Snap je niets van het verschil tussen voorwielmotoren, midden- en achtermotoren? Check dan onze pagina over elektrische fietsen.
Sparta M7s winnaar
E-biketest 2017
Rijdt het best
De winnaar van de E-biketest 2017 in alle prijscategorieën is de Sparta M7s van 2499 euro, geen spectaculaire fiets, maar hij rijdt volgens onze testers het lekkerst. En daar gaat het om.
Tot 2050 euro
Qwic Premium N7.1
€ 1999
met 375 Wh accu
Best getest
Fietsersbond oordeel:
Goede stabiele fiets met motor die krachtige ondersteuning geeft. Vanwege de goede rijeigenschappen, stabiele frame en ondersteuning die, zeker voor een voorwielmotor, goed voldoet de winnaar bij de categorie tot €2050.
Actieradius op zwaar testparcours is redelijk, 40,7 km = 10,9 km/100 Wh.
Gewicht fiets met accu: 27,4 kilo. Accu: 3,8 kilo (zwaar) .
Ook leverbaar met accu’s 470 Wh en 615 Wh.
Accu onder de drager. Laadsnelheid: 120 Watt.
Goed display links van het stuur met veel informatie in één beeld. Redelijk makkelijk te bedienen.
Voorwielmotor (Qwic Hightorque) met rotatiesensor. Je kunt kiezen tussen drie rijmodussen en dan heb je per modus 8 ondersteuningsstanden. Wij hebben getest in de normal en eco rijmodus. Motor licht hoorbaar. Ondersteuning zou wat eerder mogen stoppen als je stopt met trappen.
Gewone fiets met normale afmontage met Nexus7 versnellingsnaaf, V-brake voor en rollerbrake achter, redelijke koplamp en goed reagerende voorvork.
Beoordeling testrijders 7,4
De testers waren goed spreken over het rijgedrag en stabiliteit van de fiets. De ondersteuning werd zowel heuvel op als op het vlakke terrein als goed beoordeeld.
Voordelen
- Krachtige ondersteuning die zeker voor een voorwielmotor goed voldoet onder normale omstandigheden en heuvel op
- Fiets goed en stabiel
Nadelen
- Rijdt wel erg fel weg in de power rijmodus
- Motor licht hoorbaar
- Ondersteuning zou wat eerder mogen stoppen als je stopt met trappen
Batavus Wayz E-go Comfort
€ 1899
Gewicht fiets met accu 26,4 kg (= licht), accu weegt 2,5 kg
Fietsersbond oordeel:
Prima fiets met ondersteuning die voldoet, maar wel met enkele minpuntjes.
Actieradius op het zware testparkoers is redelijk 43 km = 10,3 km/100 Wh.
We hebben de fiets getest met een accu van 417 Wh. De actieradius met deze accu op het zware testparkoers is redelijk: 43 kilometer/10,3 kilometer per 100 Wh. De voorwielmotor met rotatiesensor doet het zowel op vlak terrein als heuvel op redelijk tot goed.
De accu zit onder de drager. Laadsnelheid: 80 Watt (=traag).
Op het eenvoudige display is alleen aan het aantal ledjes het niveau van de ondersteuning te zien en hoeveel energie de accu nog heeft. Verder is het een gewone fiets met normale afmontage met Nexus 7 versnellingsnaaf, rollerbrakes, slechte koplamp (op losse batterijen) en matig verende voorvork. Bij de drager is erg weinig ruimte voor het aanhaken van losse fietstassen. Kabels zijn mooi weggewerkt in het frame.
Beoordeling testrijders 6,6
De testers waren redelijk te spreken over het rijgedrag en de ondersteuning. Maar vering had beter gemogen.
Voordelen
- Redelijke actieradius
- Kabels mooi weggewerkt in het frame
Nadelen
- Dunne pootjes lader ogen wat kwetsbaar
- Matige vering
- Trage laadsnelheid
- Rammelt aan de achterkant
- Weinig ruimte voor fietstassen
Union Fast
€ 1599
Fiets weegt 25 kilo inclusief accu, wat erg licht is. Accu zelf weegt 3,3 kilo. Accu van 450 Wh.
Fietsersbond oordeel:
Goede fiets als je een lichte, scherp geprijsde fiets zoekt met grote accu en niet vaak door heuvelachtig landschap fietst. Ondersteuning start bij wegrijden wat laat en dan erg fel. Motor nauwelijks hoorbaar.
Lage actieradius: 42,6 kilometer/9,5 kilometer per100 Wh.
De accu van de Fast Union zit onder de drager. Laadsnelheid: 100 Watt. Op de fiets zit een goed display met veel informatie in één beeld. Je kunt er zelfs op zien hoeveel vermogen dat de motor levert. Het is redelijk makkelijk te bedienen, hoewel je door het grote aantal menu’s, acht, soms wel veel moet klikken.
De voorwielmotor met rotatiesensor biedt krachtige ondersteuning die voldoet onder normale omstandigheden maar heuvel op zou hij krachtiger kunnen. Ondersteuning start bij wegrijden wat laat en dan erg fel. Motor nauwelijks hoorbaar.
