuvelopwaarts.
- Laag gewicht
Nadelen
- Shifter geeft niet weer in welke versnelling je rijdt.
- Snel reagerende ondersteuning soms wel erg fel, waardoor je het gevoel krijgt dat deze aan en uit gaat.
- Motor duidelijk hoorbaar.
Merida E-SPRESSO SPORT 900
€ 3699
Met 504 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Fraaie, zeer lichte en sportieve fiets met de krachtigste ondersteuning van Shimano. Geschikt voor een pro-actieve rijstijl. Fietst licht zonder motor, duidelijk lichter dan de modellen met een Performance Line motor.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 61,0 km = 12,2 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 22,5 kg, accu 2,5 kg.
Beoordeling testrijders: 7,8.
Accu
Accu zit gemonteerd op onderste framebuis. Accu is makkelijk uit te nemen aan de bovenkant van het frame. Losse accu is ook lekker licht.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes. Voor info moet je wel veel scrollen door het display.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de Steps E8000 middenmotor van Shimano. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend, zeer krachtig en onder alle omstandigheden goed. Motor duidelijk hoorbaar. Motor heeft nauwelijks weerstand met ondersteuning uit. Stoppen van de ondersteuning is merkbaar bij 25 km/h.
Beoordeling testrijders
De fiets kreeg een goede tot zeer goede beoordeling op de rijeigenschappen en ondersteuning. De fiets reed van alle geteste modellen het lichtst met de motor uit. Een merkbaar minpunt is dat de ondersteuning stopt bij 25 km/h.
Voordelen
- Fiets afgemonteerd met XT derailleur versnelling.
- Hydraulische schijfremmen.
- Zeer goed verende voorvork.
- Goede koplamp.
- Sportieve zit.
- Vering voorvork kan tijdens fietsen geblokkeerd worden met een knop op het stuur.
- Fiets voorzien van zadellift waarmee je zadel kunt laten zakken.
- Deze fiets reed van alle geteste modellen het lichtst met de motor uit. (de Steps e8000 motor loopt lichter dan de Bosch performance motoren)
Nadelen
- Ruimte tussen shifter en handvat te krap.
- Enige speling op zadellift.
- Motor duidelijk hoorbaar.
Kalkhoff ENDEAVOUR MOVE B9
€ 2799
Met 500 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Scherp geprijsde, zeer sportief rijdende fiets met krachtige ondersteuning.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 64 km = 12,8 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 26,5 kg, accu 3,1 kg.
Beoordeling testrijders: 7,8.
Accu
Accu zit in de onderste framebuis verwerkt. Accu makkelijk uit te nemen aan de bovenkant van het frame. Losse accu wat lomp en zwaar door de afdekplaat.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
De fiets is voorzien van het eenvoudige Purion-display van Bosch. Het display links van het stuur is goed te bedienen en af te lezen. Informatie is echter beperkt en lastig op te vragen. Ook resetten en verlichting aanzetten is lastiger dan bij het gewone Bosch-display.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de Performance line middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend, krachtig en onder alle omstandigheden goed. Reageert duidelijk directer dan de Bosch Active line plus. Motor duidelijk hoorbaar. Motor heeft vrij veel weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De fiets kreeg een goede beoordeling op rijgedrag en ondersteuning. Heuvelopwaarts beviel de krachtige motor in combinatie met de versnellingen zeer goed. Comfort en vering had wat beter gekund. Door fel en snel reageren van de motor vonden sommige testers de ondersteuning wat schokkerig. Deze fiets kreeg een lage beoordeling voor het geluid.
Voordelen
- Hydraulische schijfremmen.
- Redelijk verende voorvork.
- Zeer goede koplamp.
- Kabels mooi weggewerkt bij stuurpen.
Nadelen
- Ondanks de sportieve zit, toch wel een erg breed stuur.
- Geen kettingscherm.
- Vering en comfort kan beter.
- Door fel en snel reageren van de motor vonden sommige testers de ondersteuning enigszins schokkerig.
- Motor duidelijk hoorbaar.
- Fiets afgemonteerd met eenvoudige Acera 1*9 derailleurversnelling
- Eenvoudig display.
Qwic Premium MA8
€ 3699
Met 625 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Prima fiets, luxe afgemonteerd, goed stabiel rijgedrag en goede, rustige ondersteuning. Fiets en accu zijn wat aan de zware kant.
Actieradius op het zware testparkoers is redelijk: 68 km = 10,9 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 28,9 kg, accu 4,2 kg.
Beoordeling testrijders: 7,7.
Accu
Accu zit in de drager.
Laadsnelheid lader: 80 Watt (=traag).
