Behoud spoorwegovergangen

De Fietsersbond maakt zich grote zorgen over de dreigende sluiting van honderden spoorwegovergangen. De Kadernota Railveiligheid die donderdag in de Tweede Kamer wordt besproken biedt geen enkele garantie op behoud van de vele snelle oversteekjes voor fietsers en voetgangers.

Slalomhekken veilige oplossing

Eerder stelden de Tweede Kamer en minister Peijs dat er wat sluiting van overwegen betreft een nieuwe koers moest worden gevolgd. Maar behalve de opmerking ‘dat overbodige barrières voor het langzaam verkeer voorkomen moeten worden’, is de Kadernota Railveiligheid uiterst vaag over de verdere besluitvorming. De Fietsersbond vraagt de Tweede Kamer concrete eisen te stellen aan de criteria voor sluiting van overwegen en controle uit te oefenen op de verdere uitvoering.

De Fietsersbond heeft de afgelopen jaren flink aan de bel getrokken om te zorgen dat het roer bij Pro Rail om ging. Hierdoor is het beleid van ‘ De beste overweg is geen overweg’ van de baan. Maar omdat dit beleid in de Nota Railveiligheid niet expliciet los wordt gelaten en de criteria voor sluiting zeer vaag zijn geformuleerd, blijft de bond vrezen dat Pro Rail zijn eigen afwegingen maakt. Het sluiten van overwegen gaat ten koste van het plezier dat vele fietsers en voetgangers beleven aan het maken van een ommetje van huis naar het buitengebied of een klein tochtje in de natuur.

Veiligheidswinst valt er ook nauwelijks te boeken, omdat fietsers moeten omrijden vaak via gevaarlijker en drukkere routes. De Fietsersbond pleit daarom voor een “Open houden tenzij –beleid”, waarbij een sterke controle door Tweede Kamer of andere commissie noodzakelijk is. Vele zogenaamd gevaarlijke overwegen zijn bijvoorbeeld met slalomhekken wel goed veilig te maken voor fietsers en voetgangers.

Categorieën