80 jaar Afsluitdijk

De Afsluitdijk bestaat tachtig jaar. Duizenden fietsers ‘doen’ elke zomer dé dijk. Voor sommigen is het een soort col voor De Lage Landen, voor anderen gewoon een verbinding van Noord-Holland naar Friesland. 

Het fietspad lag er al toen de snelweg nog een tweebaans betonweg was. Op 28 mei 1932 werd het laatste gat in de Afsluitdijk gesloten. Een jaar en drie maanden later mocht het verkeer erover. Sindsdien kun je eroverheen fietsen. Generaties Nederlanders hebben dat inmiddels gedaan. Een rondje IJsselmeer behoort tot de klassieke fietsvakanties.

Loes (22) en Chloé (22)
Beiden uit Amsterdam, doen een rondje IJsselmeer.
Hoe was het?
Chloé: ‘Saai.’
Loes: ‘Het viel mee. Het was wel mooi.’
Chloé: ‘Nou, mooi? Je hebt uitzicht op een helling.’
Loes: ‘Je kunt ook naar rechts kijken naar de bootjes.’
Heb je geen last van de auto’s? Loes: ‘Een geluidsscherm lijkt me zonde van het geld.
Ik vind het al super dát er een fietspad is, dat je hier kunt rijden.’

Een andere plek voor het fietspad?

De planning is dat de Afsluitdijk in 2016 flink op de schop gaat. De dijk voldoet niet meer aan de veiligheidseisen. Er komt een ‘overslagbestendige’ dijk en de sluizen en spuien worden vernieuwd. Het fietspad zal dan een andere plek krijgen. Daarnaast wordt de verbouwing aangegrepen om een aantal ‘extra’s’ te realiseren: een experiment met een blue energy-centrale (energie uit het zoet-zoutverschil), een vispassage, en meer mogelijkheden voor recreatie en toerisme.
De verbouwing van de dijk is in de eerste plaats een zaak van Rijkswaterstaat. Alle extra’s staan in de Ambitie Agenda Afsluitdijk, een gezamenlijk programma van de provincies Fryslân en Noord-Holland en de gemeenten Harlingen, Súdwest Fryslân en Hollands Kroon.
Tjalling Dijkstra, projectleider namens de lokale overheden: ‘Er komt in ieder geval een fietspad terug, maar wij zoeken naar een fietspad met recreatieve meerwaarde. Het liefst een fietspad dat ook zicht heeft op de Wadden-zijde. Een tweede fietspad kan multifunctioneel zijn, bijvoorbeeld als het tegelijkertijd beheerweg voor Rijkswaterstaat is.’
Wellicht gaat het fietspad zelfs zonne-energie opwekken. De provincie Noord-Holland gaat binnenkort een proeftraject bij Krommenie aanleggen van de SolaRoad, een mede door TNO ontwikkeld fietspad met geïntegreerde zonnepanelen. Als die proef slaagt, zou toepassing op de Afsluitdijk een volgende stap kunnen zijn. Dijkstra: ‘Wij willen een fietspad ontwikkelen dat een leukere route oplevert en mogelijk ook nog energie opwekt.’
In juni was er een bijeenkomst georganiseerd door Rijkswaterstaat waarbij alle betrokkenen bij de Afsluitdijk waren uitgenodigd. Kees Mourits van de Fietsersbond in Friesland praatte mee in een groep die zich met recreatie bezighield. ‘Daar was breed gedragen steun voor twee fietspaden: een aan de Wadden-zijde en een aan IJsselmeer-zijde.’

Bekijk een filmpje met Andere Tijden-presentator Hans Goedkoop over de geschiedenis van de Afsluitdijk. 
 

De Afsluitdijk from xwashier on Vimeo.

Categorieën