Bakfiets exportsucces

urban arrow

De aanblik van ouders op bakfietsen zet toeristen aan het denken. Zo’n fiets willen ze thuis ook. ‘Amsterdam is één grote bron van reclame voor ons.’

De Nederlandse bakfiets is een exportsucces. ‘Meer dan de helft van onze bakfietsen gaat naar het buitenland’, zegt Jan Rijkeboer van Azor uit Hoogeveen waar Bakfiets.nl wordt geproduceerd. ‘Het is het jongste Nederlandse woord dat de wereld over gaat. Zelfs Duitsers hebben het over een bakfiets.’

Gigantisch efficiënt
Niet alleen Duitsers willen onze bakfietsen. Er gaan veel fietsen naar Groot-Brittannië, België en zelfs Frankrijk. ‘Dat is heel raar’, zegt Rijkeboer ‘want in Frankrijk kon je nooit iets verkopen. Maar de mentaliteit is veranderd, een fiets mag tegenwoordig best iets kosten als het maar goed is. Ze hebben daar  natuurlijk dezelfde problemen als wij hier hebben. Je kunt de auto niet meer kwijt, er is veel eenrichtingsverkeer. En als ze dan hier in Nederland op vakantie zijn, zien ze al die bakfietsen. Dan ontdekken ze dat een fiets gewoon gigantisch efficient is. Waar je met de bakfiets een rit door de stad in een kwartiertje doet, heb je met de auto een uur nodig.’

Reclame
Rijkeboer heeft geen tijd of geld voor marketing en dat hoeft ook niet. ‘Amsterdam is één grote bron van reclame voor ons. Dan denken toeristen: dat kunnen wij ook verkopen. En dan krijg ik het verzoek van een Amerikaan of hij dealer kan worden. Daar zijn wij heel blij mee. Als mensen zelf bakfietsen willen verkopen, zit het met de motivatie wel goed.’

Australië
Het jonge merk Urban Arrow dat bakfietsen met trapondersteuning produceert, moet het vooral van de export hebben. ‘Zestig procent gaat naar Duitsland, Frankrijk, België en Zwitserland’, zegt Jorrit Kreek van Urban Arrow. De bakfiets kost meer dan 3000 euro, maar dat is in het buitenland geen bezwaar. Men wil vooral een kwalitatief goede bakfiets, merkt Kreek in zijn gesprekken met dealers. De bakfiets blijkt veelal de tweede auto te vervangen. En dan valt het bedrag natuurlijk weer mee. Nu probeert dit Amsterdamse merk ook de Amerikaanse markt te veroveren. De eerste bakfiets is al naar New York verscheept. Babboe uit Amersfoort merkt ook dat er wereldwijd interesse is in bakfietsen. De Babboe-bakfietsen worden zelfs tot in Australië verkocht. Bret van den Eshof van Babboe: ‘Het loopt hartstikke goed.’

Fietsfabriek
De Fietsfabriek, een ander bekend en veelverkocht merk,  ziet in de export een ‘absoluut een stijgende trend’. Bakfietsen van de Fietsfabriek rijden inmiddels rond in steden als München, Berlijn, New York, Parijs, Nantes en Toulouse. Opvallend: 80 procent van de bakfietsen wordt verkocht met trapondersteuning. Rijkeboer uit Hoogveen merkt ook dat exportbakfietsen vaak met trapondersteuning worden geleverd.

Lees ook: de grote bakfietsentest

 

In het oktobernummer van de Vogelvrije Fietser staat de grote bakfietsentest. Word lid en ontvang de Vogelvrije Fietser thuis.

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.