header-handbike

Test: Speed pedelecs

TestKees testte zeven speed pedelecs (snelle e-bikes) en vond de Gazelle Cityzen Speed en de Riese & Müller Roadster het best. Een andere conclusie: een speed pedelec is niet voor luilakken. Je moet zelf flink meetrappen om tempo te maken.

Best getest: Gazelle CityZen Speed 3099 euro

Gazelle cityzen speedDe CityZen lijkt van alle geteste modellen het meest op een gewone sportieve fiets. Hij is licht en snel en heeft een goede prijs/kwaliteitverhouding. De Bosch-middenmotor fietst prettig en de ondersteuning werkt naadloos. Ook fijn: de derailleurversnelling. Voor 500 euro extra kun je er een Nyon-scherm bij kopen, waarop je nauwkeurig je hartslag, je cadans, de accu-inhoud, de snelheid en de route kunt aflezen. Duidelijk minpunt is de beperkte capaciteit van de 400-Wh accu. Bekijk hier een filmpje over de bevindingen van TestKees met de fiets

Type motor: Bosch Performance
Max. motorondersteuning: 350 watt
Inhoud accu: 400 Wh
Kruissnelheid:38 á 40 kilometer per uur
Rittijd met volle accu*: 44 minuten
Afgelegde afstand met volle accu**: 26 kilometer

Best getest: Riese & Müller Bluelabel Roadster Touring HS 3269 euro

Testkees op bluelabelHet sportiefste model van Riese & Müller. Lijkt op de CityZen van Gazelle. Een voordeel van de Riese & Müller is dat hij een grotere accu dan de Gazelle heeft die makkelijk uit te nemen is. Bovendien is hij voor 300 euro extra al leverbaar met Nyon-scherm, waarop je nauwkeurig je hartslag, je cadans, de accu-inhoud, de snelheid en de route kunt aflezen. Net iets mindere afwerking dan bij de Gazelle. De rem- en versnellingskabel lopen niet door het frame en er is erg weinig ruimte tussen schijfrem en voorvork.

Type motor: Bosch Performance
Max. motorondersteuning: 350 Watt
Inhoud accu: 500 Wh
Kruissnelheid:38 á 40 km/h
Rittijd met volle accu*: 52 minuten
Afgelegde afstand met volle accu**: 30 kilometer

Rittijd*: Hoe ver kom je met een volle accu als je stevig doortrapt? 
Afgelegde afstand**: Hoe hard ga je als je met een volle accu stevig doortrapt?

Klik hier voor de alle zeven geteste speed pedelecs op een rijtje

Vragen aan Testkees:

Is een speed pedelec een goed idee?
Het ligt er aan. Voor woon-werkverkeer over afstanden die veel mensen te ver vinden om te fietsen, is het perfect. Je zult wel een lader op je werk moeten hebben. Je kunt er eigenlijk maar ruwweg een uurtje op fietsen. Het ligt er ook aan waar je wilt fietsen. De routes die ik heb gereden tussen Utrecht en Putten waren erg speed pedelec-vriendelijk. Het was rustig, de paden waren breed en waar de fietspaden smaller waren kon ik veilig op de weg rijden. Ik heb heel netjes gereden; vriendelijk gebeld en even gewacht tot ik veilig kon inhalen. In Amsterdam vond ik het niet prettig. Op de weg tussen de auto’s ging ik niet hard genoeg en de fietspaden zijn eigenlijk te smal. Voor voertuigen die tussen de 30 en de 40 km per uur rijden is er geen infrastructuur in de stad.’

De maximum snelheid van speed pedelecs is 45 kilometer. Hoe hard gaan ze in de praktijk? ‘Het is heel lastig om langdurig 45 te rijden. Als je zelf stevig doortrapt, kun je op de Stromer net boven de 40 komen. Maar bij alle andere speed pedelecs blijf je tussen de 35 en 40 per uur steken. Het laatste stuk van 40 naar 45 is alleen te bereiken als je de energie verdubbelt. In de praktijk hebben de meeste speed pedelecs een kruissnelheid van tussen de 30 en 40 per uur.

Is de speed pedelec niet gewoon een elektrische fiets die wat harder kan?
‘Nee, want de ondersteuning werkt anders. Op een gewone e-bike kun je lui fietsen. Een speed pedelec past de ondersteuning aan aan de energie die je zelf levert. Als je hard wilt rijden, zul je zelf ook goed moeten doortrappen.’

Normal
0

21

false
false
false

NL
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:”Cambria”,serif;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Hoe komt het dat de duurste speed pedelec bijna 6500 euro (Stromer ST2) kost en de goedkoopste 2800 euro (Sparta E-speed)?
‘Een accu die twee keer zo groot is, is 500 à 1000 euro duurder. De krachtiger motor kost ook extra geld. Verder betaal je voor design, duurdere onderdelen en een mooi display. De Sparta is in wezen een gewone e-bike die is opgepimpt tot speed pedelec.’