Uitslag en cijfers Fietsbelofte 2019

Wie wint het fietsfeestje?

2019-06-07_DDK_Fietsersbond_1162_HR -klein

September stond in het teken van de Fietsbelofte van de Fietsersbond. Net als in 2018 werden ouders van basisscholieren gevraagd om te beloven hun kind(eren) vaker met de fiets naar school te brengen. Dit jaar deden 2703 ouders de Fietsbelofte.

Cijfers Fietsbelofte 2019

De Fietsbelofte is onderdeel van de campagne Het Fietsende Schoolkind. Met deze campagne wil de Fietsersbond dat meer ouders en scholen bewust worden van de voordelen van de fiets. Het kiezen voor de fiets als dagelijks vervoersmiddel is daarin heel belangrijk. Dit jaar hebben 2703 ouders van 368 scholen gekozen voor de fiets en de Fietsbelofte gedaan.

Onder alle deelnemers hebben we een peiling gehouden: hoe vaak kies je voor de fiets en met welke reden. Maar liefst 95,5% bracht zijn of haar kind(eren) in de maand september minimaal een keer per week fietsend naar school. Gemiddeld brachten ouders hun kinderen 4,1 keer per week met de fiets naar school in de maand september. De drie belangrijkste redenen om voor de fiets te kiezen zijn voor ouders:

  • Gezond 78,3% – kinderen bewegen buiten
  • Leerzaam 65,1% – kinderen leren veilig omgaan met het verkeer
  • Duurzaam 53,5% – fietsen helpt mee aan een beter milieu
pdf ⋅ 189 KB

Fietsbelofte 2019

Download

Winnaar fietsfeestje

De school met percentueel de meeste beloftes wint een fietsfeestje voor alle leerlingen. Op de Gereformeerde Basisschool de Fontein in Enschede deed maar liefst 77% van de ouders de Fietsbelofte. Zij winnen het fietsfeestje met onder andere een fietsquiz, de mogelijkheid om je fiets te pimpen en een leuk en leerzaam fietsparcours.

Marieke Alons, locatieleider van de Fontein, is ontzettend blij met het winnen van de Fietsbelofte: “Naast de bewustwording van de ouders en leerlingen dat fietsen gezond en leerzaam is, vinden wij als school duurzaamheid ook belangrijk. Bewust omgaan met het milieu en dus de schepping van God. Door te fietsen lever je daar een bijdrage aan.”

Categorieën

Carmen Meijer – Studio Qasa-43

Carmen Meijer

Project- en campagnemanager

Als ik met de zon in mijn gezicht op de fiets zit en verschillende soorten fietsers mij laten glimlachen, ben ik er trots op dat ik mij mag inzetten voor de mens en maatschappij: dat is voor mij het ultieme fietsgeluk. Dit geluk wil ik graag overdragen aan een jongere doelgroep. Met als doel dat fietsen als meer dan ‘normaal’ wordt ervaren. Ik sta aan het startpunt van nieuwe campagnes en ben betrokken tot we samen het eindpunt hebben behaald!