ortlieb voortas

Stroomlijnen van bagage

Kampeer- en outdoorwinkels liggen vol met dure ultralichte handdoeken, pannen en slaapzakken. Heeft dat wel zin? ‘Besparen op luchtweerstand levert meer op dan besparen op gewicht.’

Met bagage fiets je langzamer. Dat komt natuurlijk door het gewicht. Maar ook door de extra luchtweerstand. Hoeveel is dat? Ik heb het gemeten op de wielerbaan van Sloten. Met een vermogensmeter heb ik daar rondjes gefietst met allerlei tassen. Belangrijkste uitkomst: laat de voortassen thuis. Afhankelijk van de snelheid zorgen die ervoor dat je 9 tot 12 procent zwaarder moet trappen.

Hoe kun je het beste spullen meenemen op fietsvakantie?

Ruwweg komt het erop neer dat alle bagage die voor je buik of achter je rug zit niet zoveel extra weerstand geeft. Het zijn vooral de laaghangende en daardoor uitstekende voor- en achtertassen die je flink afremmen.
Geen voortassen dus. En probeer ook de grote achtertassen te vervangen door iets kleinere en minder dikke tassen. Wat ook helpt: het Rack-Pack (een langwerpige tas) niet dwars maar in de lengterichting op je achterbagagedrager leggen. Geen modieuze en uitstekende Handlebar-pack (worstvormige tas) aan het stuur maar een gewone smalle stuurtas. En: geen tassen aan de fiets als ze niet gebruikt worden.

roltas van ortlieb
Zo fiets je sneller. Beeld-auteur: Kees Bakker

Ik heb ook rondjes gereden met een dikke winterjas. Het verschil met een strak wielertruitje is groot. De winterjas remt je evenveel af als een volledige tassenset. Niet alleen op vakantie, maar ook bij dagtochtjes op de e-bike loont het om op luchtweerstand te letten. Met lompe achtertassen en een dikke jas zakt je actieradius op een e-bike bij 25 km per uur zomaar 25 procent. En de meting op de wielerbaan is relatief gunstig. In de praktijk zal met tegenwind het verschil groter zijn.

Hoe hard moet je trappen met bagage? Weergegeven in watt

 

Snelheid 20 km/u 25 km/u 30 km/u
Zonder tassen 78 watt 126 watt 196 watt
Alleen Seat-Pack (zadeltas) 79 watt (+1%) 130 watt (+3%) 200 watt (+2%)
Tas in lengterichting op bagagedrager (Rack-Pack) 80 watt (+3%) 129 watt (+2%) 199 watt (+2%)
Alleen stuurtas 80 watt (+3%) 130 watt (+3%) 200 watt (+2%)
Alleen achtertassen 83 watt (+6%) 137 watt (+9%) 214 watt (+9%)
Seat-Pack en Handlebar-Pack 84 watt (+8%) 136 watt (+8%) 208 watt (+6%)
Alleen voortassen 87 watt (+12%) 138 watt (+10%) 214 watt (+9%)
Dikke winterjas 85 watt (+9%) 142 watt (+13%) 223 watt (+14%)
Bob YAK met tas 90 watt (+15%) 146 watt (+16%) 220 watt (+12%)
Voor-, achtertassen en Rack-Pack in lengterichting. 90 watt (+15%) 147 watt (+17%) 231 (+18%)

In de eerste kolom staat met welke bepakking is gefietst. In de kolommen daarachter hoeveel vermogen het kost om 20, 25 en 30 per uur te fietsen. Met 100 watt fietsen is een rustig tempo dat je de hele dag vol kunt houden. Met 200 watt is stevig doorfietsen waarbij je licht gaat zweten.

