Fietsen Alle Jaren in Nijmegen

De accu-expert

Het Utrechtse bedrijf Miton levert en reviseert accu’s voor auto’s, gereedschap en nog veel meer. Met de opkomst van de elektrische fiets melden zich ook dagelijks fietsers die problemen hebben met hun accu of lader. Ton Koot vertelt over de problemen, de oplossingen en geeft tips.

Ton Koot van accurevisiebedrijf Miton
Beeld-auteur: Maarten Hartman

Fietsaccu te snel leeg

Een veelvoorkomende klacht is dat de accu te snel leeg is. Dat wil zeggen dat hij het beloofde aantal kilometers trapondersteuning niet haalt. Het is een probleem waar de fietsenmaker niet altijd uitkomt. ‘De meeste fietsenmakers hebben niet de meetapparatuur die wij hebben’, zegt Koot. Ton en zijn broer Michel beginnen met het controleren van de lader. Want als die niet goed werkt, zal een nieuwe accu ook niet helpen. ‘We werken ook voor importeurs en andere bedrijven in de fietsbranche. Van één van onze klanten hoorde ik dat dankzij een betere, door ons geïmporteerde Noorse lader ineens twee keer zo ver konden fietsen.’ Ton en Michel testen ook altijd de accu en maken dan een testrapport. Dan is duidelijk of de accu vervangen moet worden of niet.

Actieradius van de e-bike valt tegen

Zelfs als alles naar behoren werkt, zijn veel fietsers toch teleurgesteld over de prestaties van elektrische fietsen. ‘De actieradius die de fabrikant belooft, klopt vaak niet met wat je in werkelijkheid haalt. Het is net als met auto’s. Daarvan wordt het verbruik ook altijd onder ideale omstandigheden gemeten. Maar de praktijk is anders. Bij elektrische fietsen is het net zo. In het stadsverkeer met veel stoplichten is de accu veel sneller leeg dan wanneer je gelijkmatig door de polder fietst.’

Meer onafhankelijke en betrouwbare testen?

De Fietsersbond behartigt de belangen van fietsers. Onze testredacteur Kees Bakker (TestKees) test (elektrische) fietsen, accu's en alles wat met fietsen te maken heeft. De Fietsersbond is onafhankelijk en heeft geen commerciële belangen.

Ja, ik help mee!

Fietsaccu snel versleten

Een andere veelvoorkomende teleurstelling is de levensduur van de accu. Koot heeft een lijst gemaakt van de verschillende typen accu’s en hoe lang ze theoretisch mee zouden kunnen. Hoe lang een accu het vol houdt, hangt af van het aantal keren dat je een accu laadt. ‘Maar er zijn erg grote afwijkingen in de levensduur. Ik had laatst een klant die na één seizoen merkte dat de capaciteit van zijn Flyer-fiets ( een dure Zwitserse elektrische fiets, red.) al minder werd. Hij kon daardoor duidelijk minder ver fietsen. Hij vond dat onacceptabel, gezien de prijs van een nieuwe accu: 600 euro.’
Hoe kan het nou gebeuren dat een accu van een nieuwe fiets zo snel versleten is? ‘Veel fietsen staan te lang bij de importeur of in de winkel in de opslag’, stelt Koot. ‘De accu ontlaadt volledig, omdat elke accu nu eenmaal zelfontlading heeft. Maar ook als je een lekstroompje in het systeem hebt, ontlaadt de accu volledig. En als die diep is ontladen, krijg je beschadigingen.’ Koot neemt geen risico’s: ‘Wij werken alleen met verse producten.’

Fietsaccu's zijn duur

Elektrische fietsen behoren inmiddels tot het straatbeeld. De eerste modellen steunden op een loodaccu – een honderd jaar oude techniek. Koot is er vol lof over. ‘Het is een volledig uitontwikkelde en betrouwbare techniek Een loodaccu is wel wat zwaarder, maar in het vlakke Nederland maakt dat eigenlijk niet uit.’
Fabrikanten wilden compactere en lichtere accu’s. De Sparta Ion die in 2003 werd gepresenteerd, was volgens Koot een grote doorbraak. ‘Die was zo revolutionair, het systeem is met een laptop in te stellen. Dat hebben ze knap gedaan.’ De Sparta Ion heeft voor Miton wel een groot nadeel: er zit een digitaal slot op. Koot zou dolgraag versleten accu’s van de Ion reviseren. Dat houdt in dat hij de cellen, die eruitzien als batterijen, vervangt. Maar als hij dat doet, blokkeert het systeem. Koot moet klanten met een Sparta Ion daarom teleurstellen. ‘Wij zouden voor 245 euro de accu kunnen reviseren.’
En wat kost het bij een Sparta-dealer? ‘Rond de 400 à 450 euro’, zegt Mark Kuper van Sparta. De fietsfabrikant heeft er bewust een digitale blokkering opgezet. ‘Wij willen het product beschermen. Als er mensen aan gaan sleutelen die geen verstand van zaken hebben, loop je het risico dat de fiets niet meer goed werkt.’

Tip: eens per maand je fietsaccu laden

Elektrische fietsen slijten het meest in de schuur. ‘Als je een accu niet gebruikt en ook niet laadt, gaat hij kapot’, zegt Koot. ‘Alle accu’s zijn inwendig geïsoleerd, maar nooit voor 100 procent. Elke type accu heeft last van zelfontlading.’ Om een goede werking te garanderen, moet een accu eens per maand geladen worden. En als een accu helemaal is ontladen, dan lijden prestaties en levensduur daaronder. Of hij doet het helemaal niet meer.