Airbag voor fietsers

De Fietsersbond werkt samen met Autoliv en TNO aan de ontwikkeling van de fietsersairbag. Het prototype is inmiddels klaar en is vandaag (8 november 2012) gepresenteerd en getest in een crashlab van TNO in Helmond.

Een fietsersairbag op alle auto’s zal in Nederland tientallen doden per jaar schelen. Het werkt zo: bij een botsing blaast de airbag zich ter hoogte van de voorruit razendsnel op. Op die manier wordt voorkomen dat de fietser met zijn hoofd tegen de auto klapt en dodelijk hersenletsel oploopt. Het duurt nog zeker vijf jaar voor de fietsersairbag klaar voor is serieproductie in nieuwe auto’s. Dat zegt directeur Jan Olsson van het Zweedse bedrijf Autoliv dat veiligheidsvoorzieningen voor de auto-industrie produceert.

 

Fietsersairbag in actie in het testlaboratorium van TNO Bron: www.youtube.com

De vraag is natuurlijk of autoproducenten bereid zijn een fietsersairbag aan te schaffen. Olsson: ‘Autoproducenten zien dat ze met steeds meer fietsers in het verkeer te maken hebben en dat er iets moet worden ondernomen om ze te beschermen in een mogelijke botsing met een auto.’

Automerken zullen volgens Olsson eerst voor automatisch remmen kiezen. Met dit systeem remt de auto alvast wanneer een botsing dreigt. Maar of de automerken vervolgens ook willen investeren in een airbag voor fietsers? ‘Die discussie is nog niet afgerond. Maar ik denk zeker dat autoproducenten doordrongen zijn van het belang veiligheid voor fietsers en dat auto’s in de toekomst ook een systeem zullen hebben dat fietsers beschermt.’

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.