 

Drie manieren om bagage mee te nemen

voortassen-front-los

Fietstassen aan bagagedrager

De meest gebruikte en geroemde zijn die van Vaude en Ortlieb. Prima tassen. Waterdicht en makkelijk op en van de fiets te klikken. Een pluspunt van Vaude is een extra stijve achterwand, dankzij een dubbele kunststof plaat. Een vergelijkbaar systeem van Agu, Quorum Waterproof, is duidelijk minder goed en ongeveer even duur. Kijk ook op fietsersbond.nl/tassentest

Luchtweerstand: Laag hangende voortassen vangen veel wind. Vermijd die als het even kan. Maak liever een Rack-Pack in lengterichting op de voordrager vast als je niet genoeg kwijt kunt in de achtertassen.

Fietsen met een kar

Bob Yak
Beeld-auteur: Kees Bakker

De BOB Yak (435 euro) is een mooi ontworpen éénwielige fietskar. Maximale belading is 35 kilo, maar dat is niet aan te raden. Dan fietst hij niet prettig meer. Als je gewicht in een fietskar hebt, is je remweg een stuk langer. De wielen slippen eerder en je achterwiel komt eerder los. Aanhangers achter auto’s zijn daarom ook voorzien van een oplooprem. De kar plus tas is met 6,1 kilo ongeveer 1,5 kilo zwaarder dan een set voor- en achtertassen inclusief drager. Voor de luchtweerstand maakt het weinig uit of je met fietstassen of met Bob yak fietst. Met de kar heb je ook nog rolweerstand, maar op de testbaan was het verschil niet groot.

Radical Cyclone: In plaats van een éénwieler kun je ook een tweewielige bagagekar nemen (549,95 euro inclusief geïntegreerde tas). Dankzij de twee wielen hoef je het extra gewicht niet overeind te houden. Zowel met manoeuvreren als fietsen veel prettiger. De langere remweg blijft.

Luchtweerstand: Voor de luchtweerstand maakt het niet uit of je met voor- en achtertassen fietst of met een BOB Yak. Zonder voortassen win je met tassen wat betreft luchtweerstand wel van de kar.

Bikepacking

bikepacking

Bikepacking is een trend onder racefietsers en mountainbikers zonder achterdragers. De lichtgewicht tassen maak je met riempjes vast. Ik probeerde de bikepackingset van Ortlieb: een Seat-Pack en Handlebar-Pack. Op zich prima waterdichte tassen, maar het is een enorm gepriegel om ze te bevestigen. De stuurtas kwam tegen de remgrepen aan. Ik begrijp het voordeel van bikepacking niet helemaal. In plaats van een Handlebar-Pack kun je beter een Ortlieb-stuurmand (16 liter) op je stuur zetten.

handle bar bag
Lastig met remmen. Beeld-auteur: Kees Bakker

Dan krijg je voor 600 gram extra veel meer gebruiksgemak en heb je een tas die makkelijk los te koppelen is en niet in de weg zit bij de remgrepen. En als je regelmatig bagage mee wilt nemen, is het handiger toch een achterdrager te installeren. Ook als je geen oogjes bij de achteras hebt of op de staande achtervork kun je met een adapter van Tubus toch een drager monteren.’
Meer weten? Ga naar: fietsersbond.nl/tassentest

Luchtweerstand: De Handlebar-Pack is erg breed, geen aanrader.

 

Tips:

Zorg dat de bagage zo min mogelijk uitsteekt door fietstassen strak dicht te maken. Gebruik een Rack-Pack, een grote tas die je in de lengterichting op je achterdrager meeneemt. Laat stuurtassen (Handle-Packs in bikepacktingterminologie) die ver uitsteken links liggen. Lage voortassen blijken ook voor flink wat luchtweerstand te zorgen. Vaak wordt gezegd dat voortassen laag moeten hangen voor de stabiliteit. Ik vraag me af of dat echt zo belangrijk is. Voortassen weglaten is het beste. En geef een kind op fietsvakantie niet een grote slaapzak om achterop te doen omdat die zo licht is. Qua luchtweerstand moet het dan toch nog hard trappen.