De Union Fast is verder een gewone fiets met normale afmontage met Nexus 7 versnellingsnaaf, rollerbrakes, redelijke koplamp en zonder verende voorvork of zadelpen.
Beoordeling testrijders: 6,7
De testers waren redelijk tot goed te spreken over het rijgedrag en stabiliteit van de fiets. Ze misten wel vering op het slechte wegdek van het testparkoers. Ze vonden de ondersteuning heuvel matig en zouden liever hebben dat de motor bij het wegrijden wat eerder en rustiger begint.
Voordelen
Motor maakt weinig geluid
Nadelen
Ondersteuning te zwak om een heuvel mee op te rijden
Batavus Ways E-go deLuxe
€ 2049
Getest met accu van 396 Wh
Fietsersbond oordeel:
Prima fiets met stille ondersteuning waar je op vlak terrein lekker mee kunt fietsen, bijvoorbeeld in de stad. Als het zwaar wordt op heuvelachtig terrein is de motor niet sterk genoeg.
Actieradius op het zware testparkoers is matig. 32 kilometer = 8,1 km per 100 Wh.
Accu onder de drager. Laadsnelheid: 80Watt (= traag). De fiets heeft een goed display in het midden van het stuur met veel informatie in één beeld dat prima te bedienen is.
De motor is een ‘directdrive’ (zonder interne tandwielen) voorwielmotor met rotatiesensor. Op vlak terrein is de motor prima, maar met heuvels heeft hij moeite. De motor is (door het ontbreken van tandwielen) helemaal stil.Verder is het een gewone fiets met normale afmontage met Nexus7 versnellingsnaaf, rollerbrakes, matige koplamp en matig verende voorvork. Kabels zijn mooi het frame ingeleid.
Beoordeling testrijders 6,7
De testers waren redelijk te spreken over het rijgedrag, de stabiliteit van de fiets en de ondersteuning onder normale omstandigheden. Voor de heuvels vonden ze de motor niet sterk genoeg.
Voordelen
- Hele stille motor
- Doet het prima op vlak terrein
Nadelen
- Dunne pootjes lader ogen wat kwetsbaar
- Lange laadtijd
- Erg weinig ruimte bij de drager voor aanhaken van losse fietstassen
Rap City 7
€ 1499
met 370 Wh accu
Fietsersbond oordeel:
Scherp geprijsde fiets met een weinig voorkomende krachtsensor gecombineerd met voorwielmotor. Maar ook een fiets die nogal wisselend beoordeeld werd en heuvel op te kort schiet.
Actieradius op zwaar testparkoers is redelijk. 43,7 km = 11,8 km/100 Wh.
De fiets heeft een goed display met veel informatie in één beeld en is goed te bedienen.
De Rap City 7 wordt aangedreven door een voorwielmotor met losse krachtsensor bij de achteras. Dat zorgt voor een goede ondersteuning die direct start, maar daardoor heb je ook het risico dat het voorwiel slipt. De motor is heel stil. Voor de heuvels is hij niet zo geschikt.
Het is een gewone fiets met normale afmontage met Nexus7 versnellingsnaaf, V-brake voor en rollerbrake achter, een matige koplamp en goede verende voorvork.
Beoordeling testrijders 6,4
De testers waren nogal verdeeld in hun oordeel over de fiets. Sommigen beoordeelden vonden de fiets niet stabiel terwijl anderen hem juist prima vonden rijden. Over één ding waren ze het eens: voor heuvel op was de motor te zwak.
Voordelen
- Stille motor
- Goede vering
- Goed display
Nadelen
- Laadt traag
- Te zwakke motor om heuvels op te rijden
Gazelle Puur NL
€ 1949
Met accu van 396 WH
Fietsersbond oordeel:
Als je kunt leven met het het typische rijgedrag van de fiets en geen hoge eisen stelt aan de ondersteuning is het een prima fiets.
Actieradius op het zware testparkoers is redelijk: 41,6 km = 10,5 km per 100 Wh.
De fiets heeft een goed display met veel informatie in één scherm.
De ondersteuning met voorwielmotor met rotatiesensor doet het weliswaar goed op vlak terrein, maar als je de heuvel op moet wordt het moeilijk.
Robuuste ‘omafiets’ met bagagedrager boven het voorwiel, rechte zit, erg breed stuur en breed zacht zadel. Verder normale afmontage met Nexus7 versnellingsnaaf, rollerbrakes, slechte koplamp (op losse batterijen) en lekker brede banden.
Beoordeling testrijders 5,8
De fiets kreeg de laagste beoordeling van de testers. Dat kwam door de slechte ondersteuning heuvel op, maar ook door het merkwaardige rijgedrag van de fiets mede door de extreem rechte zit.
Nadelen
- Accu rammelt tijden het fietsen
- Accu laadt niet erg snel
- Luidruchtige motor
Tot 2500 euro
Sparta M7s
€ 2499
Getest met accu van 416 Wh
Best getest
Fietsersbond oordeel:
De Sparta M7s is een lichte fiets met een goede ondersteuning die verder niet opvalt door prijs, onderdelen en vormgeving, maar die het beste scoort op rijeigenschappen en daar draait het uiteindelijk om. Daarom de overall winnaar van de Nationale fietstest 2017.
