Angst voor de brommerhelm

Fietsfabrikanten vrezen de invoering van de verplichte brommerhelm voor de speed pedelec, de e-bike die 45 kilometer per uur kan. ‘Het is een voertuig met twee gezichten.’ 

Eigenlijk weet niemand goed raad met de speed pedelec, de snelle e-bike. Hij ziet eruit als een gewone elektrische fiets, maar als je flink doortrapt kun je (eventjes) een brommer bijhouden. Is het dan een fiets of eigenlijk een brommer? En moeten we eigenlijk wel blij zijn met de komst van deze snelle elektrische fiets?

Snelheidsverschil
‘Het is een voertuig met twee gezichten’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. ‘De regelgeving en de infrastructuur zijn niet voorbereid op zo’n nieuw voertuig. Er is een probleem binnen de bebouwde kom. Daar gaat de speed pedelec te hard om op het fietspad te rijden. Door het grote snelheidsverschil met gewone fietsers komen vooral voor kinderen en ouderen het comfort en de veiligheid in het gedrang. De Fietsersbond vindt daarom dat binnen de bebouwde kom de speed pedelec naar de rijbaan moet.’
‘Buiten de bebouwde kom speelt dat probleem vaak niet. Daar moeten brommers op het fietspad. Dat is voor speed pedelecs ook de beste plek. Op de rijbaan, waar 60 of 80 wordt gereden, is het dan gewoon niet veilig. Speed pedelecs kunnen daar beter op het fietspad. Dat gaat prima; er is minder verkeer en genoeg ruimte. Het risico op conflicten met andere fietsers is niet zo groot.’

Forensen
‘Je ziet dat veel forensen de speed pedelec kiezen omdat de afstand te groot is om naar het werk te fietsen, ook met een e-bike’, aldus Bot. ‘En ze willen niet bezweet aankomen. Voor forensen is de speed pedelec perfect. De minister heeft nu bepaald dat de speed pedelec per 1 januari 2017 een bromfiets is. Nu is het nog een snorfiets (geen helmplicht, red.). Deze verandering betekent dat je een brommerhelm moet opzetten. Wij denken dat je de potentie van deze snelle e-bike onderuithaalt als je mensen verplicht een brommerhelm op te zetten. Dat is bij inspanning veel te warm. Niemand gaat met zo’n helm fietsen. Dat zou zonde zijn, want je ziet dat veel mensen de speed pedelec kiezen als vervanging van de auto.’

Speciale helm
De fietsindustrie en -handel zijn bang dat door de veranderende regels de speed pedelec aan aantrekkingskracht inboet. Ze zijn daarom naarstig op zoek naar een oplossing: een helm speciaal voor de speed pedelec. Die helm moet ventilatie en veiligheid combineren. Hiervoor hebben ze eind vorig jaar de NEN (een instituut dat normen opstelt voor onder andere bedrijven en de overheid) de opdracht gegeven om een nieuwe norm op te stellen voor een speed pedelec-helm.
‘Een brommerhelm is vanuit de gebruiker en de industrie geen aanlokkelijk perspectief’, zegt Robby Veders van de NEN. ‘De brommerhelm is in feite hetzelfde als een motorhelm. De norm waar we nu aan werken is voor een helm die het midden houdt tussen een fietshelm en een brommerhelm.’

Wetgeving
Speed pedelec-verkopers hebben haast. Een norm voor de EU opstellen kost gemiddeld drie jaar. Maar voor alleen Nederland zou het met een beetje geluk in ongeveer een jaar kunnen. Overigens is die norm niet meteen wettelijk verankerd. ‘Een norm is altijd vrijwillig’, zegt Veders. ‘Maar vaak worden NEN-normen gebruikt om invulling aan wetgeving te geven.’
Volgens het ministerie biedt nu alleen de norm voor de bromfietshelm voldoende veiligheid voor speed pedelec-rijders. Maar als de marktpartijen zelf met een norm komen die voldoende veiligheid garandeert, is het ministerie bereid die norm over te nemen.

Angst
Maar het is niet alleen de helm die voor onrust zorgt. De speedfietsers moeten vanaf januari naar de rijbaan op plekken waar brommers niet op het fietspad mogen. Veel eigenaren van speed pedelecs zien dat helemaal niet zitten, blijkt uit onderzoek van Ruben de Bruijne, vierdejaars student Mobiliteit aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.
Hij heeft onder 115 speed pedelec-bezitters een enquête afgenomen. Daaruit blijkt dat veel mensen uit angst zonder verplichte kentekenplaat rondrijden. Uit het onderzoeksverslag: ‘Sommigen hebben een praktische reden om het kenteken achterwege te laten. Anderen zijn juist bang voor de wetswijziging die op handen is. Zij zijn namelijk tegen het plan om een geel kenteken te monteren. Het verplicht rijden op de rijbaan zien veel gebruikers als een ernstige bedreiging van hun veiligheid. Door nu geen blauw plaatje te monteren is het straks makkelijker om ook geen gele kentekenplaat te monteren.’

Categorieën