Test: 8 Hippe urbane stadsfietsen
Stadsfietsen verschillen steeds meer in kleur en stijl. TestKees heeft acht van die hippe robuuste stadsfietsen met terugtraprem getest. Winnaar: Van Moof.
Best getest: Van Moof/598 euro
Gewicht: 13,7 kilo
Verbruik: 85 watt bij 20 kilometer per uur
Doel van Van Moof was om de ultieme, moderne en onverwoestbare stadsfiets te ontwerpen. De Van Moof 3 is het basismodel. Het is een prima fiets met fraaie hedendaagse vormgeving en unieke, zeer goede fietsverlichting. Daarom en vanwege zijn prijs de winnaar van de test!
Vormgeving
De Van Moof valt direct op door hun uniek frame van geanodiseerd aluminium met de doorlopende framebuis en de lampen in de framebuis met strakke schakelaar boven op het frame. De fiets past met zijn uiterlijk zo in een Apple-store.
Pluspunten
+ Laag gewicht
+ Zeer goede en uniek verlichting met naafdynamo, fraaie Philips lampen in het frame met hoge lichtopbrengst, goede schakelaar boven op de framebuis en goed weggewerkte bedrading in frame en voorvork. Ook de draadverbinding tussen voorvork en frame is zeer mooi en robuust uitgevoerd!
+ Goede stalen spatborden met goede bevestiging
+ Fiets en stuurt prima
Minpunten
– Afstand stuur/zadel is erg kort voor lange mensen (is wel eenvoudig op te lossen door een langere stuurpen te monteren)
– De Hebie chainglider kettingkast biedt goede bescherming maar ervaring leert dat die in stadsverkeer erg kwetsbaar is
– Slechte zadelpenstrop
– Eenvoudige pedalen
Blackstar Bamboo Bikes/849 euro/ overgenomen, heet nu Ferander Bamboefiets
Gewicht 16,1 kilo
84 watt bij 20 kilometer per uur
De fietsen van blackstar zijn uniek doordat de frames van Bamboe gemaakt worden. In Ghana wordt het bamboe gekweekt en de frames gemaakt. In Amsterdam worden de fietsen verder geassembleerd. De naam verwijst ook naar de zwarte ster in de Ghanese vlag. Testconclusie: comfortabele, soepel rijdende fiets met prachtig frame.
Pluspunten:
+ Prettige comfortabele fietshouding
+ Fiets en stuurt prima
+ Goed kettingscherm
+ Goede stalen spatborden met goede bevestiging
+ Ringslot met ART-keur
Minpunten:
– Frame voelt iets slapper dan een gewoon stalen frame
– Frame heeft geen nokjes voor bijvoorbeeld bevestiging slot en standaard
– Achterlicht gemonteerd op spatbord is kwetsbaar
Azor Pick up kruisframe Heavy Duty met naafdynamo/798 euro
23,8 kilo
87 watt bij 20 kilometer per uur
Azor is een Nederlandse producent van traditionele stadsfietsen waarbij ze zelf de frames nog lassen en solderen. De consument kan zelf de fiets samenstellen en heeft daarbij de keuze uit een aantal frames en onderdelenpakketten. Testconclusie: Fraaie en zeer degelijke klassieke fiets, wel erg zwaar.
Pluspunten:
+ Fiets maakt een zeer degelijke en robuuste indruk met o.a. verzinkt frame en spatborden, extra dikke spaken en keiharde laklaag!
+ Goede brede banden
+ Comfortabele rechte zit
+ Goede verlichting op naafdynamo
+ Ringslot met ART-keur
+ Goede dichte kettingkast
+ Goede lange stalen spatborden en grote spatlap voor
+ Bagagedrager sterk genoeg om je geliefde achterop te nemen
+ Goed stuurgedrag
Minpunten:
– Zwaar
– Korte zadelpen
– Matige zadelpenstrop
– Fiets heeft vrij veel weerstand
– Achterlicht kwetsbaar gemonteerd op achterspatbord, wordt wel een beetje afgeschermd door de spatbordstang
Roetz Vigour Men/766 euro
Gewicht: 14,4 kilo
Verbruik: 81 watt bij 20 kilometer per uur
Het unieke van Roetz is dat ze oude klassiek stalen frames met lugs hergebruiken door ze opnieuw kaal te stralen en te lakken. Elke fiets heeft dan ook een uniek hergebruikt frame. Daarnaast proberen ze zo veel mogelijk duurzame materialen te gebruiken zoals hout en kurk. Testconclusie: Goede sportief rijdende en mooie fiets. Maar wel met wat duidelijke minpuntjes.
Pluspunten:
+ Goed rijgedrag
+ Fiets heeft vrij weinig weerstand
+ Kurken handvatten houden comfortabel vast
+ Goede bel
+ Laag gewicht
Minpunten
– Achterspatbord erg kort
– Afscherming ketting door kettingscherm minimaal
– Reelights verlichting met magneetjes is natuurlijk milieuvriendelijk. Maar in de knipperende uitvoering is het illegaal in Nederland. Koplamp knippert ook storend in eigen ogen en voor andere weggebruikers
– Ringslot heeft geen ART-keur
– Voor lange mensen zou een langere stuurpen de sportieve zit duidelijk verbeteren
– Verzet aan de zware kant
Gazelle NL/449 euro
Gewicht: 15,7 kg
Verbruik: 82 watt bij 20 kilometer per uur
Gazelle is het bekendste fietsmerk van Nederland. De GazelleNL sluit van hun modellen het beste aan bij de trend van eenvoudige stadsfietsen met een opvallend uiterlijk, maar tussen de andere urbanfietsen is de matzwarte GazelleNL nogal onopvallend. Testconclusie: Goed rijdende en goed afgewerkte fiets maar wel wat saai en slecht zadel.