Goede actieradius op het zware testparcours: 57,6 kilometer = 13,6 kilometer/100 Wh.
De fietsondersteuning met de Shimano Steps middenmotor met krachtsensor is vloeiend en onder alle omstandigheden goed. De motor is licht hoorbaar.
De accu laadt met een snelheid van 120 Watt, wat niet heel snel maar ook niet langzaam is.
Het display is makkelijk afneembaar en goed afleesbaar. De informatie is wel wat onhandig verdeeld over veel menu’s.
Verder is de fiets afgemonteerd met een Nexus 7 versnellingsnaaf, hydraulische velgremmen, een redelijke koplamp en vrij stug verende voorvork. De instap had wat ruimer gemogen.
Beoordeling testrijders 8,0
De testers vonden het rijgedrag in combinatie met de stabiliteit, zithouding en comfort van de fiets zeer goed, wat opvallend is, want de fiets heeft eigenlijk niets bijzonders. Wellicht is het geheim van de goede rijeigenschappen dat de wielbasis, de afstand tussen de twee wielen, zo’n 8 cm korter is dan bij de andere fietsen. De fiets rammelde wel wat.
Voordelen
- Rijdt geweldig
- Soepele motor
Nadelen
- Instap aan de krappe kant
- De fiets rammelt wat
Trek TM400+
€ 2499
Getest met accu van 400 Wh
Fietsersbond oordeel:
Goed rijdende fiets met goede ondersteuning die door de testers hoog gewaardeerd werd. Ook een heel lichte fiets, maar net geen winnaar vanwege het derailleursysteem dat in de test goed scoorde maar in de praktijk kwetsbaar is, lastiger schakelt bij stilstand, viezer is en sneller slijt.
Goede actieradius op het zware testparcours: 58,0 kilometer = 14,5 kilometer/100 Wh.
De Trek TM400+ wordt ondersteund door een Bosch Active middenmotor met krachtsensor die vloeiend is en onder alle omstandigheden goed. Wel moet je met deze motor heuvel op zorgen dat je de juiste versnelling gebruikt. De motor is licht hoorbaar.
Het display is fraai, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar met prettige knopjes met klikjes.
De fiets heeft verder derailleurversnellingen (Alivio 1*8), hydraulische velgremmen, een matige koplamp en redelijk verende voorvork. Het frame had wat stijver gemogen.
Beoordeling testrijders 8,0
De testers vonden de Trek TM400+ een goed rijdende fiets met prima ondersteuning. Vooral het schakelen op deze fiets vonden ze beter dan op andere fietsen. Ze merkten dat op een fiets met middenmotor een derailleur onder belasting beter schakelt dan een naaf (zonder schakelonderbreking). Ook de bediening van de duimschakelaars van de derailleur beviel beter dan de draaischakelaars op de fietsen met naafversnelling.
Voordelen
- Zeer lichte fiets van 25 kilo inclusief de accu van 2,6 kilo
- Accu laadt snel: 160 Watt
- Schakelt goed
Nadelen
- Licht hoorbare motor
Sparta RS5
€ 2249
Getest met accu van 522 Wh
Fietsersbond oordeel:
Scherp geprijsde, goed rijdende fiets met goede ondersteuning waar de testers enthousiast over waren. Wat hem uniek maakt is de naafmotor met daarin een 5-versnellingsnaaf zodat je een stille achterwielmotor kunt combineren met onderhoudsvrije naafversnelling. Actieradius valt ondanks de grote accu wat tegen: 50,5 kilometer = 9,7 kilometer/100 Wh op het zware testparcours.
De fiets heeft een achterwielmotor met alleen een rotatiesensor. De ondersteuning voldoet goed onder alle omstandigheden. De motor is helemaal stil. Dit is de eerste e-bike waarbij de versnellingsnaaf IN de achterwielmotor zit.
Het display is niet afneembaar, verder goed met veel informatie in één beeld.
Verder heeft de fiets hydraulische velgremmen, een matige koplamp en matige verende voorvork. Het frame is aan de slappe kant. Met 29,4 kg is de fiets vrij zwaar.
Beoordeling testrijders 8,0
De testrijders vonden zowel het rijgedrag als de ondersteuning goed. Dat de fiets een rotatiesensor heeft in plaats van een krachtsensor vonden de testers prima. Ook viel op dat terugschakelen helling-op soepeler gaat met naafversnellingen als de kracht van de motor wordt onderbroken.
Voordelen
- Helemaal stil
- Terugschakelen heuvel op gaat soepel
- Helemaal stille motor
Nadelen
- Frame is aan de slappe kant
Kalkhoff Agattu i7 Benelux
€ 2299
Getest met accu van 389Wh
Fietsersbond oordeel:
Een fiets die op bijna alle punten goed scoort en met een scherpe prijs, laag gewicht en hoge actieradius. Alleen de motor had wat stiller gemogen.
Zeer hoge actieradius op het zware testparcours: 62,5 kilometer = 16,1 kilometer/100 Wh.
Gewicht fiets met accu: 26,3 kilo. Accu: 2,8 kilo.
