Fietsen Alle Jaren in Nijmegen

Ligfietsen

Is een ligfiets net zo veilig als een gewone fiets? En antwoorden op andere vragen over ligfietsen.

Heb je op een ligfiets speciale pedalen nodig?

JA! Het gebruik van klik-pedalen is echt een aanrader.

Op een ligfiets bewegen je benen horizontaal. Op een ligfiets met gewone pedalen betekent dit dat je spieren constant je benen op moeten tillen of druk moeten zetten op de pedalen. Er staat dan constant spanning op je spieren.

Met het gebruik van zogenaamde cliplesspedalen kunnen je benen gewoon hangen als je geen kracht zet. Je spieren kunnen zich dan goed ontspannen. Bijkomend voordeel is dat je voeten niet van de pedalen vliegen als je door een hobbel rijdt.

Het snelheidsverschil tussen het gebruik van cliplesspedalen en gewone pedalen ligt in de orde van zo’n 10%.
Helaas hebben veel ligfietsers een koudwatervrees om cliplesspedalen te gebruiken. Maar elke ligfietsers die is overgestapt wil nooit meer zonder.

Hoe neem ik bagage mee op een ligfiets?

Dat kan op dezelfde manier als op een gewone fiets.

  • Tassen kunnen gewoon op de bagagedrager bevestigd worden. Voortassen kunnen niet gebruikt worden maar bij sommige fietsen kun je voortassen onder het zitje bevestigen.
  • Als alternatief voor tassen kun je een bagagekarretje aanschaffen.
  • Er worden ook speciale ligfietstassen gemaakt. Zijtassen die je met banden onder/naast het zitje hangt en toptassen die via het zitje achter het zitje hangt.
  • M5 maakt een harde bagagekoffer. Deze levert snelheidswinst en veel bagageruimte.
  • In de Alleweder en Quest kun je naast en achter de zitting veel bagage kwijt.
  • De Trike is een soort kleine bakfiets met een koffer tussen de achterwielen.

Hoeveel sneller is een ligfiets dan een gewone fiets?

De snelheid hangt sterk van het type ligfiets af en waarmee je het vergelijkt.
Sam Wittingham heeft in oktober 2001 een snelheid gehaald van 129 km/h. Dat was in een gestroomlijnde sigaar waarbij de snelheid gemeten werd over een stuk van 200m en Sam een vlakke aanloop had van vele kilometers.
Het werelduurrecord staat op naam van Lars Teutenberg en is 81 km/h. Ter vergelijking het officië racefiets werelduurrecord van Chris Boardman is net iets minder dan 50 km/h.
Als je met een racefiets zo’n 35 km in een uur kunt fietsen dan kun je met een snelle ligfiets met een zithoogte van 40cm ongeveer 39 km/h fietsen, met een lage racer 41 km/h en als je daar een staartpunt op zet 45 km/h. Met de snelste praktische ligfiets, de quest, kun je dan tegen de 50 km in een uur fietsen.

Is een ligfiets moeilijk te berijden?

Nee, net zo makkelijk als een gewone fiets. Alleen op de Flevobike rij je niet zo maar weg. Het idee dat je op een ligfiets opnieuw moet leren fietsen komt vermoedelijk door de populairiteit van deze fiets begin jaren negentig toen in Nederland de Flevobike veel verkocht werd.

Is een ligfiets net zo veilig als een gewone fiets?

In sommige opzichten is de ligfiets iets veiliger en in sommige opzichten onveiliger:

  • Op een ligfiets kun je niet over de kop slaan doordat het zwaartepunt van je fiets meer achter het voorwiel zit. Veel ernstige fietsongelukken vinden plaats doordat racefietsers over de kop slaan.
  • Doordat je niet over de kop kunt slaan kun je iets harder remmen (totdat je voorwiel gaat slippen).
  • Op een ligfiets kun je beter voor en opzij kijken (als je het vergelijkt met de gebukte houding op een sportieve fiets). Achterom kijken gaat echter weer slechter. Veel ligfietsers rijden dan ook met een spiegeltje.
  • Op een ligfiets lijkt het risico om onder uit te schuiven iets groter dan op een gewone fiets.
  • Op een gewone fiets kun je in een kritische situatie nog proberen om je evenwicht te bewaren door aan het stuur en de pedalen te trekken en door je lichaamsgewicht te verplaatsen. Op een ligfiets kan dit niet.
  • Bij een valpartij is de kans op ernstig letsel op een ligfiets door de lage en achteroverliggende houding geringer dan op een gewone fiets. Als je een schuiver maakt kom je meestal pijnlijk, maar niet ernstig terecht op billen, handen en enkels.
  • Een lage fiets betekent dat je minder wordt gezien en ook minder ziet. Sommige ligfietsers maken zich zichtbaar door met een vlaggetje te fietsen. De meeste ligfietsers anticiperen er op dat andere weggebruikers ze niet zien.

Kun je met een ligfiets evenveel vermogen leveren?

Ja, vermoedelijk wel. In onderzoeken is nog nooit vastgesteld dat je in liggend meer of minder vermogen kunt leveren dan rechtop. Er zijn echter misschien twee redenen waarom je liggend toch minder vermogen kunt leveren.
Op een snelle ligfiets is het voor de aerodynamica gunstig om zo vlak mogelijk te gaan liggen. De hoek tussen romp en bovenbeen is dan erg groot. Dit zou een negatief effect op het vermogen kunnen hebben dat je kunt leveren.  Op een ligfiets lig je helemaal stil met je romp. Alleen de beenspieren doen het werk. Dit is vergelijkbaar met de aerodynamische houding op een racefiets waarbij het bovenlichaam ook stil ligt. Zodra racefietsers echter tegen een berg op fietsen gaan ze meer rechtop zitten en ritmisch met hun bovenlichaam heen en weer. Aerodynamisch een stuk ongunstig. Maar vermoedelijk kun je zo wel iets meer vermogen leveren doordat je ook je rug- en buikspieren benut.

Kun je met een ligfiets meer kracht leveren?

Veel ligfietsers zullen deze vraag met ja beantwoorden. Argument is dan dat je op een ligfiets in het zitje kunt afzetten en dat je op een gewone fiets omhoog beweegt als je veel kracht zet.
Theoretisch klopt dit maar praktisch gezien is het onzin. Op een gewone fiets kun je je ook hard afzetten als je aan het stuur trekt en de kracht waarmee je op de pedalen trapt is altijd veel lager dan nodig, om je uit het zadel te drukken of om je tegen het stoeltje te drukken. Zo niet dan rij je in een veel te zwaar verzet.

Kun je met een ligfiets op vakantie?

Ja dat gaat prima. Als je in Nederland met veel plezier op je ligfiets fietst zul je dat in het buitenland zeker doen. Klimmen is goed te doen, afdalen een sensatie, bagage meenemen is geen probleem en je bent verzekerd van veel aandacht. Ligfietsen zijn in het buitenland namelijk een zeer bijzondere verschijning.

Kun je met een ligfiets klimmen?

Ja, dat gaat prima. Kwestie van een goed verzet kiezen en naar boven rijden. Toch vinden veel ligfietsers het klimmen op een ligfiets tegen vallen. Dat kan de volgende oorzaken hebben:

  • Een ligfiets is snel door de lagere luchtweerstand. Als dat voordeel wegvalt (berg op dus) ben je weer een gewone fietser en dat kan tegenvallen.
  • Een ligfiets is gemiddeld zwaarder dan een gewone fiets en zeker zwaarder dan een lichtgewicht racefiets. Daarnaast is de aandrijving net iets minder efficiënt dan op een racefiets.
  • Als het klopt dat je op een ligfiets iets minder vermogen kunt leveren, merk je dat vooral met het klimmen.

Kun je met een ligfiets last krijgen van lichamelijke klachten?