Display
Fraai display in het midden van het stuur met goede bediening links. Veel info gelijk in beeld zichtbaar.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de Brose middenmotor. De ondersteuning, met krachtsensor, is onder alle omstandigheden goed. De ondersteuning is op deze fiets wel vrij rustig afgesteld. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.\
Beoordeling testrijders
De fiets scoort op alle punten een prima beoordeling. Ondersteuning is (zeker vergeleken bij de felle Bosch en Shimano motoren), wel vrij rustig. Fiets rijdt soepel zonder ondersteuning. De duimshifter beviel beter dan de normale draaishifter voor versnellingsnaven.
Voordelen
- Fiets afgemonteerd met hydraulische schijfremmen.
- Fiets heeft Alfine 8 versnellingsnaaf met duimshifters.
- Gates tandriem.
- Redelijke koplamp.
- Redelijk verende voorvork.
- De duimshifter beviel beter dan de normale draaishifter voor versnellingsnaven.
- Fiets rijdt licht zonder ondersteuning.
- Motor nauwelijks hoorbaar.
Nadelen
- Fiets en accu aan de zware kant.
- Ondersteuning kan als te rustig worden ervaren vergeleken bij de felle Bosch en Shimano motoren van de Cube Kathmandu Hybrid SL of de Kalkhoff ENDEAVOUR MOVE B9 .
- Accu vrij zwaar.
- Actierradius vrij laag.
Pegasus Ravenna EVO
€ 3599
Met 500Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Deze fiets heeft een mooi weggewerkte accu, goede onderdelen, goede rijeigenschappen en goede rijondersteuning. Comfort had iets beter gekund. Deze fiets is vrij zwaar.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 67,1 km = 13,4 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 29,2 kg, accu 3,1 kg.
Beoordeling testrijders: 7,8.
Accu
Accu zit in de onderste framebuis verwerkt. Accu is gemakkelijk uit te nemen aan de bovenkant van het frame. Losse accu is wat lomp en zwaar door de afdekplaat.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line plus middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De fiets kreeg een goede beoordeling op rijgedrag en ondersteuning. Het comfort en de vering hadden wat beter gekund.
Voordelen
- Fiets afgemonteerd met nexus8 naaf.
- Hydraulische schijfremmen.
- Redelijk verende voorvork.
- Goede koplamp.
- Goede beoordeling op ondersteuning.
- Motor nauwelijks hoorbaar.
Nadelen
- Speling op verende zadelpen.
- Lage instap had wat ruimer gemogen.
- Weinig comfort.
- Fiets is vrij zwaar.
Trek LM5+ / Ultimate Comfort
€ 3599
Met 500 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Fraaie fiets met goede rijeigenschappen en goede ondersteuning. Het comfort van de fiets had beter gekund.
Actieradius op het zware testparkoers is niet goed gemeten.
Gewicht fiets met accu 27,4 kg, accu 3,1 kg.
Beoordeling testrijders: 7,6.
Accu
Accu zit in de onderste framebuis verwerkt. Accu is gemakkelijk uit te nemen aan de bovenkant van het frame. Losse accu is wat lomp en zwaar door de afdekplaat.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line plus middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De fiets kreeg een goede beoordeling op rijgedrag. De ondersteuning viel wat tegen (vergeleken met andere, sportievere fietsen). Het comfort en de vering hadden beter gekund.
Voordelen
- Fiets afgemonteerd met nexus8 naaf.
- Hydraulische velgremmen.
- Boschmotor fraai geïntegreerd in het frame.
- Fraai uiterlijk.
- Kabels zeer mooi weggewerkt bij de stuurpen.
- Stijf frame.
Nadelen
- Matig verende voorvork.
- Speling op verende zadelpen.
- Lage instap had wat ruimer gemogen.
- Dubbele koplamp in voorvork ziet er mooi uit, maar geeft slecht lichtbeeld om zelf de weg te kunnen zien.
- Ondersteuning viel enigszins tegen in vergelijking tot de andere sportieve fietsen.
- Vering kan beter.
E-bikes met middenmotor, lage instap en versnellingsnaaf
Gazelle Grenoble C7+ HMB
€ 2649
Met 400 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Zeer goed rijdende fiets met fraai vormgegeven frame en prima ondersteuning. Hoge beoordeling van de testers en winnaar bij de gewone fietsen met middenmotor en versnellingsnaaf.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 51 km = 12,8 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 25,8 kg, accu 2,6 kg.
Beoordeling testrijders: 7,8.
Accu
Accu bevindt zich in de drager. De opvallende ophanging heeft wat speling, de accu rammelt daardoor tijdens het fietsen.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line plus middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor nauwelijks hoorbaar. De motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De fiets scoorde op bijna alle punten zeer hoog bij de testrijders. Zowel rijgedrag als de stabiliteit en ondersteuning waren zeer goed. Wat ook opviel, is dat de fiets met de nieuwe Boschmotor duidelijk stiller is geworden en lichter rijdt met de ondersteuning uit.