De Kalkhoff Agattu i7 Benelux wordt ondersteund door een Impuls 2.0 middenmotor met krachtsensor die onder alle omstandigheden goed en bij verschillende traptempo’s goed is. Ook noemenswaard is de schakelhulp. Als je schakelt stopt de motor automatisch. Hierdoor schakelt de versnelling altijd en gaat langer mee. Motor hoorbaar.
De laadsnelheid van de accu is doorsnee: 120 Watt. Het display is mooi, maar aan de kleine kant met weinig informatie.
De fiets heeft verder een Nexus7 versnellingsnaaf en goede hydraulische velgremmen, een goed reagerende voorvork, redelijke verlichting (wel op dynamo en niet op de accu) en ruime lage instap.
Beoordeling testrijders 7,8
De testers vonden het rijgedrag, stabiliteit en het comfort van de fiets goed. De ondersteuning werd hoog gewaardeerd. Wel vonden ze de ondersteuning bij de start soms te fel, de motor net wat luider dan bij de Bosch en Stepsmodellen en de schakelonderbreking net te traag reageren.
Voordelen
- Goede en soepele ondersteuning
- Schakelhulp waardoor de motor langer meegaat
- Ruime lage instap
Nadelen
- Motor hoorbaar
QWIC TREND MN7.2 HS11
€ 2349
Getest met accu van 375 Wh
Fietsersbond oordeel:
Goed rijdende en scherp geprijsde fiets met goede krachtige ondersteuning.
Redelijke actieradius: 46,9 kilometer = 12,5 kilometer/100 Wh.
Gewicht fiets met accu: 28,2 kilo. Accu: 2,6 kilo.
Het display is goed afleesbaar, maar de informatie over de energie-inhoud is onbetrouwbaar. Het is niet afneembaar.
De QWIC TREND MN7.2 HS11 wordt krachtig ondersteund door een Bafang middenmotor met krachtsensor die het onder alle omstandigheden goed doet. De motor licht hoorbaar. Terugschakelen gaat dankzij schakelonderbreking soepel.
De fiets heeft een Nexus 7 versnellingsnaaf, hydraulische velgremmen, een redelijke koplamp en goede verende voorvork.
Beoordeling testrijders 7,6
De testers vonden zowel het rijgedrag als de ondersteuning goed. Sommigen vonden alleen dat de ondersteuning te fel startte bij het wegrijden. Anderen vonden dat de schakelonderbreking te lang duurde.
Voordelen
- Krachtige ondersteuning
- Dankzij schakelonderbreking gaat schakelen soepel
Nadelen
- Accu laadt traag: 80 Watt
- Informatie over energie-inhoud op het display niet betrouwbaar
Pegasus Sienna
€ 2399
Getest met accu van 400 Wh
Fietsersbond oordeel:
Goede fiets met goede ondersteuning. Goedkoopste fiets uit de test met een Boschmotor. Jammer dat de koplamp zo ontworpen is dat hij tegenliggers verblindt.
Actieradius op het zware testparcours : 47,1 = 11,8 kilometer/100 Wh.
Gewicht fiets met accu: 27,6 kg. Accu: 2,6.
De Pegasus Sienna wordt zeer vloeiend ondersteund door de Bosch Active middenmotor met krachtsensor. Wel moet je heuvel op in de juiste versnelling fietsen om voldoende ondersteuning te houden. Motor licht hoorbaar.
Fraai, goed leesbaar en makkelijk afneembaar display met prettige knopjes met klikjes.
De fiets heeft een Nexus 7 versnellingsnaaf, hydraulische velgremmen, een redelijke koplamp en goede verende voorvork. Opvallend minpunt: de koplamp is niet goed te richten en kan alleen maar te hoog staan zodat hij tegenliggers verblindt.
Beoordeling testrijders 7,6
De testers vonden (met uitzondering van één tester) zowel het rijgedrag als de ondersteuning goed.
Voordelen
- Accu laadt snel: 160 Watt
- Vloeiende ondersteuning
Nadelen
- Koplamp verblindt tegenliggers
Gazelle Miss Grace +
€ 2499
Getest met accu van 400Wh
Fietsersbond oordeel:
Een goede fiets als je graag rechtop zit. En juist met Bosch-motor kun je ook onder zware omstandigheden zo ontspannen rechtop blijven fietsen.
Goede actieradius op het zware testparcours: 54 kilometer = 13,5 kilometer/100 Wh.
Gewicht fiets met accu: 28,5 kilo. Accu: 2,6 kilo.
De Gazelle Miss Grace +wordt ondersteund door de vloeiende Bosch Active middenmotor met krachtsensor. Hij doet het goed onder alle omstandigheden, maar je moet wel opletten dat je heuvel op in de juiste versnelling fietst om voldoende ondersteuning te houden. Motor licht hoorbaar.
De basisversie (Purion) van het Bosch-display is goed te bedienen. Hij geeft iets minder informatie en heeft een kleiner scherm dan het standaard Bosch-display en door menu’s scrollen is soms wat onlogisch. Niet afneembaar.
Deze Gazelle is verder een robuuste omafiets met bagagedrager voorop, rechte zit, erg breed stuur en een breed zacht zadel. De fiets heeft een Nexus7 versnellingsnaaf, hydraulische velgremmen, een matige koplamp en lekker brede banden.
Beoordeling testrijders 7,4
Het frame zelf is identiek aan de Gazelle Puur+, die minder gewaardeerd werd. Dankzij de Boschmotor vonden de testrijders de Gazelle Miss Grace wel een goed rijdende fiets met goede ondersteuning. Minpuntjes waren de rammelende standaard en rammelende accu.
Voordelen
- Accu laadt snel: 160 Watt
- Comfortabele brede banden
Nadelen
- Accu rammelt tijdens het fietsen
RAP Suburb Silent Drive
€ 1799
Getest met accu van 417 Wh
Fietsersbond oordeel:
Zeer scherp geprijsde fiets met goede ondersteuning en goede rijeigenschappen (mits je van de sportieve fietshouding houdt). Wel met kwetsbare derailleur. Alleen online te koop en via vijf verkooppunten van RAPS.
Redelijke actieradius op het zware testparcours is redelijk: 44,4 kilometer = 10,6 kilometer/100 Wh.
Gewicht fiets met accu: 27,1 kilo. Accu: 2,5 kilo.
De RAP Suburb Silent Drive wordt ondersteund door een achterwielmotor met losse krachtsensor bij de achteras. De ondersteuning voldoet goed onder alle omstandigheden. De motor is helemaal stil. De ondersteuning viel tijdens de test wel af toe uit.
Goed display in het midden van het stuur met veel informatie in één beeld. De bediening is wat lastig doordat de knopjes klein en niet goed zichtbaar zijn. Het display is niet afneembaar. De accu was leeg terwijl het display nog een energieniveau van 11% aangaf.
Fiets met derailleurversnelling, hydraulische schijfremmen, een matige koplamp en redelijke verende voorvork. Sportieve zit met recht stuur. Voor een sportieve zit staat het stuur wel hoog.
Beoordeling testrijders 7,2
De testers waren tevreden over de ondersteuning en verschilden van mening over het rijgedrag, vooral omdat niet iedereen gek is op een sportieve zit.
Voordelen
- Stille motor
Nadelen
- Accu laadt traag: 80 Watt
- Motor valt af en toe uit
- Geen lage instap
Speer Vier
€ 2199
Getest met accu van 562 Wh
Fietsersbond oordeel:
De Speer Vier heeft een goede ondersteuning en grote actieradius dankzij de grote accu. Maar hij fietst niet erg lekker en het is irritant dat de accu en het achterspatbord rammelen. Alleen te koop online of via de verkooppunten van Hans Struijkfietsen.
Goede actieradius op het zware testparcours: 73 kilometer = 13 kilometer/100 Wh.
Gewicht fiets met accu: 28,1 kilo. Accu: 3,5 kilo.
De Speer Vier wordt ondersteund door een krachtige Bafang middenmotor met krachtsensor die het onder alle omstandigheden goed doet. De motor is licht hoorbaar. De accu laadt met een redelijke snelheid: 120 Watt.
Goed afleesbaar display dat niet afneembaar is.
De fiets is verder uitgerust met een Nexus8 versnellingsnaaf, hydraulische velgremmen, een matige koplamp en redelijk verende voorvork. Het frame is slap. Spatbord rammelt tegen drager.
Beoordeling testrijders 7,1
De ondersteuning vonden de testers goed, maar ze vonden de fiets niet erg lekker rijden en ze vonden het irritant dat de accu en het achterspatbord rammelden.
Voordelen
- Prima ondersteuning
Nadelen
- Slap frame
- De fiets rammelt
Bikkel Ibee Dynamic 1
€ 2299
Getest met accu van 418 Wh
Fietsersbond oordeel:
Zowel qua rijgedrag als ondersteuning wordt deze fiets het slechtst gewaardeerd.
Goede actieradius op het zware testparcours: 59,1 =14,1 kilometer/100 Wh.
Gewicht fiets met accu: 29,6 kilo, wat vrij zwaar is. Accu: 3,8 kilo, ook zwaar.
De Bikkel Ibee Dynamic 1 wordt ondersteund door een weinig vloeiende middenmotor van eigen merk. De ondersteuning start met enige vertraging en gaat ook nog even door. De motor is nauwelijks hoorbaar.
De layout en informatie op het display zijn niet heel erg duidelijk.
Verder heeft de fiets een Nexus 7versnellingsnaaf, v-brakes voor en rollerbrakes achter, een matige koplamp en matige verende voorvork.
Beoordeling testrijders 6,0
De testers vonden de ondersteuning maar matig werken. De motor start te laat, reageert onregelmatig en gaat te lang door en is duidelijk minder dan de andere middenmotoren. De testers waren ook niet te spreken over het rijgedrag, de stabilititeit van de fiets en het comfort.
