idworx met Neodrive-motor

eifel3

Gerrit Gaastra komt uit een Nederlandse fietsfamilie. Zijn vader was de oprichter van Koga en zijn grootvader de man achter Batavus. Gerrits fietsenmerk is idworx. Duurzaamheid staat voorop. Goedkoop zijn de fietsen niet.

idworx oPinion travel spec met Neodrive-motor: 7895 euro

Update augustus 2018: Neodrive heeft in 2018 de motor vernieuwd. Daardoor zijn er volgens de fabrikant geen problemen meer met warmlopen van de motor op steile hellingen. Daarnaast functioneert het remmen op de motor beter. De nieuwe motor remt met een vaste weerstand tot 45 km/h. Idworx gebruikt sinds 2018 de nieuwe motor.

Een van de opvallendste punten van de test was dat de fiets van idworx zoveel schoner bleef dan de andere fietsen. Het geheim: een spatlap aan het voorspatbord die maar 15 centimeter boven de grond hangt. Ook onze voeten bleven door de spatlap schoner en droger dan bij de andere fietsen. Nu is zo’n spatlap geen duur en ingewikkeld onderdeel. Maar het tekent de ontwerpfilosofie is van oprichter Gerrit Gaastra. De fiets is tot in het kleinste detail zo goed en duurzaam mogelijk.

De fiets heeft 55mm brede lichtrollende Schwalbe Almotion banden. Gecombineerd met de brede velgen kun je met zeer lage bandenspanning fietsen. De remschijven zijn groot (203 mm) en dik (3,2 mm). Daardoor koelen ze beter en hoef je de blokjes minder krachtig tegen de schijf aan te drukken. Ze gaan ook langer mee dan andere schijfremmen.Voor de verlichting gebruikt idworx de stekkerloze versie van de SON-dynamo. Als je het wiel in de vork zet, maakt de dynamo contact met de verlichting. Handig. Een stekker die er niet is, kan ook niet kapot gaan.
In een riemaandrijving ziet Gaastra niks. Hij heeft een voorkeur voor de traditionele ketting. Bijzonder is wel dat de ketting is gemaakt van gehard staal. Dat geldt ook voor de extra grote kettingbladen. Het frame is overigens wel geschikt voor riemaandrijving.
De fiets rijdt zeer stabiel. Zelfs met zachte banden (1,6 bar in de voorband en 1,9 bar in het achterwiel) bleef de fiets probleemloos sturen. Op de zandpaden op de Veluwe vond ik het comfort van de fiets voldoende. Maar op de onverharde paden in de Eifel miste ik wel een verende voorvork voor de controle. En met hoge snelheid op slecht asfalt, is alleen bandenvering aan de magere kant. De geteste fiets heeft weliswaar een flexbar-stuur dat de klappen moet opvangen. Maar het stuurt dempt en veert maar een beetje.
De achterwielmotor is van Neodrive. Net als bij de Go SwissDrive op de Santos zitten alle elektronica en sensoren in de motor. Het achterwiel is gewoon met een snelspanner te verwijderen. Bediening gaat prima en de ondersteuning voelt heel natuurlijk. Maar de motor hield er vanwege oververhitting er bij steile hellingen wel snel mee op. De GO SwissDrive op de Santos hield het duidelijk langer vol.
De Neodrive-motor kun je in de afdaling inzetten als rem en laadt dan de accu. Het werkte slecht. De maximale snelheid waarbij de motor nog remt is 28 per uur. Als je harder naar beneden suist, schakelt de motorrem zichzelf uit. In de praktijk werkt het alleen op flauwe hellingen.

Voordelen
Nadelen
  • Motor stopt vrij snel op steile helling (in 2018 opgelost met de nieuwe motor volgens de fabrikant)
  • Remmen op de motor werkt matig (in 2018 verbeterd)
  • Geen kettingbescherming (Idworx monteert tegenwoordig een kettingscherm)

Fietsersbond oordeel: