Op 9 augustus ging het eerste deel van de grootste fietsenstalling ter wereld open, die bij het Centraal Station van Utrecht. Daarin kunnen uiteindelijk meer dan 12.000 fietsen staan. In het hele stationsgebied bouwt Utrecht maar liefst 33.000 plekken in gebouwde voorzieningen, waarvan 22.000 voor gebruikers van trein en overig ov.

De Fietsersbond reageerde positief en blij op de opening van de mooie nieuwe stalling, die snel toegang geeft tot de stationshal. In een ingezonden brief in de Volkskrant van 10 augustus bekritiseerde Ronald Haffmans de Fietsersbond: “Slecht ruimtelijk beleid noopt tot een megafietsenstalling. Waarom zou je daar trots op zijn?” Ronald vindt dat voorzieningen op korte afstand bereikbaar moeten zijn, dat de druk op de grote centrale stations te groot is en dat voorstadstations goed bediend moeten zijn.
Eerlijk gezegd vind ik die kritiek op de Fietsersbond onzin. Wij komen op voor nabijheid van voorzieningen en waarschuwen voor de gevolgen van schaalvergroting. We wijzen de NS al jarenlang op de te grote druk op de centrale stations in de grote steden en bepleiten meer fietsparkeervoorzieningen bij kleinere stations en een andere treinenloop, bijvoorbeeld rond de universiteiten in de spits.
Het probleem is dat de Fietsersbond niet beslist over het ruimtelijk beleid in Nederland. De druk op de grote stations is een feit. Die druk is ook mede het gevolg van het grote succes van de combinatie fiets-trein, een succes dat onlangs nog eens expliciet werd benoemd door deskundige Ronald Kager in een serie over fietsen op De Correspondent. De groei van de steden, de groei van het treinverkeer en daarmee ook van het fietsen naar stations zal zich dan ook doorzetten. Zeker in Utrecht, hèt centrale station van Nederland. De stalling bij Utrecht is bovendien in de eerste plaats een enorme kwaliteitsverbetering voor mensen die hun fiets al parkeerden in de omgeving van Utrecht Centraal. We mogen daarom best trots zijn op grote, kwalitatief uitstekende voorzieningen voor de huidige en toekomstige fietsers. Apetrots, want we hebben er jarenlang voor gelobbyd.
Een lijst met medewerkers
-
Wim Bot
(Inter)nationaal beleidsadviseur