Britten krijgen betere OV-fietsen

Britse treinreizigers krijgen ook de beschikking over een OV-fiets. In juli begint Abellio (Britse dochteronderneming van de NS) met Bike&Go, dat volledig is gemodelleerd naar het Nederlandse OV-fietssysteem. Een groot verschil is dat de Britten een betere fiets krijgen.

In Nederland is de OV-fiets – het enige rendabele leenfietsensysteem ter wereld – een enorm succes. 1,3 miljoen ritjes per jaar worden er met de OV-fiets gemaakt. De NS gaat nu ook met leenfietsen beginnen op 57 Britse treinstations.

Onbekommerd reizen
De OV-fiets is voor de NS een belangrijke middel om extra reizigers naar de trein te lokken. Mensen zijn niet zo zeer geïnteresseerd in de treinreis, maar ze willen vooral zonder gedoe hun bestemming bereiken. En daar zorgt de OV-fiets voor.
Dankzij de OV-fiets hoef je niet meer na te denken over hoe je het laatste stukje van je reis vanaf het station moet afleggen. Op vertoon van je pasje krijg je een fiets en kun je meteen op pad. Het huurbedrag wordt automatisch afgeschreven. Als het laatste stukje van je reis je geen kopzorgen geeft, ben je eerder geneigd de trein te pakken. En dat betekent meer klanten voor de NS.

57 stations
Die succesformule wil de NS in Groot-Brittannië nog eens overdoen. Op de Britse spoormarkt is de NS met drie spoormaatschappijen actief: Merseyrail, Northern Rail en Greater Anglia. De komende maand zijn daar de eerste Bike&Go-fietsen te huur bij twintig stations. Daar komen er later dit jaar nog 37 bij. Het leenfietsenproject wordt betaald met een subsidie van 1,6 miljoen pond van het Britse verkeersministerie.

3,80 pond
Het lidmaatschap kost 10 pond per jaar. En een fiets huren is 3,80 pond (4,50 euro). En net zoals in Nederland moet je de fiets weer op het station inleveren. Bike&Go profiteert van de opgedane ervaringen in Nederland, zo meldt Abellio in Going Dutch, een bijlage van het tijdschrift Passenger Transport.

Betere fietsen
Eén van de lessen is dat Britse treinreizigers betere fietsen krijgen met versnellingen. En je kunt tijdens de treinreis online kijken of er nog fietsen voor je beschikbaar zijn. Dat zou in Nederland soms ook handig zijn. In Den Haag bijvoorbeeld is de vraag naar OV-fietsen erg groot en zijn ze ’s ochtends in korte tijd allemaal uitgeleend. Fietsen bijplaatsen kan niet, omdat er te weinig ruimte voor is in de stalling.

 

Categorieën