Amsterdammers zijn overlast scooters zat

Duizenden mensen tekenen petitie voor krachtig brommerbeleid

Bijna zesduizend mensen ondertekenden het afgelopen halfjaar een petitie tegen scooteroverlast in Amsterdam. In vijf jaar tijd is het aantal scooters in de stad verdubbeld. De initiatiefnemers Fietsersbond Amsterdam, Milieucentrum Amsterdam, DOET en Vélo Mondial geven de handtekeningen op 10 maart aan wethouder Wiebes van Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit en de raadscommissie. Kinderen van de Brede School de Kinkerbuurt zetten de eis extra kracht bij met een persoonlijke brief die zij voorlezen aan de wethouder.

 Kinderen van de brede school De Kinkerbuurt

Aanleiding voor de petitie tegen scooteroverlast was het groeiende aantal klachten bij de Fietserbond en Milieucentrum Amsterdam. “Gevaar, schadelijke uitlaatgassen en herrie, een minderheid van de weggebruikers brengt onevenredig veel schade toe aan de rust en gezondheid van alle Amsterdammers”, aldus directeur Jupijn Haffmans van Milieucentrum Amsterdam.

De cijfers van de afgelopen jaren signaleren een enorme groei van het aantal scooters. De prijs van het voertuig, parkeervoordelen en het gemak waarmee bestuurders zich door het stadsverkeer kunnen bewegen maken de scooter een gewild voertuig. En met het dalende OV-aanbod zal de scooter naar verwachting een nog prominentere rol krijgen.

Om de problemen van onveiligheid, luchtvervuiling en lawaai te bedwingen, vragen de indieners van de petitie:

  • een verbod op de meest vervuilende motoren (tweetakt) en stimuleren van schone alternatieven;
  • snorfietsen van het fietspad;
  • handhaving: snelheidsovertredingen, geluid en asociaal gedrag aanpakken. Onderzoek laat zien dat 94 procent van de snorfietsen op het fietspad te hard rijdt.

In december 2009 nam de Amsterdamse gemeenteraad unaniem een motie aan die het college opdroeg om binnen een jaar te komen met nieuw beleid voor scooters en brommers. Daarna werd het stil. Wethouder Wiebes heeft recent gezegd dat hij ook persoonlijk vindt dat het probleem aangepakt moet worden en kondigde aan met een voorstel voor beleid te komen.

“De voorbereiding van het scooterbeleid duurt al veel langer dan we gedacht hadden. We zullen het proces kritisch volgen en de gemeente stimuleren zelf actie te ondernemen en niet af te wachten waar het rijk mee komt”, aldus Govert de With van de Fietsersbond Amsterdam. “Het overhandigen van de petitie is niet het einde van onze campagne, maar een tussenstation op weg naar een schoner, stiller en veiliger stadsverkeer.”

Categorieën