Aantal jonge verkeersslachtoffers historisch laag

In 2010 kwamen twee fietsers jonger dan twaalf jaar in het verkeer komt. Dat is historisch laag, zegt Theo Zeegers, verkeersconsulent van de Fietsersbond. In de jaren negentig stierven jaarlijks tussen de tien en vijftien jonge fietsers in het verkeer.

Op de site van de Fietsersbond heeft hij alle cijfers op een rijtje gezet. De vraag die zich opdringt waar die daling vandaan komt. ‘De verklaring is in ieder geval niet dat er minder wordt gefietst’, zegt Zeegers. ‘De laatste jaren wijzen CBS-cijfers juist op een lichte stijging van het fietsgebruik.’
De daling komt door een pakket aan maatregelen die jarenlang consequent zijn doorgevoerd, vult Arien de Jong van de Fietsersbond. ’De uitbreiding van 30-kilometergebieden vergroot de verkeersveiligheid. Een lagere snelheid betekent minder ongelukken. Er zijn ook veel vrij liggende fietspaden aangelegd, de schoolomgeving is veiliger gemaakt en op scholen worden veel fietslessen gegeven waardoor kinderen vaardiger zijn in het verkeer. En vergeet de aandacht voor dode hoekongevallen niet. Kennelijk werken al die maatregelen.’
Het zijn allemaal onderwerpen waar de Fietsersbond veel actie voor heeft gevoerd en voor heeft gelobbyd. De Jong: ‘Dankzij de inzet van al die 150 afdelingen van de Fietsersbond is het op straat veel veiliger voor kinderen. Maar we moeten nu niet op onze lauweren rusten. We zien dat die maatregelen werken en we moeten erin blijven investeren. We roepen ook gemeenten en ministeries op om door te gaan op de ingeslagen weg, want het werkt!’
 

Categorieën