Blij met vouwfiets in de trein?

Welke vouwfiets neem jij mee in de trein?

Op een oproep in ons blad om ervaringen met vouwfietsen te delen, kregen we veel reacties. Vooral van lyrische Bromptongebruikers. Maar we willen graag ook nog reacties van mensen met een andere vouwfiets. Wat voor fiets heb jij? Vouwt hij soepel? Kun je er goed mee fietsen? Voor wat voor soort reizen gebruik je de vouwfiets? In welke treinen en in welk deel van het land? Waar zet jij hem meestal neer in de trein? Reacties graag onder dit bericht of stuur een mail naar [email protected]

Een Bromptoneigenaar. ‘In de jaren negentig werden ze permanent uit de trein gejat als je even niet keek. Ik ben er drie kwijtgeraakt op die manier. Maar sinds de dubbeldekker massaal wordt ingezet, waar de fiets in opgevouwen stand tussen de stoelen op het bovendek past, is dit leed voorbij. Bij de doorlopers is ook op de scheiding van de compartimenten ruimte tussen de stoelen en in  de nieuwe sprinters is het balkon in feite afgeschaft en zijn  er diverse plekken waar je de fiets kan stallen en er toch een oogje op kan houden.’

Maar niet iedereen is enthousiast over de nieuwe treinen. In de nieuwe stoptreinen zit geen tussenruimte tussen de banken. Ik moet mijn fiets dus bij mij nemen, en dat scheelt een zitplaats’, schrijft een vouwfietser. Een ander: 'Ik merk dat treinen steeds gebruiksonvriendelijker worden voor vouwfietsen. De brompton is prima in te klappen en past heel goed tussen de banken als die met de rugleuningen tegen elkaar staan. En dat soort banken komen steeds minder voor in de treinen. Als ik richting Nijmegen moet – weet ik inmiddels dat ik goed moet kijken in de trein waar een tussenschot is en daar kan ik de fiets kwijt. Maar dat zijn voor vier treinstellen maar twee plekjes of zo. Ook in de dubbeldekkers is het soms lastig met voortas, fietstas en vouwfiets de trap af te wurmen en een plekje te zoeken. '

Giant Clipeigenaar: ‘Ik heb een Giant Clip, wordt niet meer gemaakt, maar de vergelijkbare Giant Halfway is nog wel te koop. De wielen zijn iets groter dan bij een Brompton, fietst erg goed en door de 8-vit derailleur kom ik in Zuid Limburg de meeste hellingen goed op. Het vouwen gaat (uiteraard) minder compact dan een Brompton, maar in Nederland geeft dat geen problemen. Behalve als mensen zittend de fietsenplek geheel in beslag nemen zonder rekening te houden met fietsers.'

En dan is er ook nog zoiets als vouwfietsetiquêtte:

‘Mijn Brompton is super compact op te vouwen. Hij past er bijna altijd nog bij. Alleen als het echt haringen in een ton is, wacht ik uit liefde voor mijn medereizigers op de volgende trein. Dat is in een jaar pas een keer voorgekomen.’

Wat doe jij? Opvouwen voor je de trein in gaat? Of pas als je binnen staat?

Categorieën