Voordelen
- Hydraulische velgremmen.
- Redelijke koplamp.
- Redelijk verende voorvork.
- Fraai uiterlijk.
- Kabels mooi weggewerkt.
- Goede ruime en lage instap.
- Boschmotor fraai geïntegreerd in het frame.
- Stijf frame voor fiets met zo’n ruime instap
Nadelen
- Speling op verende zadelpen.
- Drager beperkt voor bevestiging van tassen met haken.
- Accu rammelt tijdens het fietsen.
- Fiets afgemonteerd met nexus7 naaf.
Trek TM2+
€ 2799
Met 500 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Zeer goed rijdende fiets met prima ondersteuning en een hoge beoordeling van de testers. Deze fiets heeft een opvallend stabiel frame. Het comfort en de koplamp hadden iets beter gekund.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 64 km = 12,8 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 25,8 kg, accu 2,7 kg.
Beoordeling testrijders: 7,8.
Accu
Accu bevindt zich in de drager.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line plus middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De fiets scoorde op bijna alle punten zeer hoog bij de testrijders. Zowel rijgedrag als stabiliteit en ondersteuning waren zeer goed. Comfort en vering hadden wat beter gekund. De fiets rijdt bij hoge snelheid ook zeer stabiel dankzij het stijve frame.
Voordelen
- Fiets rijdt bij hoge snelheid zeer stabiel vanwege het stijve frame.
- Hydraulische velgremmen.
- Boschmotor fraai geïntegreerd in het frame.
- Goede ruime en lage instap.
Nadelen
- Matig verende voorvork.
- Speling op verende zadelpen.
- De dubbele koplamp in de voorvork ziet er fraai uit maar geeft een slecht lichtbeeld wanneer je de weg wilt zien.
- Fiets afgemonteerd met nexus7 naaf.
Gazelle Vento C7 HMB
€ 2199
Met 400 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Een goed rijdende fiets met rustige ondersteuning. De fiets wordt in zijn geheel als erg goed beoordeeld. De Gazelle Vento C7 HMB is beter dan de andere geteste fietsen met een rustige Active Line motor.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 51 km = 12,75 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 25,1 kg, accu 2,7 kg.
Beoordeling testrijders: 7,9.
Accu
Accu bevindt zich in de drager.
Laadsnelheid met lichte lader Bosch: 80 Watt (=traag).
Display
De fiets is voorzien van het eenvoudige Purion display van Bosch. Het display links van het stuur is goed te bedienen en af te lezen. Informatie is echter beperkt en lastig op te vragen. Ook het resetten en het aanzetten van de verlichting is lastiger dan bij het gewone Bosch-display.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is rustig. De motor is vrij zwak met een koppel van 40Nm. Op zich is dit voldoende, maar je moet wel alert terugschakelen bij wegrijden of heuvelopwaarts gaan, om goede ondersteuning te houden. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
Op de afzonderlijke onderdelen (rijgedrag, stabiliteit, ondersteuning, heuvelopwaarts fietsen, zonder motor fietsen e.d.) kreeg de fiets een gemiddelde beoordeling. De fiets kreeg in zijn geheel een hoge score, met als uitschieter zelfs een 9 en een 10.
Voordelen
- Goed rijdende fiets.
- Beter dan de andere fietsen met een rustige Active Line motor.
- Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Nadelen
- Vrij zwakke motor.
- Informatie op display is beperkt.
- Matig verende voorvork.
- Lage instap had ruimer gemogen.
- Drager enigszins beperkt voor bevestiging van tassen met haken.
- Verlichting aanzetten met display is vrij lastig.
- Nexus7 naaf.
Cube Town Hybrid Pro 500
€ 2599
Met 500 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Deze fiets rijdt fijn en heeft een zeer goede ondersteuning. Daarom krijgt de Cube Town Hybrid Pro een hoge beoordeling van de testers. Het is jammer dat de accu wat onhandig te plaatsen is.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 68 km = 13,6 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 26,1 kg, accu 2,5 kg.
Beoordeling testrijders: 7,8.
Accu
Accu is achter de zitbuis geplaatst. Accu is lastig uitneembaar, maar vooral lastig terug te plaatsen.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line plus middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit. Achterrem is gemonteerd op de liggende achtervork.
Beoordeling testrijders
De fiets scoorde op alle punten zeer goed bij de testrijders. Het comfort en de vering hadden echter zeker beter gekund.
Voordelen
- Afgemonteerd met Nexus8 naaf.
- Hydraulische velgremmen.
- Vloeiende ondersteuning met krachtsensor.
- Goed afleesbaar display.
- Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
- Goede koplamp.
- Achterdrager mooi verwerkt in het frame.
- Fiets is voorzien van de nieuwe Active Line plus middenmotor van Bosch.
- Hoogste actieradius van de fietsen met naafversnelling
Nadelen
- Accu lastig uitneembaar.
- Accu lastig terug te plaatsen.
- Matig verende voorvork.
- Speling op verende zadelpen.
- Instap had wat ruimer gemogen.
QWIC Premium MN7
€ 2799
Met 625 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Een goede fiets met zeer goede ondersteuning. Zowel de fiets als de losse accu zijn aan de zware kant. De actieradius valt voor een fiets met middenmotor enigszins tegen.
Actieradius op het zware testparkoers is redelijk: 58,0 km = 9,3 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 29,7 kg, accu 4,1 kg.
Beoordeling testrijders: 7,8.
Accu
Accu bevindt zich in de drager.
Laadsnelheid lader: 80Watt (=traag).
Display
Goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van een Bafang middenmotor. De ondersteuning met krachtsensor is vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Vooral heuvelopwaarts lekker krachtig. Motor licht hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit. Start vrij fel.
Beoordeling testrijders
De testers waren tevreden over het rijgedrag en zeer tevreden over de ondersteuning, vooral heuvelopwaarts. Het starten had van sommige testers wel iets minder fel gemogen. Het comfort en de vering hadden ook beter gekund.
Voordelen
- Hydraulische velgremmen.
- Goede ruime en lage instap.
- Kabels zijn mooi weggewerkt.
Nadelen
- Matige koplamp.
- Matig verende voorvork.
- Speling op verende zadelpen.
- Comfort/vering had beter gekund.
- Fiets en accu aan de zware kant.
- Fiets afgemonteerd met nexus7 naaf.
- Lage actieradius.
Forza Felice
€ 1892
Met 468 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Een goede fiets met zeer goede ondersteuning. De fiets is vrij zwaar en slap. De actieradius is voor een middenmotor aan de lage kant.
Actieradius op het zware testparkoers is redelijk: 44 km = 9,4 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 29 kg, accu 3,4 kg.
Beoordeling testrijders: 7,8.
Accu
Accu bevindt zich in de drager.
Laadsnelheid lader: 80 Watt (=traag).
Display
Goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de Bafang middenmotor. De ondersteuning, met krachtsensor, is vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Vooral heuvelopwaarts lekker krachtig. Motor licht hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit. Start wel vrij fel.
Beoordeling testrijders
De testers waren tevreden over het rijgedrag en zeer tevreden over de ondersteuning, vooral heuvelopwaarts. Het starten had van sommige testers wel iets minder fel gemogen.
Voordelen
- Fiets afgemonteerd met traploze Nuvinci 380 naaf.
- Hydraulische schijfremmen.
- Goede ruime en lage instap.
- Goede ondersteuning.
Nadelen
- Matige koplamp.
- Matig verende voorvork.
- Speling op verende zadelpen.
- Chainglider kettingkast is kwetsbaar.
- Frame erg slap.
- Fiets alleen te koop via Forza.
- Drager niet geschikt voor tassen met haken.
- Trage lader.
- Lage actieradius.
E-bikez Next
€ 1999
Met 468 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Dit is een scherpgeprijsde fiets. Het is wel een fiets die je echt goed moet uitproberen om te beoordelen of hij je bevalt.
Actieradius op het zware testparkoers is redelijk: 50 km = 10,7 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 28,6 kg, accu 3,5 kg.
Beoordeling testrijders: 7,4.
Accu
Accu bevindt zich in de drager. De sleutel zit in de weg bij het verwijderen van de accu.
Laadsnelheid lader: 80 Watt (=traag).
Display
Goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. De informatie op het display is helaas enigszins onduidelijk.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van een merkloze middenmotor. De ondersteuning met krachtsensor is prima. Het had eventueel heuvelopwaarts nog krachtiger gemogen (dit komt wellicht ook door wrijvingsverlies in de Nuvinci-naaf). Motor licht hoorbaar. Start vrij fel.
Beoordeling testrijders
De fiets en de ondersteuning kregen zowel op rijeigenschappen als op ondersteuning, een nogal wisselende beoordeling.
Voordelen
- Fiets afgemonteerd met traploze Nuvinci 330 naaf.
- Hydraulische schijfremmen.
- Scherpe prijs.
Nadelen
- Slechte koplamp.
- Matig verende voorvork.
- Speling op verende zadelpen.
- Lage instap erg krap.
- Fiets is alleen te koop via E-bikez.
Katarga C7F
€ 1699
Met 400 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Zeer scherp geprijsde lichte fiets met goede onderdelen en een rustige ondersteuning. Helaas is de slechte loop van de versnellingskabel met scherpe bochten een duidelijke ontwerpfout.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 51 km = 12,75 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 24,4 kg, accu 2,7 kg.
Beoordeling testrijders: 7,4.
Accu
De accu bevindt zich in de drager.
Laadsnelheid met lichte lader Bosch: 80 Watt (=traag).
Display
De fiets is voorzien van het eenvoudige Purion display van Bosch. Het display links van het stuur is goed te bedienen en af te lezen. De informatie is echter beperkt en lastig op te vragen. Ook het resetten en aanzetten van de verlichting is lastiger dan bij het gewone Bosch-display.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line middenmotor van Bosch. De ondersteuning, met krachtsensor, is rustig. De motor is vrij zwak met een koppel van 40Nm. Op zich voldoende maar je moet wel alert terugschakelen bij wegrijden en heuvel op om goed ondersteuning te houden. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
Deze fiets kreeg een gemiddelde beoordeling voor rijgedrag en ondersteuning. De fiets schakelde slecht, waardoor het oordeel over heuvelopwaarts fietsen vrij laag was.
Voordelen
- Hydraulische velgremmen.
- Redelijke koplamp.
- Redelijk verende voorvork.
Nadelen
- Speling op verende zadelpen.
- Frame aan de slappe kant.
- De versnellingskabel is met te veel bochten gemonteerd.
- Schakelt slecht heuvelopwaarts.
- Fiets afgemonteerd met nexus7 naaf.
- Eenvoudig display.
- Vrij zwakke motor.
Hercules Montfoort
€ 2649
Met 400 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Dit is een goede fiets met zeer goede ondersteuning en afmontage. Helaas is de slechte loop van de versnellingskabel met scherpe bochten een duidelijke ontwerpfout.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 54,0 km = 13,5 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 26,6 kg, accu 2,6 kg.
Beoordeling testrijders: 7,3.
Accu
Accu bevindt zich in de drager.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line plus middenmotor van Bosch. De ondersteuning met krachtsensor is zeer vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De fiets rijdt zeer goed en heeft een goede ondersteuning. Door de slecht gemonteerde kabel schakelt de fiets slecht. Hierdoor kreeg de fiets een relatief laag oordeel. Vooral bergopwaarts vielen de testers stil bij het terugschakelen.
Voordelen
- Goede actieradius.
- Hydraulische velgremmen.
- Zeer goede koplamp.
Nadelen
- Matig verende voorvork.
- Speling op verende zadelpen.
- De versnellingskabel is met teveel bochten gemonteerd.
- Voorspatbord rammelt.
- Schakelt slecht heuvelopwaarts.
- Fiets afgemonteerd met nexus7 naaf.
Dutch ID cruise N7
€ 2499
Met 400 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Op zich een prima fiets, maar zowel het rijgedrag als de ondersteuning werden vrij laag beoordeeld door onze testers vanwege de instabiliteit van de Dutch ID cruise N7.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 52 km = 13 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 25,5 kg, accu 2,7 kg.
Beoordeling testrijders: 7,1.
Accu
Accu bevindt zich in de drager.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
De fiets is voorzien van het eenvoudige Purion display van Bosch. Het display links van het stuur is goed te bedienen en af te lezen. De informatie is echter beperkt en lastig op te vragen. Ook het resetten en aanzetten van de verlichting is lastiger dan bij het gewone Bosch-display.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line middenmotor van Bosch. De ondersteuning met krachtsensor is rustig. De motor is vrij zwak met een koppel van 40Nm. Op zich is dit voldoende, maar je moet wel heel alert terugschakelen bij wegrijden en heuvelopwaarts om goede ondersteuning te houden. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
De testers waren niet erg tevreden over het rijgedrag van de Dutch ID cruise N7. De fiets voelde instabiel, schokkerig en hij rammelde aan alle kanten. Gecombineerd met de vrij lage waardering van de rustige Active Line motor zorgde dit voor een relatief laag cijfer.
Voordelen
- Hydraulische velgremmen.
- Redelijk verende voorvork.
- Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Nadelen
- Weergegeven informatie op display is beperkt.
- De motor is vrij zwak met een koppel van 40Nm.
- Matige koplamp.
- Speling op verende zadelpen.
- Frame aan de slappe kant.
- Ruime instap, maar wel vrij hoog.
- Fiets voelde instabiel, schokkerig en rammelde.
- Voorspatbord rammelt.
- Fiets afgemonteerd met nexus7 naaf.
