Beixo Crosstown: vouwfiets met riem
Beixo is bekend van kettingloze fietsen met cardanaandrijving. Ze hebben nu ook een vouwfiets gemaakt met riemaandrijving. TestKees ging er mee op pad (test uit 2015).
TestKees: ‘De riemaandrijving is net zo schoon als de cardanaandrijving, maar wel lichter. De fiets heeft dezelfde wielmaat als de Brompton-vouwfiets. Hij vouwt door de zadelpen naar beneden te schuiven, stuurpen om te klappen en het frame dubbel te klappen. Door de kleine wielen is de fiets net iets compacter dan vergelijkbare vouwfietsen van Dahon en Tern met 20 inch wielen. Maar zo compact als de Brompton is hij in de verste verte niet. Erg handig vind ik dat de scharnieren weer blokkeren als de fiets is opgevouwen. Het is wel even zoeken naar het pinnetje om de blokkering op te heffen. Door het lage gewicht van 12 kilo en de schone snaar, is het dragen van de opgevouwen fiets makkelijk. Fietsen gaat prima. Niet supersnel, maar voldoende vlot en stabiel voor korte ritjes. Over de drieversnellingsnaaf ben ik minder enthousiast. Bij normale snelheid is de tweede versnelling te licht en de derde te zwaar. Gewoon de versnellingsnaaf weglaten en een vast verzet, niet te licht en niet te zwaar, had ik beter gevonden. Dat maakt de fiets lichter, efficiënter en goedkoper. Afwerking van de fiets is goed. Alleen zijn de spatborden veel te kort. De Beixo Crosstown kost 699 euro en weegt 12 kilo.’
+ Lekker licht
+ Geen vieze handen doordat hij een riem heeft in plaats van een ketting
– Tweede versnelling is te licht en derde te zwaar
– Spatborden zijn te kort
Een lijst met medewerkers
-
Kees Bakker
Consumentenvoorlichter (TestKees)