De Fietsersbond wil dat 30 km/u de nieuwe maximumsnelheid wordt binnen de bebouwde kom. Minder hard rijden maakt het verkeer veiliger en prettiger voor iedereen. Steeds meer gemeenten zijn ermee bezig, maar landelijk geldt nog steeds 50 km/u als norm.
Lokale vrijwilligers van de Fietsersbond zetten zich actief in om de snelheid in hun eigen gemeente omlaag te krijgen. ‘Een landelijke norm zou enorm helpen om dit sneller en beter te regelen,’ zegt Jan van de Geijn van de Fietsersbond Beuningen.
Hoe gaat dat in de praktijk? Vrijwilligers van Fietsersbond Beuningen, Voorschoten en Alphen aan den Rijn vertellen hoe zij het aanpakken en wat ze al bereikt hebben.
Fietsersbond Beuningen: ‘De situatie op de Wilhelminalaan is gevaarlijk’
Fietsersbond Beuningen heeft een lijst opgesteld met knelpunten en verbeterpunten in de gemeente. Deze bespreken ze elk kwartaal met de gemeente, inclusief mogelijke oplossingen. Kleine aanpassingen kunnen vaak snel worden uitgevoerd. Maar grotere aanpassingen, zoals herinrichting van wegen of de aanleg van vrijliggende fietspaden, blijven vaak afhankelijk van budget en politieke besluitvorming. ‘Daardoor laten cruciale verbeteringen veel te lang op zich laten wachten, met risico’s voor de verkeersveiligheid,’ zegt Jan van de Geijn, voorzitter van Fietsersbond Beuningen.
In juni 2024 stelde gemeente Beuningen een nieuw mobiliteitsplan vast waarin op meerdere wegen de snelheid omlaag gaat naar 30 km/u. Goed nieuws, maar de drukke Wilhelminalaan is daarin niet meegenomen. ‘Deze weg vormt de hoofdverbinding van Noord naar Zuid en kruist de snelfietsroute Ewijk – Nijmegen, waar veel mensen dagelijks fietsen. De snelfietsroute heeft hier overal voorrang, ook bij de Wilhelminalaan. Helaas hebben zich op dit kruispunt het afgelopen jaar veel incidenten voorgedaan, ’ vertelt Ben Berendsen, secretaris van Fietsersbond Beuningen.

Fietsersbond Beuningen wil 30 km/u
Jan van de Geijn: ‘De situatie op de Wilhelminalaan onderstreept de noodzaak van snelle invoering van 30 km/u. De gemeente moet nu daadkracht tonen en de veiligheid voorop stellen. En niet alleen daar; wij willen naar 30 km/u in de hele gemeente. Een lagere snelheid verbetert de verkeersveiligheid aanzienlijk en vermindert het aantal incidenten.’
‘Een landelijke norm helpt gemeenten om sneller 30 km/u in te voeren en zorgt voor veiliger verkeer voor iedereen. Het verkort de besluitvorming en voorkomt dat verkeersveiligheid afhankelijk blijft van wisselende lokale prioriteiten,’ aldus van de Geijn. Ben Berendsen vult aan: ‘Een lagere snelheid beschermt niet alleen fietsers en voetgangers, maar zorgt ook voor een veiligere en prettigere leefomgeving voor alle weggebruikers.’
Teken nu onze petitie voor 30 km/u als standaard
Bij een snelheid van 30 km/u heeft een ongeval bijna nooit een dodelijke afloop. Daarom eisen we 30 km/u als normale snelheid in dorpen en steden.
Fietsersbond Voorschoten: ‘De aanhouder wint’
Ook in Voorschoten staat verkeersveiligheid hoog op de agenda. Voor Fietsersbond Voorschoten is het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/u een speerpunt. Vier keer per jaar hebben ze overleg met verkeerskundigen van de gemeente waarin onderhoudsplannen en verkeerstechnische aspecten worden besproken in een goede, constructieve sfeer. Daarnaast is er structureel overleg met de verantwoordelijke wethouder Schokker.
‘In Voorschoten is er al lange tijd discussie over het beperken van de snelheid op bepaalde wegen. Het ontbreken van voldoende budget en politieke wil heeft tot vertraging geleid,’ aldus Ton Puthaar en Albert Brans van Fietsersbond Voorschoten. ‘De gemeente stelt dat herinrichting pas mogelijk is wanneer er geld beschikbaar komt. Vaak is dit gekoppeld aan grotere infrastructurele projecten, zoals bijvoorbeeld rioolvervanging. Zo duurt het soms jaren voordat er daadwerkelijk iets verandert.’
Slimme, kleine ingrepen
Fietsersbond Voorschoten pleit daarom voor slimme, kleine ingrepen. Zoals in Amsterdam, waar 30 km/u-zones zonder ingrijpende herinrichting zijn ingevoerd. Hoewel sommige politiek bestuurders iets meer open beginnen te staan voor invoering van 30 km/u, is er nog onvoldoende draagvlak in de gemeente. Ton en Albert blijven strijdbaar: ‘Het is een onderwerp waar we een lange adem voor moeten hebben, maar de aanhouder wint.’
Op dit moment denkt Fietsersbond Voorschoten actief mee over de Omgevingsvisie 2040, een belangrijk beleidsplan voor de komende jaren. Albert Brans: ‘We willen ervoor zorgen dat de snelheidslimiet van 30 km/u hierin nadrukkelijk wordt meegenomen.
’Er zijn ook al stappen gezet. Met inbreng van de Fietsersbond Voorschoten is onlangs de rotonde in het centrum heringericht. En er loopt een onderzoek naar de veiligheid van de rotonde bij het station. Ton Puthaar: ‘Door Voorschoten aantrekkelijker te maken voor fietsers en voetgangers, kan de gemeente een duurzamer en toekomstbestendig beleid voeren.’

