Fietsersblog

De auto moet nu echt inschikken

Ooit was de auto het vervoermiddel van de toekomst. Er zijn echter steeds meer voertuigen die schoner en efficiënter zijn dan de auto en aanzienlijk meer bijdragen aan de uitdagingen van de toekomst. Deze nieuwe vormen van mobiliteit zorgen er nu voor dat de vierwieler zijn ruimte zal moeten leren delen.

Saskia Kluit
Saskia Kluit – Directeur van de Fietsersbond Beeld-auteur: Fleur Wiersma

Eerder geplaatst op de opiniepagina van het Nederlands Dagblad

Zomaar een middag , ergens in Nederland. Een automobilist drukt keihard op de toeter van zijn wagen. Voor hem rijdt namelijk een fietser, zomaar op de autorijbaan, terwijl er rechts van de weg een fietspad ligt. De fietser schrikt, maar blijft op de rijbaan. De automobilist slaakt wat verwensingen, maakt wat handgebaren en haalt de fietser in. Iets wat nog niet zo makkelijk gaat, want die fietser rijdt wel hard. Beide weggebruikers vervolgen boos hun weg.

Speed pedelec
De fietser mocht daar gewoon rijden. Hij fietst namelijk op een snelle elektrische fiets, een zogenaamde speed pedelec. Die relatief nieuwe tweewielers hebben een topsnelheid van 45 kilometer per uur en vallen sinds 1 juli officieel onder de categorie bromfiets, ondanks dat de gebruiker flink moet trappen om deze snelheid te bereiken en vol te houden. Berijders moeten een helm dragen en mogen binnen de bebouwde kom het fietspad niet op. Volgens de Fietsersbond in principe een goede beslissing, omdat de krappe stedelijke fietspaden niet berekend zijn op deze snelheden. Vooral kwetsbare fietsers als kinderen en ouderen hebben hier last van. Maar ook omdat de berijder van de speed pedelec gevaar loopt op de smalle fietspaden met hobbelige of gladde bestrating, die niet voor een snelheid van 30 km/u of meer ontworpen zijn.

De speed pedelec is een prima uitvinding die veel goeds kan doen. Eigenaren van een speed pedelec gebruiken hem meestal voor ritten die ze anders met de auto zouden doen. De speed pedelec is op drie punten beter dan een auto: de bestuurder krijgt meer beweging, het vervoermiddel gebruikt veel minder ruimte en de uitstoot is te verwaarlozen. Alleen al voor dat laatste argument verdient de speed pedelec alle lof, net als de berijders van cargobikes, kleine elektrische voertuigen en al die andere nieuwe voertuigen die zich over het stedelijk wegennet begeven en dezelfde agressie van automobilisten ervaren.
Doorstroming

Kritische automobilisten vinden namelijk dat deze nieuwe mobiliteitshelden de doorstroming hinderen en dus op het fietspad horen. Op argumenten dat de snelheid van de nieuwelingen te hoog is voor het fietspad, reageren deze automobilisten als door een wesp gestoken: “Dan passen ze zich toch aan?”. In een toekomst die schreeuwt om oplossingen die zorgen voor meer beweging, efficiënt gebruik van de ruimte en een laag CO2 gebruik, is het echter hoog tijd om de andersom vraag te stellen: wie moet zich eigenlijk aanpassen? Als gelijke snelheid zo belangrijk is, dan wordt het tijd dat de auto zich aanpast aan de nieuwe werkelijkheid en anderen toelaat op zijn terrein. De ruimte op het fietspad is simpelweg te klein om alle nieuwe technieken op het fietspad toe te laten, terwijl we ze hard nodig hebben voor de transitie naar een gezonde en schone samenleving.

Nieuwe maatregelen hoeven hiervoor niet te worden genomen. De 30-kilometerzone werkt in heel veel gemeenten al prima. Door de snelheid in de bebouwde kom vrijwel overal te verlagen naar 30 kilometer per uur (en te combineren met slimme technologieën als Intelligente snelheidsaanpassing) verdwijnen snelheidsverschillen en kunnen zowel auto’s en fietsen als alle nieuwkomers, zonder door elkaar gehinderd te worden, vlot door de stad rijden.

Categorieën

Saskia Kluit

Saskia Kluit

Directeur

Saskia Kluit (1973) werkt sinds 2009 bij de Fietsersbond. Eerst als Teamhoofd Communicatie, vervolgens als adjunct-directeur en sinds 2015 als directeur. Saskia is getrouwd, heeft twee zoons en woont in Utrecht.