Ja, ook op een ligfiets kun je klachten krijgen. Meestal komt dit door een verkeerde afstelling van de fiets. De meest gemelde klachten van ligfietsers zijn: pijn in de knieën, dooie voeten, pijn in de nek en pijn in de schouders.
Relatief veel ligfietsers melden dat ze last krijgen van hun knieën. Maar ook bij gewone fietsers komt dat veel voor. Het belangrijkste bij knieklachten is dat je niet zomaar doorfiets, maar de oorzaak probeert te achterhalen en een deskundige raadpleegt. De belangrijkste tips ter voorkoming van knieklachten:

  • Fiets in een licht verzet, vooral als je optrekt moet je dit in een licht verzet doen. Schakel dus terug als je afremt.
  • Zorg dat je knieeën goed warm blijven. Vooral in de regen.
  • Zorg dat je schoenplaatjes goed staan afgesteld. Kies voor schoenplaatjes met veel speling.
  • Zorg dat de trappers op de goede afstand staan. Je moet je benen net niet helemaal strekken. Maar te dichtbij is ook niet goed.
  • Zorg dat de balansspieren in je knie goed getraind zijn. Hiervoor zijn er allerlei fitnessoefeningen, maar schaatsen of skaten/skeeleren is ook goed voor deze spieren.
  • Dooie voeten worden veroorzaakt door een te grote lokale druk op je voeten. Heb je dooie voeten en gebruik je geen cliplesspedalen dan is het gebruik van deze pedalen de oplossing. Kies dan wel schoenen met een stijve zool want ook de combinatie slappe zolen en cliplesspedalen kunnen dooie voeten veroorzaken.
  • Een pijnlijke nek komt normaal gesproken alleen voor als je extreem achterover gaat liggen. Maar sommige mensen krijgen er al eerder last van. De remedie is of rechter op gaan zitten of een hoofdsteun monteren.
  • Pijn in de schouders wordt veroorzaakt door een verkeerde afstelling van het stuur. Stel het stuur anders af als je last hebt. Het meest ontspannen hangen je schouder als je bovenarmen op je borst/buik liggen. Dit gaat prima in combinatie met een smal bovenstuur. Dit is ook aerodynamisch de snelste houding.

Waar kan ik een ligfiets kopen?

De ligfiets is niet te koop bij een gewone winkel. Fabrikanten zoals Batavus en Speedliner hebben wel geprobeerd de ligfiets te verkopen via de gewone rijwielhandel maar dat is geen succes geworden. Een ligfiets koop je bij een speciaalzaak voor ligfietsen. Op www.ligfiets.net/bedrijven staat een compleet overzicht van winkels met een uitgebreid assortiment. Ook staat aangegeven bij welke zaken je een fiets kunt huren.

Waar moet ik op letten als ik een ligfiets koop?

Zet eerst goed op een rijtje wat je wilt doen en wat je belangrijk vindt aan een fiets.
Probeer verschillende modellen uit. Bij het bedrijven overzicht op de www.ligfiets.net staat welke zaken fietsen verhuren. Sommige winkels organiseren ook een uitprobeerdag. Met een groep probeer je dan de hele dag verschillende fietsen uit. Zo krijg je een goed beeld van de verschillende modellen.
Kies niet te conservatief. Kies een model die op termijn het beste aan je verwachtingen voldoet. Kies niet het model waar je in het begin het makkelijkste op weg rijdt. Een beginner ben je namelijk maar eventjes.

Waarom zou ik een ligfiets kopen?

  • Omdat een ligfiets snel en comfortabel is.
  • Je bent sneller doordat je liggend minder wind vangt dan rechtop. De luchtweerstand is dus lager dan op een gewone fiets en de luchtweerstand is de belangrijkste weerstand op de fiets.
  • Een ligfiets is comfortabeler omdat je op je rug ligt. Op een gewone fiets steun je op je zitvlak, en armen met als gevolg kans op zadelpijn, rugpijn, schouderpijn en pijn in de polsen. Op een ligfiets zul je daar geen last van hebben.
  • Daarnaast kan het gewoon leuk zijn om op een bijzondere fiets te rijden.

Welke modellen ligfietsen zijn er te koop?

Te veel om hier op te noemen. Misschien wel meer modellen dan bij gewone fietsen. Op www.ligfiets.net staan ze allemaal