Pegasus Ravenna Belt
€ 2699
Met 400 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
De fiets heeft goede onderdelen en een goede ondersteuning. Helaas is de slechte loop van de versnellingskabel met scherpe bochten een duidelijke ontwerpfout.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 50,0 km = 12,5 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 27 kg, accu 2,6 kg.
Beoordeling testrijders: 6,6.
Accu
Accu bevindt zich in de drager.
Laadsnelheid lader: 160 Watt (=snel).
Display
Fraai, uitgebreid, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display in het midden van het stuur en bediening links bij het handvat. Prettige knopjes met hoorbare klikjes.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de nieuwe Active Line plus middenmotor van Bosch. De ondersteuning met krachtsensor is zeer vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor nauwelijks hoorbaar. Motor heeft weinig weerstand met ondersteuning uit.
Beoordeling testrijders
Door de slecht functionerende versnelling kreeg de fiets een lage beoordeling en was er na zes ritjes al niet meer op te fietsen.
Voordelen
- Goed afgemonteerd met nexus8 naaf.
- Hydraulische velgremmen.
- Goede koplamp.
- Continental riemaandrijving.
Nadelen
- Matig verende voorvork.
- Speling op verende zadelpen.
- De versnellingskabel is met te veel scherpe bochten gemonteerd. Hierdoor ging het schakelen na zes ritjes zo slecht, dat we de fiets uit de test gehaald hebben. Er kon niet meer op gefietst worden.
Bwin Hoprider 900
€ 1494
Met 418 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Een zeer scherp geprijsde fiets met rustig ingestelde Brose middenmotor. De rijeigenschappen, stabiliteit en vooral het comfort vielen erg tegen.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 51 km = 12,2 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 26,0 kg, accu 2,7 kg.
Beoordeling testrijders: 6,4.
Accu
Accu bevindt zich in de drager.
Laadsnelheid lader: 80 Watt (=traag).
Display
Goed afleesbaar display links van het stuur en bediening links bij het handvat. De informatie op het display is echter enigszins onduidelijk.
Ondersteuning
De fiets is voorzien van de stille Brose middenmotor. De ondersteuning met krachtsensor is goed. De ondersteuning had heuvelopwaarts wat krachtiger gemogen. (De motor is op deze fiets rustig ingesteld).
Beoordeling testrijders
De fiets kreeg voor de rijeigenschappen, de stabiliteit, het comfort en de vering de laagste score. Het comfort en de vering scoorden het allerslechtst. De fiets werd als een echte rammelbak ervaren op de klinkerweg. De rustige ondersteuning werd ook als lager dan gemiddeld beoordeeld.
Voordelen
- Goede motor.
- Scherpe prijs.
Nadelen
- Mechanische schijfremmen.
- Matige koplamp.
- Matig verende voorvork.
- Instap had ruimer gekund.
- Vrij slap frame.
- Slecht comfort/vering.
- Fiets werd ervaren als een echte rammelbak op de klinkerweg.
- Vrij instabiel.
- Rustige ondersteuning.
E-bikes met voorwielmotor, lage instap en versnellingsnaaf
Qwic Premium FN 7.1
€ 2299
Met 625 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Een fiets met goede rijeigenschappen en een motor die krachtige en goed gecontroleerde ondersteuning geeft. Vanwege deze eigenschappen de winnaar in de categorie voorwielmotor met rotatiesensor.
Actieradius op zwaar testparkoers is redelijk, 59 km = 9,4 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 28,7 kg, accu 4,4 kg.
Beoordeling testrijders: 7,5.
Accu
Accu bevindt zich onder de drager.
Laadsnelheid: 120 Watt.
Display
Goed display links van het stuur met veel informatie in één beeld. Redelijk makkelijk te bedienen.
Ondersteuning
Voorwielmotor (Qwic Hightorque) met rotatiesensor. Krachtige ondersteuning die goed voldoet onder normale omstandigheden, maar ook heuvelopwaarts (zeker voor een voorwielmotor). Je kunt kiezen tussen drie rijmodi en dan heb je per modus 8 ondersteuningsstanden. Wij hebben de fiets getest in de normale rijmodus. Wegrijden gaat goed gecontroleerd. Motor duidelijk hoorbaar. Ondersteuning zou wat eerder mogen stoppen als je stopt met trappen.
Beoordeling testrijders
De testers waren erg te spreken over het rijgedrag van de fiets. De ondersteuning werd zowel heuvelopwaarts als op vlak terrein als goed beoordeeld. Deze fiets biedt duidelijk de beste ondersteuning van de fietsen met een voorwielmotor in onze test. Het geluid werd door een aantal testers als zeer hinderlijk beoordeeld.
Voordelen
- Goede ondersteuning heuvelopwaarts.
- Goede ondersteuning op vlak terrein.
- Duidelijk bedienbaar display.
