Cargobikes veroveren binnensteden

Bestelbakfietsen veroveren de Europese binnensteden. DHL heeft twintig bakfietsen ingezet voor de binnensteden. Duitsland volgt met een bakfietsenproject, dat wordt betaald door het Duitse milieuministerie.

Bij de DHL gaat het vooral om het kostenvoordeel. In de binnenstad verslaat  de fietsende koerier moeiteloos zijn collega in een bestelbusje. ‘Ruwweg komt het erop neer dat een koerier op een fiets 25 procent meer pakjes bezorgt’,zegt Arne Melse van DHL.

Klimaat
Hij is planoloog en heeft voor DHL berekend dat bakfiets goedkoper en sneller is, zelfs in kleinere steden als Breda en Enschede. Bijkomend voordeel van de bakfietsen is dat ze bijdragen aan CO2-reductie. In Duitsland is dat de hoofdzaak. Daar worden omwille van het klimaat pakjes afgeleverd door koeriers op bakfietsen. Veertig bakfietsen met trapondersteuning rijden nu rond in zeven steden. Het project heet ‘Ich ersetze ein Auto’ en duurt twee jaar. Het Duitse milieuministerie financiert het project en wil weten of de bakfietsen kunnen bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Ze hebben net als DHL gekozen voor de rappe Deense Bullitt-bakfiets.

Onderzoek
In Duitsland pakt men het grondig aan.  Het Duitse lucht- en ruimtevaartinstituut gaat onderzoeken in hoeverre bestelbakfietsen bijdragen aan het terugdringen van CO2-uitstoot. En ook op welke trajecten de bakfiets de concurrentie met de bestelbus aan kan. DHL heeft het voor Nederlandse steden al uitgezocht: ‘Op een compacte stedelijke route van zo’n vijf kilometer is de bakfiets niet te verslaan.’
Niet alleen in Duitsland en Nederland is er een markt voor bestelbakfietsen. Afgelopen zomer hebben dertig koeriersbedrijven zich verenigd in European Cycle Logistics Federation.

 

Categorieën