Fietsersblog

Blij met de grootste fietsenstalling ter wereld

Op 9 augustus ging het eerste deel van de grootste fietsenstalling ter wereld open, die bij het Centraal Station van Utrecht. Daarin kunnen uiteindelijk meer dan 12.000 fietsen staan. In het hele stationsgebied bouwt Utrecht maar liefst 33.000 plekken in gebouwde voorzieningen, waarvan 22.000 voor gebruikers van trein en overig ov.

De opening van de fietsenstalling Stationsplein
De opening van de fietsenstalling Stationsplein Beeld:

De Fietsersbond reageerde positief en blij op de opening van de mooie nieuwe stalling, die snel toegang geeft tot de stationshal. In een ingezonden brief in de Volkskrant van 10 augustus bekritiseerde Ronald Haffmans de Fietsersbond: “Slecht ruimtelijk beleid noopt tot een megafietsenstalling. Waarom zou je daar trots op zijn?” Ronald vindt dat voorzieningen op korte afstand bereikbaar moeten zijn, dat de druk op de grote centrale stations te groot is en dat voorstadstations goed bediend moeten zijn.

Eerlijk gezegd vind ik die kritiek op de Fietsersbond onzin. Wij komen op voor nabijheid van voorzieningen en waarschuwen voor de gevolgen van schaalvergroting. We wijzen de NS al jarenlang op de te grote druk op de centrale stations in de grote steden en bepleiten meer fietsparkeervoorzieningen bij kleinere stations en een andere treinenloop, bijvoorbeeld rond de universiteiten in de spits.

Het probleem is dat de Fietsersbond niet beslist over het ruimtelijk beleid in Nederland. De druk op de grote stations is een feit. Die druk is ook mede het gevolg van het grote succes van de combinatie fiets-trein, een succes dat onlangs nog eens expliciet werd benoemd door deskundige Ronald Kager in een serie over fietsen op De Correspondent. De groei van de steden, de groei van het treinverkeer en daarmee ook van het fietsen naar stations zal zich dan ook doorzetten. Zeker in Utrecht, hèt centrale station van Nederland. De stalling bij Utrecht is bovendien in de eerste plaats een enorme kwaliteitsverbetering voor mensen die hun fiets al parkeerden in de omgeving van Utrecht Centraal. We mogen daarom best trots zijn op grote, kwalitatief uitstekende voorzieningen voor de huidige en toekomstige fietsers. Apetrots, want we hebben er jarenlang voor gelobbyd.

Bron:
Wim Bot

Wim Bot

(Inter)nationaal beleidsadviseur

Reacties

  1. MikeRZ says:

    Tja, z'n vreemde redenatie heb ik nog niet vaak gezien, je mag niet blij zijn met een goede voorziening omdat een ander doel (spreiding, door goed bediende voorstadstations) (veel) belangrijker is.

    Ik zie niet direct wat het probleem is met de drukte op de grote stations is (ik reis elke werkdag van en naar Utrecht CS), er lijkt over de jaren heen goed ingespeeld te worden op de drukte, dat is een uitdaging maar een hoop kleinere stations verbeteren en daar meer treinen op laten rijden zou wel eens een veel grotere inspanning kunnen zijn.

  2. Lomito says:

    Ik weet nog goed dat de nieuwe fietsenkelder op Utrecht CS gebouwd werd in 1983, als bouwkunde student kijk je daar toch anders naar, wat me toe opviel waren de enorme boorpalen onder de relatief smalle ruimte. Achteraf gezien was die fietsenkelder al te klein vanaf het moment dat deze getekend werd en de buiten gestalde fietsen waren daar het bewijs van. Goed dat er nu een serieus grote fietsenstalling gemaakt is, grootste ter wereld (so what), de fiets heeft de stad veroverd en moet nu alleen nog de auto verdringen... gaat niet lang meer duren.

  3. MikeRZ says:

    Ik ben toch wel benieuwd hoe dat In Utrecht zou moeten. Langs de universiteit loopt geen trein en ik zie mijzelf nog niet naar station Vaartsche Rijn doorreizen om daar de fiets te pakken. Zelfs al zou de overstap maar vijf minuten is dan ben ik vanaf Utrecht CS sneller in richting Bunnik dan als ik zou starten vanaf Vaartsche Rijn.

    Medio 2018 gaat de Uithofljn (tram) lopen, ik denk dat dat dat betekend dat veel studenten met de tram gaan en dus de gelede bussen van de lijnen 12 en 28 verdwijnen (niet heel slecht) maar ook een stuk minder studenten gaan fietsen. Voor mij op de fiets is het in ieder geval geen verbetering, een nieuw spoorwegovergang die vaak dicht zal zijn op het fietspad langs de Koninginsweg (te hoogte van de Laan van Maarschalkerweerd)

    Dat is nog steeds het geval, een uitdaging is dat het dit keer ook moet gebeuren onder de passage naar Hoog Katerije dus draaien ze de palen er maar in waarbij ze volgens mij elke keer weer een sectie eraan lassen.

  4. Vanuit stations Vaartse Rijn, Lunetten, Bunnik en Bilthoven ben je net zo snel met de fiets op de uithof als vanuit Utrecht Centraal. Dat is natuurlijk niet sneller als je eerst in Centraal moet overstappen. Maar wel als je eerst op 1 van die stations kunt uitstappen voor je op Centraal komt.
    Toen ik nog in de binnenstad van Delft woonde was de snelste route richting Utrecht fietsen naar station Voorburg en daar de intercity nemen (maar dat is die nu niet meer).
    Dus er zijn wellicht wel mogelijkheden.

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid