Actie: ProRail moet gestopt worden

De Fietsersbond voert vrijdag 30 juni actie tegen de dreigende sluiting van 26 van de 53 spoorwegovergangen in de driehoek Vught-Boxtel-Tilburg. Ongeruste buurtbewoners, boeren met land aan beide kanten van de spoorlijn, manage-houders, fietsers, wandelaars en andere gebruikers van de spoorwegovergang verzamelen bij één van de bedreigde overwegen om daar een groot bord te onthullen met de tekst ‘Deze overweg moet blijven’.

Actie tegen overwegsluitingen
Ook bij de andere 25 bedreigde overwegen worden deze borden geplaatst. Sluiting betekent dat fietsers, voetgangers en ruiters enorme omwegen moeten maken om bestemmingen in de buurt te bereiken.Tevens opent de bond dan het digitale meldpunt www.fietsersbond.nl/overwegactie. Hier staat een overzicht van alle bedreigde overwegen en kan men protesteren tegen sluiting van favoriete overwegen. De meldingen worden later in het jaar overhandigd aan Minister Peijs, Tweede Kamer, provincies en betrokken gemeenten. Eerder nam de Tweede Kamer geen genoegen met de rigoureuze sluitingsplannen van ProRail.

Meer dan 300 bedreigde overgangen in Nederland
De Fietsersbond protesteerde al eerder tegen de sluiting van overwegen en ook de Tweede kamer is fel tegen het rigoureuze sluitingsbeleid van spoorbeheerder ProRail. Naar nu blijkt gaat ProRail gewoon door. Het plan voor de spoordriehoek is een pilot-studie van ProRail. Doel van dit ‘geografisch totaalplan’ is het zoveel mogelijk kruisingsvrij maken van de sporen. Tot 2010 wil ProRail nog zo’n 300 overgangen in de rest van Nederland sluiten. Het gaat veelal om rustige overgangen in het landelijk gebied, die juist zo veilig en plezierig zijn voor fietsers, voetgangers op hun dagelijkse tochtje in de buurt. De Fietsersbond wil dat deze oversteken in ieder geval behouden blijven voor langzaam verkeer, via een tunnel of met fiets-AHOBS.

Gemeenten verleid door geldbedragen
Gemeenten die instemmen met sluiting van spoorwegovergangen in hun gebied, ontvangen van ProRail een bedrag voor iedere volledige sluiting. De Fietsersbond vindt dat veilige overwegen gewoon open moeten blijven en stelt voor om gemeenten ook een bedrag te geven als ze de overgangen voor fietsers en voetgangers openhouden, maar voor auto’s sluiten. Bij 85% van de ongevallen op overwegen zijn auto’s betrokken. Door zo’n gedeeltelijke vergoeding kunnen gemeenten de belangen beter afwegen. Nu laten ze zich vaak overhalen door de miljoenen die ze ontvangen bij volledige sluiting. Ook de koepelorganisaties Wandelplatform-LAW, Landelijk Fietsplatform en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie zijn fel tegen het sluiten van alle kleine gelijkvloerse overwegen

Fiets de Overwegroute
De Fietsersbond heeft een fietsroute uitgezet langs een aantal bedreigde overwegen in de Meierij. Wie de route rijdt, ziet direct wat sluiting van meer dan de helft van de spoorwegovergangen in dit gebied betekent. De route is te vinden op www.fietsersbond.nl/overwegactie. Hier kan men ook protesteren tegen het sluiten overwegen.

Categorieën