Pluspunten:
+ Rijdt goed
+ Comfortabel rechte houding
+ Lange stalen spatborden met spatlappen
+ Achterlicht niet kwetsbaar bevestigd op spatbord maar op losse beugel onder zadel
+ ART goedgekeurd ringslot
+ Goede dichte kettingkast
+ Goede brede banden
+ Brede standaard
+ Fiets heeft vrij weinig weerstand
+ Vrij licht
Minpunten:
– Erg korte zadelpen
– Erg zacht en bol zadel dat in de bilnaad kruipt!
– Verzet iets te licht
– Spatborden kwetsbaar bevestigd met kunststof beugeltjes
– Matige zadelpenstrop
Sandwichbike/799 euro
Gewicht: 17,3 kg
Verbruik: 88 watt bij 20 kilometer per uur
De Sandwichbike is ontworpen door Pedalfactory en wordt geleverd als een soort IKEA bouwpakket. De gebruiker moet de fiets zelf in elkaar schroeven en het eindresultaat is een fiets met een uniek fraai houten frame en voorvork. Testconclusie: Prachtig concept, bouwen is leuk en resultaat is een unieke opvallende fiets, maar de uiteindelijke fiets zelf valt tegen.
Pluspunten:
+ Stuurt goed, frame is stijf genoeg
+ Goede brede banden
+ Bouwpakket wordt geleverd in mooie kartonnen doos met alle onderdelen overzichtelijk verpakt
+ Zelf in elkaar zetten leuk om te doen en niet te ingewikkeld. Alleen het uitbuigen van de achtervork voor montage van het wiel was zwaar en de gebruiksaanwijzing geeft maar summier aan dat linkerpedaal en rechtertrapascup links schroefdraad hebben.
+ Houten frame leent zich goed om de fiets een geheel eigen uitstraling te geven. Je kunt hem ook met allerlei kleuren, logo’s en zelf ontworpen plakfolie’s bestellen.
Minpunten:
– Fiets is wel erg kaal! Verlichting, achterreflector, spatborden ontbreken. Die kun je wel als losse accessoires bestellen maar bijvoorbeeld de spatborden bieden erg beperkte bescherming.
– Stuur niet in hoogte verstelbaar
– Alleen kettingring biedt onvoldoende bescherming
– Fiets heeft vrij veel weerstand
– Vrij zwaar
– Recht stuur is niet erg comfortabel
– Zit voor lange mensen erg diep.
BSP Seventy4/599 euro
Gewicht: 15,7 kilo
Verbruik: 87 watt bij 20 kilometer per uur
Fabrikant BSP is gespecialiseerd is in eenvoudige maar kwalitatief goede stadsfietsen voor een scherpe prijs. Ze zijn vooral bekend als producent van omafietsen. De Seventy4 is hun fiets met meest opvallende uitstraling met zijn klassiek rank rood stalen frame met lugs. Testconclusie: Goed afgewerkte fiets met fraaie klassieke en sportieve uitstraling maar verzet is te zwaar om gewoon mee te kunnen fietsen.
Pluspunten:
+ Redelijk laag gewicht
+ Robuuste metalen kettingscherm die ketting goed afdekt
+ Afstand stuur/zadel groot genoeg voor goede sportieve zit
+ Smal stuur
+ Met ART goedgekeurd ringslot
Minpunten:
– De fiets heeft een SRAM automatische 2-versnellingsnaaf zonder kabel die bij 18 kilometer per uur schakelt. Daardoor trap je bij normale snelheden veel te zwaar
– Achterlicht kwetsbaar gemonteerd op achterspatbord
– Ophanging spatborden kwetsbaar
– Achterspatbord iets te kort
– Fiets heeft vrij veel weerstand.
Johhny Loco Earl Gray/399 euro
Gewicht: 16,8 kilo
Verbruik: 88 watt voor 20 kilometer per uur
De Earl Gray van Johnny Loco heeft dankzij de gebogen framebuizen, brede banden, brede spatborden met wulps uiteinde, breed stuur , breed zadel en stalen ketingscherm de perfecte cruiseruitstraling. Testconclusie: Fiets met relaxte uitstraling en perfect om mee stil te staan of langzaam te cruisen. Houding is ongeschikt om serieus mee te fietsen
Pluspunten:
+ Heerlijke fiets om op te zitten als je stil staan
+ Stalen spatborden lopen mooi ver door
+ Op zich goed stalen kettingscherm, aan de voorkant wel te kort voor het spatwater van het voorwiel.
Minpunten:
– Op de fiets heb je een comfortabele luie houding om stil te staan, maar het maakt hem ongeschikt om langere langere afstanden mee te fietsen
– Matige remnaaf van Histop (andere merken hebben een Shimanonaaf)
– Verplichte achterreflector ontbreekt
– Fiets heeft vrij veel weerstand ergo trapt zwaar
– Standaard sleept tegen achterwiel
– Matige zadelpenstrop
Help je mee?
De Fietsersbond strijdt voor jouw belangen: comfortabele en veilige fietspaden. We kunnen het niet alleen, help je mee?