Fietsersbond Alphen aan den Rijn: ‘Invoeren 30 km/u kan én moet veel sneller’
In Alphen aan den Rijn wordt langzaam vooruitgang geboekt. De gemeente heeft inmiddels uitgesproken dat ze wil toewerken naar een algehele invoering van 30 km/u. ‘Toen we dit voor het eerst aankaarten, was er nog nauwelijks aandacht voor. Dat de gemeente ermee aan de slag is gegaan, is mede te danken aan onze inspanningen,’ vertelt Gerard Huiskamp, vrijwilliger bij Fietsersbond Alphen aan den Rijn.
Volgens de plannen wordt de maximumsnelheid in fases verlaagd, verspreid over wel dertig jaar. ‘Wij vinden dat dit veel sneller kan én moet,’ zegt Huiskamp. ‘Als het in Amsterdam werkt, dan kan het ook in onze regio. We blijven druk uitoefenen en moedigen inwoners aan om zich bij ons aan te sluiten. Hoe meer steun, hoe sterker ons signaal naar de gemeente.’
Successen en verdere plannen
Ondanks de nodige uitdagingen zijn er al mooie stappen gezet. Zo speelde Fietsersbond Alphen aan den Rijn een rol bij het verbeteren van de verkeerssituatie in Boskoop, waar fietsers nu voorrang krijgen op rotondes. Gerard Huiskamp: ‘Dat was een belangrijke overwinning. Nu zetten we in op verdere herinrichting van rotondes en de invoering van 30 km/u in woonwijken.’ En in de Lijsterlaan in Alphen, waar eerst nog 50 km/u zou blijven gelden, is na protesten van bewoners en belanghebbenden alsnog gekozen voor 30 km/u.

Hoewel Alphen relatief veel veilige fietspaden telt, zijn er nog altijd verbeterpunten. ‘Neem de Burgemeester Bruins Slotsingel,’ zegt Gerard. ‘Daar rijden auto’s nog steeds 50 km/u, terwijl er veel overstekende voetgangers en fietsers zijn. Ook veel kinderen steken hier over, op weg naar de kinderboerderij. Maar concrete stappen richting 30 km/u blijven daar vooralsnog uit.’
-
Dossier 30 km/u
De Fietsersbond zet zich in voor 30 km per uur als norm: voor veiligere straten, meer fietsgemak en minder verkeersslachtoffers.
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
‘Het moet veiliger!’ – fietsers roepen politiek op tot actie ‘Het moet veiliger!’ – fietsers roepen politiek op tot actie
Investeren in veilige en toegankelijke fietsinfrastructuur is geen luxe, het is pure noodzaak. Dat geluid laten we luid en duidelijk horen in Den Haag.
Gepubliceerd op: -
Overkapte e-bikes blikvangers op Eurobike 2025 Overkapte e-bikes blikvangers op Eurobike 2025
Op de fietsbeurs Eurobike presenteert de fietsbranche de nieuwste producten. Peter van der Veer brengt verslag uit.
Gepubliceerd op: -
Peter: ‘Hoe meer ik fiets, hoe zelfverzekerder ik word’ Peter: ‘Hoe meer ik fiets, hoe zelfverzekerder ik word’
De 32-jarige Peter Adim uit Nigeria kwam ruim twee jaar geleden naar Nederland en wilde snel leren fietsen.
Gepubliceerd op:
-
Maak fietsen veiliger voor iedereen – word lid van de Fietsersbond!
Elke dag werken wij samen met onze vrijwilligers aan betere en veiligere fietspaden, veilige kruispunten en meer ruimte voor fietsers in jouw omgeving. Jouw steun maakt dit mogelijk. Word lid en help ons de fietservaring in Nederland te verbeteren. Samen fietsen we vooruit!