Voordelen
- De motor is nauwelijks hoorbaar
Nadelen
- Slap frame
- De middenmotor is minder dan die van andere fietsen
Boven 2500 euro
Kalkhoff Select S8
€ 2999
Getest met accu van 615 Wh
Best getest
Fietsersbond oordeel:
Zeer goed rijdende, comfortabele fiets met goede ondersteuning. Vanwege zijn hoge actieradius (66 kilometer = 16,5 kilometer per 100 Wh), lage gewicht en de hoge beoordeling die de testers de Kalkhoff Select S8 gaven is hij de winnaar in de categorie boven 2500 euro.
Het unieke aan deze fiets is dat Kalkhoff een eigen grote accu gebruikt in combinatie met Shimano Steps middenmotor en dat rijdt heel soepel, of je nou over vlak terrein rijdt of heuvel op moet.
Het display is goed te lezen en haal je er makkelijk af. De informatie is wel wat onhandig verdeeld over veel menu’s.
De fiets heeft een Nexus 8 versnellingsnaaf, hydraulische velgremmen, goede koplamp en goede verende voorvork. De instap had wat ruimer gemogen.
Beoordeling testrijders 7,9
De testers waren enthousiast over het goede rijgedrag en goede ondersteuning.
Voordelen
- Accu laadt snel (160 Watt)
- Soepele ondersteuning
- Goede levering
- Hoge actieradius
Nadelen
- Licht hoorbare motor
Gazelle Orange C330
€ 2849
Getest met accu van 400 Wh
Fietsersbond oordeel:
Erg prettig rijdende en mooie fiets met een goede ondersteuning en hoge beoordeling van de testers.
Actieradius op het zware testparkoers is goed: 54,0 km = 13,5 km per 100Wh.
Het display ziet er mooi uit en is makkelijk te bedienen. De Bosch Active middenmotor met krachtsensor ondersteunt heel vloeiend onder alle omstandigheden. Enige aandachtspuntje is dat je er heuvel op wel voor moet zorgen dat je in de juiste versnelling fietst voor voldoende ondersteuning.
De fiets heeft een traploze versnellingsnaaf (Nuvinci 330), hydraulische velgremmen, goede koplamp en redelijk verende voorvork.
Beoordeling testrijders 7,9
De testers waren enthousiast omdat de fiets prettig rijdt en de ondersteuning goed is. Ze waardeerden de stabiliteit van het nieuwe Gazelle-frame. Over het schakelend met de traploze versnellingsnaaf waren de meningen verdeeld.
Voordelen
- Accu laadt snel op: 160 Watt
- Stabiel frame
- Boschmotor is mooi in het frame verwerkt.
Nadelen
- Accu rammelt tijdens het fietsen
Dutch ID City 8
€ 2699
Getest met een accu van 416 Wh
Fietsersbond oordeel:
De Dutch ID heeft een goede ondersteuning en scoort vooral goed op comfort. Minpuntje is dat de instap wat aan de hoge kant is.
Redelijk actieradius op het zware testparkoers: 53,0 km = 12,7 kilometer per 100Wh.
De Dutch ID wordt vloeiend ondersteund door een Shimano Steps middenmotor met krachtsensor. Je hoort de motor licht. De accu heeft een gemiddelde laadsnelheid van 120 Watt. Het display haal je er makkelijk af en is goed leesbaar. De informatie is wel wat onhandig verdeeld over veel menu’s.
Verder heeft de fiets een Nexus 8 versnellingsnaaf, hydraulische velgremmen, redelijke koplamp en goede verende voorvork. Instap had wat lager gemogen.
Beoordeling testrijders 7,8
De testers vonden de fiets erg lekker en comfortabel rijden en de ondersteuning was goed.
Voordelen
- Vloeiende ondersteuning
- Comfortabel
- Goed vering
Nadelen
- Hoge instap
Flyer T8.1 Comfort
€ 3399
Met accu van 540 Wh
Fietsersbond oordeel:
De Flyer T8.1 Comfort rijdt prima en – zoals zijn naam al zegt – comfortabel met een goede ondersteuning. Je hoort de motor wel goed.
De actieradius op het zware testparkoers is redelijk: 53,0 kilometer = 12,7 kilometer per 100Wh.
De Flyer T8.1 wordt door de middenmotor van Panasonic onder alle omstandigheden goed ondersteund, wat vooral opvalt als je opstapt en direct een heuvel op rijdt. Motor is hoorbaar. Het display is makkelijk te verwijderen en te bedienen.
De fiets heeft een Nexus 8 versnellingsnaaf, zeer goede hydraulische velgremmen, goede koplamp en een goede verende voorvork.
Oordeel testers 7,8
De testers vonden de fiets prettig rijden en waren tevreden met de ondersteuning. Dat de motor duidelijk hoorbaar was, vonden ze een nadeel.
Voordelen
- Accu laadt snel: 160 Watt
- Goede hydraulische velgremmen
- Goede vering
Nadelen
- Duidelijk hoorbare motor
Bulls Lacuba Evo 8
€ 3399
Getest met accu van 650 Wh
Fietsersbond oordeel:
Als je van een sportieve houding houdt, rijdt de fiets goed. Je komt ook prima vooruit met de stille, krachtige middenmotor van Bose. De fiets is goed afgewerkt, maar heeft ook een aantal duidelijke minpunten zoals een remgreep die te ver zit en een tegenvallende actieradius op het zware testparcours van 65 km = 10,0 kilometer per 100 Wh.
