header-brug

Test: Speed pedelecs (vervolg)

TestKees testte zeven speed pedelecs en vond de Gazelle Cityzen Speed en de Riese & Müller Roadster het best. Een andere conclusie: een speed pedelec is niet voor luilakken. Je moet zelf flink meetrappen om tempo te maken. 

Best getest 1: Gazelle CityZen Speed 3099 euro

Gazelle CityZen SpeedDe CityZen lijkt van alle geteste modellen het meest op een gewone sportieve fiets. Hij is licht en snel en heeft een goede prijs/kwaliteitverhouding. De Bosch-middenmotor fietst prettig en de ondersteuning werkt naadloos. Ook fijn: de derailleurversnelling. Voor 500 euro extra kun je er een Nyon-scherm bij kopen, waarop je nauwkeurig je hartslag, je cadans, de accu-inhoud, de snelheid en de route kunt aflezen. Duidelijk minpunt is de beperkte capaciteit van de 400-Wh accu. Bekijk hier een filmpje over de bevindingen van TestKees met de fiets

Type motor: Bosch Performance
Max. motorondersteuning: 350 watt
Inhoud accu: 400 Wh
Kruissnelheid:38 á 40 kilometer per uur
Rittijd met volle accu*: 44 minuten
Afgelegde afstand met volle accu**: 26 kilometer

Best getest 2: Riese & Müller Bluelabel Roadster Touring HS 3269 euro

Riese und Muller RoadsterHet sportiefste model van Riese & Müller. Lijkt op de CityZen van Gazelle. Een voordeel van de Riese & Müller is dat hij een grotere accu dan de Gazelle heeft die makkelijk uit te nemen is. Bovendien is hij voor 300 euro extra al leverbaar met Nyon-scherm, waarop je nauwkeurig je hartslag, je cadans, de accu-inhoud, de snelheid en de route kunt aflezen. Net iets mindere afwerking dan bij de Gazelle. De rem- en versnellingskabel lopen niet door het frame en er is erg weinig ruimte tussen schijfrem en voorvork.

Type motor: Bosch Performance
Max. motorondersteuning: 350 Watt
Inhoud accu: 500 Wh
Kruissnelheid:38 á 40 km/h
Rittijd met volle accu*: 52 minuten
Afgelegde afstand met volle accu*: 30 kilometer

Stromer ST2 6490 euro

Stromer ST2De Stromer is het snelst dankzij de krachtige 500-watt motor en de sportieve zit. Veel vermogen betekent een hoog verbruik, maar gelukkig heeft de Stromer een grote accu: 814 Wh. Voor 410 euro extra is hij zelfs leverbaar met 983-Wh accu. Door de grote accu en sterke motor is hij ook duur. De Stromer heeft een ingebouwde gps en simkaart. Met een app op je telefoon kun je daarmee altijd zien waar je Stromer zich bevindt. Het ontbreken van vering maakt de fiets wat spartaans. Bekijk hier het testfilmpje

Type motor: Achterwiel TDCM Synodrive
Max. motorondersteuning: 500 watt
Inhoud accu: 814 Watt
Kruissnelheid: 40 á 42 km/h
Rittijd met volle accu*: 68 minuten
Afgelegde afstand met volle accu**: 39 kilometer

Kalkhoff Integrale S11 4899 euro

Kalkhof Integrale Op de Kalkhof Integrale zit de Impulse-middenmotor van Kalkhoff. De motor heeft dezelfde ondersteuning als die van Bosch, maar voelt iets minder verfijnd. De accu is groot: 614 Wh. Terugplaatsen van de accu in de onderbuis is wat lastig. De fiets heeft de Shimano Alfine 11 speed-naaf met riemaandrijving van Gates. Die is efficiënter dan de traploze NuVinci. Om de naaf te beschermen tegen de motorkracht is de fiets voorzien van schakelonderbreking waardoor hij lang inhoudt en je tijdens het schakelen merkbaar terugvalt in snelheid.

Type motor: Impuls Evo
Max. motorondersteuning: 350 Watt
Inhoud accu: 614 Wh
Kruissnelheid: 36 á 37 km/h
Rittijd met volle accu*: 75 minuten
Afgelegde afstand met volle accu*: 41 kilometer

Sparta E-speed 2799 euro

Sparta e speedDe Sparta E-speed lijkt van alle vijf geteste fietsen het meest op de standaard e-bike met zijn rechte zit en lage instap. Een ideale fiets voor als je comfortabel wilt toeren met een snelheid tussen de 30 en 35 km per uur. Minpunt is dat de accu niet uitneembaar is. Voor woon-werkverkeer is dat niet handig. Er moet dus een stopcontact in de fietsenstalling zijn. De afwerking had wel wat luxer gemogen, hij laadt traag en hij is zwaar. Voordeel is dat de prijs laag is.

Type motor: Achterwiel met iontechnologie
Max. motorondersteuning: 400 watt
Inhoud accu: 500 Wh
Kruissnelheid: 36 á 38 km/h
Rittijd met volle accu*: 53 minuten
Afgelegde afstand met volle accu**: 28 kilometer

Riese & Müller Bluelabel Charger NuVinci HS 4289 euro

Riese und muller chargerDankzij de traploos schakelende NuVinci-naaf kun je altijd het juiste traptempo kiezen. Maar snel terugschakelen met de draaischakelaar is duidelijk lastiger dan met de duimschakelaars van de derailleur of de Alfine-naaf. De weinig efficiënte NuVinci-naaf maakt de fiets traag. De riemaandrijving is schoon en onderhoudsvrij.

Type motor: Bosch Performance
Max. motorondersteuning: 350 watt
Inhoud accu: 500 Wh
Kruissnelheid: 35 á 36 km/h
Rittijd met volle accu*: 58 minuten
Afgelegde afstand met volle accu**: 31 kilometer

Riese & Müller Homage NuVinci HS 5199 euro

Riese und Muller HomageDe Homage heeft soepel verende voor- en achtervering wat heel prettig is als je bij hoge snelheden over oneffenheden fietst. Het enige nadeel is dat de fiets bij sommige drempels ietwat hinderlijk deint. Vanwege de vering heeft de fiets een open ketting met kettingspanner. Jammer dat dat is gecombineerd met een inefficiënte versnellingsnaaf. Een derailleur was logischer geweest.

Type motor: Bosch Performance
Max. motorondersteuning: 350 Watt
Inhoud accu: 500 Wh
Kruissnelheid: 35 á 36 km/h
Rittijd met volle accu*: 55 kilometer
Afgelegde afstand met volle accu**: 30,5 kilometer

Rittijd*: Hoe ver kom je met een volle accu als je stevig doortrapt?
Afgelegde afstand**: Hoe hard ga je als je met een volle accu stevig doortrapt?