Nadelen
- Fiets met wat eenvoudige afmontage
- Nexus7 versnellingsnaaf.
- V-brake voor en rollerbrake achter.
- Matige koplamp.
- Matig reagerende voorvork.
- Frame aan de slappe kant.
- Speling in de verende zadelpen.
- Geluid motor werd door sommige testers als vrij hinderlijk beschouwd.
Cortina E-U4 Transport
€ 1699
Met 418 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Deze fraaie en stoere transportfiets heeft een goede ondersteuning en goed rijgedrag. Voor dit type fiets een hoge gebruikersbeoordeling (de testers zijn niet de doelgroep). De Cortina E-U4 is wel aan de zware kant en heeft matige remmen. Het starten en stoppen van de ondersteuning had wat subtieler gemogen.
Actieradius op zwaar testparkoers is matig, 37 km = 8,9 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 30,3 kg, accu 2,7 kg.
Beoordeling testrijders: 7,4.
Accu
Accu bevindt zich onder de drager.
Laadsnelheid: 80 Watt.
De stekker van de oplader oogt wat kwetsbaar door zijn smalle pootjes.
Display
Goed en makkelijk af te lezen display links van het stuur.
Ondersteuning
Voorwielmotor (Ecomo) met rotatiesensor. Voldoet goed, ook heuvelopwaarts. Start bij wegrijden wat traag, daarna vrij fel. Onhandig is dat je maar liefst 15 ondersteuningsstanden hebt. Duidelijk merkbaar dat de ondersteuning stopt bij 25 km/h. Motor duidelijk hoorbaar.
Beoordeling testrijders
De testers waren goed te spreken over de ondersteuning en het rijgedrag van de fiets. Heuvelopwaarts ging het ook prima. Over het starten waren de meningen verdeeld. Hij was soms te traag en soms te fel. De fiets kreeg daarnaast een lage beoordeling voor het geluid en de remmen. Het stoppen van de ondersteuning bij 25 km/h was duidelijk merkbaar.
Voordelen
- Stoere uitstraling.
- Goede ondersteuning.
- Redelijke koplamp.
- Zeer rechte zithouding voor degene die daar van houdt.
Nadelen
- Eenvoudige afmontage met Nexus7 versnellingsnaaf.
- Rollerbrakes voor en achter.
- Zware fiets.
- Drager niet geschikt voor tassen met haken.
- Starten en stoppen ondersteuning mag subtieler.
E-bikez Spark One
€ 1549
Met 468 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Een prima rijdende fiets met goede ondersteuning. Het starten en stoppen van de motor had subtieler gekund.
Actieradius op zwaar testparkoers is goed met 54 km = 11,6 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 26,7 kg, accu 3,6 kg.
Beoordeling testrijders: 7,1.
Accu
Accu bevindt zich onder de drager.
Laadsnelheid: 80 Watt.
De sleutel zit in de weg bij het verwijderen van de accu.
Display
Display in het midden van het stuur is goed te bedienen en af te lezen. Van sommige informatie is echter onduidelijk waar het voor dient.
Ondersteuning
Voorwielmotor met rotatiesensor. Prima ondersteuning op vlakke grond en bergopwaarts. Ondersteuning start traag, daarna vrij fel. Afbouwen ondersteuning bij 25 km/h duidelijk merkbaar. Motor duidelijk hoorbaar.
Beoordeling testrijders
De testrijders waren erg te spreken over het rijgedrag en de ondersteuning van de fiets. Heuvelopwaarts had de motor voldoende power. Het starten en stoppen had beter gekund.
Voordelen
- Fiets rijdt licht met motor uit, mede dankzij de Nexus8 versnellingsnaaf.
- Goede ondersteuning heuvelopwaarts.
- Goede ondersteuning op vlak terrein.
Nadelen
- Eenvoudige remmen met V-brake voor en rollerbrake achter.
- Slechte koplamp op batterijen.
- Matig verende voorvork.
- Speling in de verende zadelpen.
- Instap vrij hoog.
- Drager niet geschikt voor tassen met haken.
- Fiets is alleen te koop via E-bikez.
Forza Florance
€ 1499
Met 468 Wh.

Fietsersbond oordeel:
Een prima fiets met een fijne, stille ondersteuning. De fiets heeft helaas ook een paar duidelijke minpunten.
Actieradius op zwaar testparkoers is matig met 39km = 8,3 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 26,6 kg, accu 3,3 kg.
Beoordeling testrijders: 7,0.
Accu
Accu bevindt zich onder de drager.
Laadsnelheid: 80 Watt.
Display
Goed en makkelijk af te lezen display in het midden van het stuur.