De Bulls Lacuba Evo 8 wordt soepel ondersteund door de Bose middenmotor met krachtsensor. De motor is nagenoeg stil en is zelfs de stilste middenmotor in de test. De accu is fraai weggewerkt in de onderste framebuis, maar terugplaatsen gaat wat lastig. Door de plek van de accu wordt hij snel vuil door opspattend water van het voorwiel en als je de sleutel per ongeluk in de accu laat zitten loop je kans dat je kapot trapt tijdens het fietsen.
Het display is lastig te bedienen, je drukt snel een verkeerd knopje in.
De fiets heeft Nexus8 naafversnellingen, hydraulische schijfremmen, een goede koplamp en goede verende voorvork. De instap is aan de hoge kant. Doordat de rechterremgreep zo ver weg zit kun je daar niet goed mee remmen.
Beoordeling testrijders 7,8
De testers waren enthousiast over het sportieve karakter van de fiets, de stille motor en de soepele ondersteuning.
Voordelen
- Accu laadt snel op: 160 Watt
- Comfortabele brede banden
- Met schone tandriemaandrijving (de onder vakantiefietser hooggewaarde Gates Beltdrive) in plaats van ketting
- Stilste middenmotor uit de test
Nadelen
- Tegenvallende actieradius
- Display is lastig te bedienen
Trek TM450+
€ 2749
Getest met een accu van 400 Wh
Fietsersbond oordeel:
De Trek TM450+ rijdt prima en de ondersteuning is prima, maar de fiets had wel wat stiller gemogen. Redelijke actieradius op het zware testparkoers: 49,8 kilometer = 12,8 kilometer per 100 Wh.
De Trek TM450+ wordt ondersteund door een vloeiende Bosch Active middenmotor met krachtsensor. Wel moet je met deze motor heuvel op zorgen dat je in de juiste versnelling rijdt. De motor is licht hoorbaar. Het display is fraai, goed leesbaar en je kunt het er makkelijk afhalen. Prettige knopjes met klikjes.
Verder heeft de fiets een traploze versnellingsnaaf (Nuvinci 330), hydraulische velgremmen, een matige koplamp en redelijk verende voorvork. Het frame had wat stijver gemogen.
Beoordeling testrijders 7,5
De testers vonden de fiets goed rijden en waren tevreden over de ondersteuning. Over de traploze versnellingsnaaf zijn de meningen verdeeld. Sommige testers vonden de fiets ook wat lawaaiig.
Voordelen
- Accu laadt snel: 160 Watt
- Soepele ondersteuning
- Fraai display
Nadelen
- Motor is hoorbaar
Cube Travel Hybride Pro
€ 2799
Getest met accu van 500 Wh
Fietsersbond oordeel:
De Cube Travel Hybride Pro rijdt goed en heeft een goede, krachtige ondersteuning, maar hij rammelt wel te veel.
Redelijke actieradius op het zware testparcours: 62,0 km = 12,4 kilometer per 100 Wh.
Met de Bosch Performance middenmotor met krachtsensor rijdt de fiets vloeiend en soepel. Deze motor geeft heuvel op net wat krachtiger ondersteuning dan de Bosch Active motor. Je hoort de motor wel.
Het display is makkelijk van de fiets mee te nemen, goed leesbaar en heeft prettige knopjes met klikjes.
De fiets heeft verder een Nexus 8 naaf, hydraulische velgremmen, een goede koplamp en goed verende voorvork. Jammer dat het achterspatbord en de kettingkast tijdens het fietsen rammelen.
Beoordeling testrijders 7,4
De testers vonden de fiets goed rijden en de ondersteuning prima. Sommige testers vonden het schakelen wel lastig door de krachtige motor.
Voordelen
- Accu laadt snel: 160 Watt
- Soepele ondersteuning
Nadelen
- Rammelend achterspatbord en kettingkast
BSP E-Volt MONO ES-10
€ 2699
Getest met accu van 416 Watt
Fietsersbond oordeel:
Goed rijdende fiets met goede ondersteuning maar vering valt tegen.
Goede actieradius op het zware testparkoers: 57,0 = 13,7 kilometer/100 Wh.
De BSP E-Volt MONO ES-10 heeft een Shimano Steps middenmotor. De ondersteuning (met krachtsensor) is vloeiend en onder alle omstandigheden goed. Motor licht hoorbaar. Het display is makkelijk mee te nemen en goed afleesbaar. De informatie wel wat onhandig verdeeld over veel menu’s.
De fiets heeft een Nexus 8 versnellingsnaaf, rollerbrakes, een goede koplamp en matig verende voorvork.
Beoordeling testrijders 7,5
De testers vonden de ondersteuning en rijgedrag goed, maar het comfort had wat beter gekund.
Voordelen
- Vloeiende ondersteuning
Nadelen
- Matige vering
Koga E-Xite N8
€ 3399
Getest met accu van 500 Wh
Fietsersbond oordeel:
Vlot rijdende, zeer sportieve, maar wat Spartaanse fiets met goede ondersteuning. De lichtste fiets uit de test en een hoge actieradius!
