Batavus Razer: lekker licht met soepele motor

batavus razer

TestKees ging met de Batavus Razer op pad.

‘De sportieve elektrische Razer heeft dezelfde motor als een fiets van Giant die ik twee jaar geleden heb getest: een middenmotor van Yamaha. Op die Giant beviel deze Yamaha niet zo goed, maar inmiddels is hij verbeterd. Het display is bijvoorbeeld afneembaar en ik had helemaal geen last meer van de eerdere herrie van de motor, maar dat kan ook komen doordat het Batavus-frame beter is dan dat van de Giant destijds.

Constant goed
De ondersteuning is constant goed, of je nu een heuvel oprijdt of op moet trekken bij een stoplicht. Als je de motorondersteuning uitzet fietst de Razer ook prima. Van eventuele weerstand van de motor merk je niks. De Razer rijdt erg stabiel. Zonder ook maar een beetje te slingeren daalde ik een helling af met vijfenveertig kilometer per uur. Een minpuntje van het Yamaha-systeem is dat de dunne pootjes van de laadstekker er erg kwetsbaar uitzien. Als er vuil in de stekker komt, breken of buigen ze waarschijnlijk makkelijk.

Trapeziumframe
Het frame houdt het midden tussen een dames- en herenframe, een zogenaamd trapeziumframe. Stijver dan een damesframe en makkelijk opstappen dan bij een herenframe. Maar dus ook: hoger opstappen dan bij een damesframe en slapper dan een herenframe. Een voordeel van zo’n trapeziumframe is dat de accu tussen het frame past, waardoor het gewicht iets beter verdeeld wordt en de draden van de accu naar de motor korter zijn. Ook kan er net wat meer bagage op de drager dan wanneer de accu achterop moet en is de drager minder hoog.
Verder is de fiets uitgerust met comfortabele hydraulische velgremmen, goede verlichting en een prima bagagedrager van het merk Racktime met handig bevestigingssysteem voor mandjes. Ook op de Shimano Alfine 8 versnellingsnaaf met duimschakelaars is niks aan te merken. Duimschakelaars zijn vooral in de regen, met handschoenen aan of als je zweterige handen hebt, prettiger dan een draaischakelaar.
De fiets kost 2699 euro en weegt met accu 23,3 kilo en zonder accu 20,3 kilo. Voor een elektrische fiets is dat lekker licht.’

Categorieën

Kees Bakker, ook wel bekend als TestKees

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.