Ondersteuning
Voorwielmotor met rotatiesensor. Goede ondersteuning,vooral heuvelopwaarts is de motor voldoende krachtig. Motor heel licht hoorbaar. Motor start bij wegrijden enigszins fel. Afbouwen van snelheid bij 25 km/h duidelijk merkbaar.
Beoordeling testrijders
De testers waren zeer tevreden over de ondersteuning en het rijgedrag van de fiets. Vooral heuvelopwaarts beviel deze goed. Duidelijke minpunten waren de remmen, het afbouwen van de fiets bij 25 km/h en het fietsen met de motor uit.
Voordelen
- Goede en stille ondersteuning.
- Goed rijgedrag.
Nadelen
- Eenvoudige afmontage met Nexus7 versnellingsnaaf.
- V-brake voor en rollerbrake achter.
- Matige koplamp.
- Matig reagerende voorvork.
- Frame aan de slappe kant.
- Speling in de verende zadelpen.
- Fiets is alleen te koop via Forza.
- De rechterremgreep is lastig te bereiken.
- Fiets trapt zwaar zonder ondersteuning.
- Drager niet geschikt voor tassen met haken.
- Lage actieradius.
Gazelle Orange C7+ HFP
€ 1999
Met 396 Wh. accu

Fietsersbond oordeel:
Een mooie en goed rijdende fiets, die op andere punten toch tekortschiet.
Actieradius op zwaar testparkoers is goed, 47km = 11,9 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 29,3 kg, accu 3,4 kg.
Beoordeling testrijders: 6,8.
Accu
Accu bevindt zich onder de drager.
Laadsnelheid: 160 Watt.
Display
Een goed en makkelijk af te lezen display in het midden van het stuur. Display is ook afneembaar na verwijderen van het borgboutje.
Ondersteuning
Panasonic Voorwielmotor met rotatiesensor. Op een vlakke ondergrond is de ondersteuning goed. Heuvelopwaarts schiet de ondersteuning tekort. Motor duidelijk hoorbaar. Start iets wat fel. Stoppen ondersteuning bij 25 km/h duidelijk merkbaar.
Beoordeling testrijders
De testers waren tevreden over het rijgedrag en de ondersteuning op vlak terrein. Tijdens het fietsen de heuvel op viel de ondersteuning weg en liep de snelheid erg hard terug. Over het geluid, het afbouwen, het comfort en het fietsen zonder ondersteuning waren de testers niet tevreden.
Voordelen
- Fraai uiterlijk.
- Mooi weggewerkte kabels.
- Goed rijgedrag.
- Goede actieradius.
Nadelen
- Eenvoudige afmontage met Nexus7 versnellingsnaaf.
- Rollerbrakes voor en achter.
- Matige koplamp.
- Matig verende voorvork.
- Speling in de verende zadelpen.
- Fiets trapt zwaar met motor uit.
- Fiets is vrij zwaar.
- Comfort en afbouwen snelheid kan beter.
- Ondersteuning heuvel op valt tegen.
BSP Barista E
€ 1899

Fietsersbond oordeel:
Deze stoere fiets bevat helaas veel minpunten. Het grootste bezwaar is een te snelle start van de motor tijdens het wegrijden, waardoor je risico loopt op een slippend en wegglijdend voorwiel.
Actieradius op zwaar testparkoers is redelijk 46,3 km = 10,3 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu 27,3 kg, accu 3,3 kg.
Beoordeling testrijders: 6,3.
Accu
Accu bevindt zich onder de drager.
Laadsnelheid: 80 Watt.
Display
Duidelijk te bedienen display links van het stuur. Beeld is wel erg klein (het display kreeg ook het laagste oordeel van de testers).
Ondersteuning
Bafang voorwielmotor met rotatiesensor. Start erg fel. Zelfs zo fel dat het voorwiel kan gaan slippen. Op het vlakke is de ondersteuning prima, bouwt ook redelijk af. Motor is duidelijk hoorbaar. Ondersteuning heuvelopwaarts is te zwak.
Beoordeling testrijders
De fiets werd op veel punten laag beoordeeld door de testers. De drie grootste minpunten waren: het felle starten van de motor bij het wegrijden, de geringe ondersteuning heuvelopwaarts en het weinige comfort dat de fiets bood.
Voordelen
- Stoere uitstraling.
- Zeer rechte zithouding voor degene die daar van houdt.
- Goede koplamp.
Nadelen
- Eenvoudige afmontage met Nexus7 versnellingsnaaf.
- Rollerbrakes voor en achter.
- Te felle start motor bij wegrijden!
- Geringe ondersteuning heuvelopwaarts.
- Weinig comfort.
Meer weten? Een uitgebreide toelichting over de technische specificaties en de gebruikte testmethode vind je op de pagina ‘Technische Toelichting E-Bike Test 2018.’