De fiets heeft een Bosch Active middenmotor met krachtsensor die vloeiend en onder alle omstandigheden goed werkt. Wel moet je met deze motor heuvel op zorgen dat je in de juiste versnelling fietst. Motor licht hoorbaar. Fraai en makkelijk afneembaar, goed afleesbaar display met prettige knopjes met klikjes.
De fiets heeft verder een Nexus8 naaf, hydraulische velgremmen, goede koplamp en matig vering in balhoofdbuis. Helaas heeft de fiets geen lage instap.
Beoordeling testrijders 7,3
De meningen over de fiets verschilden nogal. Dat komt door de sportieve houding in combinatie met het stijve frame en de geringe voorvering. De testers die dat konden waarderen vonden het een goed rijdende fiets met goede ondersteuning.
Voordelen
- Soepele ondersteuning
Nadelen
- Geen lage instap
- Matige vering
Batavus Wayz E-go
€ 2599
Geest met accu van 400 Wh
Fietsersbond oordeel:
Goed rijdende fiets met goede ondersteuning, maar het comfort had beter gekund.
Goede actieradius op het zware testparcours: 61,0 km = 12,2 kilometer per 100Wh.
De fiets heeft een Bosch Active middenmotor met krachtsensor die vloeiend en onder alle omstandigheden goed werkt. Wel moet je met deze motor heuvel op zorgen dat je in de juiste versnelling fietst. Motor licht hoorbaar.
Het display is fraai, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar display en heeft prettige knopjes met klikjes.
Verder heeft de fiets een Nexus7 naaf, hydraulische velgremmen, matige koplamp en vrij stug verende voorvork. De kabels zijn bij het stuur mooi weggewerkt.
Beoordeling testrijders 7,2
De testers beoordeelde het rijgedrag en ondersteuning als goed. Maar het comfort vonden ze wat tegenvallen.
Voordelen
- Accu laadt snel: 160 Watt
- Soepele motor
Nadelen
- Fraai weggewerkte kabels
Hercules Futura Gates f8
€ 3299
Getest met accu van 500 Wh
Fietsersbond oordeel:
Goed rijdende fiets met goede ondersteuning met luxe afmontage (tandriem, schijfremmen, 500 Wh accu). Maar de testers verschilden sterk van mening over de fiets en de rechterrem staat te ver weg.
Goede actieradius op het zware testparkoers: 61,0 km = 12,2 km/100Wh.
De fiets is voorzien van de Bosch Performance middenmotor. De ondersteuning, met krachtsensor, is zeer vloeiend, onder alle omstandigheden goed en geeft heuvel op net wat krachtiger ondersteuning dan de Bosch active motor. De motor is licht hoorbaar.
Het display is fraai, makkelijk afneembaar en goed afleesbaar met prettige knopjes met klikjes.
Verder heeft de Fiets een Nexus8 naaf, hydraulische schijfremmen, een goede koplamp en goed verende voorvork. De instapruimte is wat krap doordat de accu voor de zitbuis zit. De rechter remgreep zit te ver weg en is niet goed te bedienen. Met schone tandriemaandrijving (Gates) in plaats van ketting.
Beoordeling testrijders 7,2
De fietsers vonden de fiets goed rijden, maar waren verdeeld over de ondersteuning van de Bosch Performance motor.
Voordelen
- Accu laadt snel: 160 Watt
- Vloeiende ondersteuning
Nadelen
- Rechter remgreep onbruikbaar omdat hij te ver weg staat
- Motor licht hoorbaar
- Weinig instapruimte
Klever X commuter
€ 3599
Met accu van 360 WH
Fietsersbond oordeel:
De Klever X commuter is een mooie fiets die stabiel rijdt met goede ondersteuning, maar de zit is wel erg sportief en het stuur is te breed. Het model is meer geschikt voor een snellere uitvoering waarbij je 45 kilometer per uur kunt fietsen (speed pedelec) waarbij je zelf fanatiek meetrapt dan voor een versie waarbij je zelf ontspannen fietst.
Matige actieradius op het zware testparcours: 38,9 kilometer = 10,8 kilometer per 100 Wh.
De fiets heeft een achterwielmotor (Klever Biactron) met krachtsensor die goed ondersteunt onder alle omstandigheden. De motor is niet helemaal stil. Het is mogelijkheid om te laden en te remmen op de motor tijdens lange afdalingen.
De fiets heeft verder een derailleurversnelling (Deore 1*10), hydraulische schijfremmen, matige koplamp en ongeveerde voorvork.
Beoordeling testrijders 6,4
De minst gewaardeerde fiets. Dat kwam door de combinatie van diepe zit, erg breed stuur, stijf frame en het ontbreken van vering. Daarnaast vonden een aantal testers de ondersteuning heuvel op tegenvallen.
Voordelen
- Comfortabele brede banden
- Goede motor
- Kabels erg mooi weggewerkt in het frame
Nadelen
- Matige laadsnelheid: 100 Watt
- Rijdt niet erg lekker door diepe zit, breed stuur en gebrek aan vering
- Geen lage instap
- Het kettingscherm dekt de ketting niet helemaal af