Fietsersblog

De auto moet nu echt inschikken

Ooit was de auto het vervoermiddel van de toekomst. Er zijn echter steeds meer voertuigen die schoner en efficiënter zijn dan de auto en aanzienlijk meer bijdragen aan de uitdagingen van de toekomst. Deze nieuwe vormen van mobiliteit zorgen er nu voor dat de vierwieler zijn ruimte zal moeten leren delen.

Saskia Kluit
Saskia Kluit – Directeur van de Fietsersbond Beeld:

Eerder geplaatst op de opiniepagina van het Nederlands Dagblad

Zomaar een middag , ergens in Nederland. Een automobilist drukt keihard op de toeter van zijn wagen. Voor hem rijdt namelijk een fietser, zomaar op de autorijbaan, terwijl er rechts van de weg een fietspad ligt. De fietser schrikt, maar blijft op de rijbaan. De automobilist slaakt wat verwensingen, maakt wat handgebaren en haalt de fietser in. Iets wat nog niet zo makkelijk gaat, want die fietser rijdt wel hard. Beide weggebruikers vervolgen boos hun weg.

Speed pedelec
De fietser mocht daar gewoon rijden. Hij fietst namelijk op een snelle elektrische fiets, een zogenaamde speed pedelec. Die relatief nieuwe tweewielers hebben een topsnelheid van 45 kilometer per uur en vallen sinds 1 juli officieel onder de categorie bromfiets, ondanks dat de gebruiker flink moet trappen om deze snelheid te bereiken en vol te houden. Berijders moeten een helm dragen en mogen binnen de bebouwde kom het fietspad niet op. Volgens de Fietsersbond in principe een goede beslissing, omdat de krappe stedelijke fietspaden niet berekend zijn op deze snelheden. Vooral kwetsbare fietsers als kinderen en ouderen hebben hier last van. Maar ook omdat de berijder van de speed pedelec gevaar loopt op de smalle fietspaden met hobbelige of gladde bestrating, die niet voor een snelheid van 30 km/u of meer ontworpen zijn.

De speed pedelec is een prima uitvinding die veel goeds kan doen. Eigenaren van een speed pedelec gebruiken hem meestal voor ritten die ze anders met de auto zouden doen. De speed pedelec is op drie punten beter dan een auto: de bestuurder krijgt meer beweging, het vervoermiddel gebruikt veel minder ruimte en de uitstoot is te verwaarlozen. Alleen al voor dat laatste argument verdient de speed pedelec alle lof, net als de berijders van cargobikes, kleine elektrische voertuigen en al die andere nieuwe voertuigen die zich over het stedelijk wegennet begeven en dezelfde agressie van automobilisten ervaren.
Doorstroming

Kritische automobilisten vinden namelijk dat deze nieuwe mobiliteitshelden de doorstroming hinderen en dus op het fietspad horen. Op argumenten dat de snelheid van de nieuwelingen te hoog is voor het fietspad, reageren deze automobilisten als door een wesp gestoken: “Dan passen ze zich toch aan?”. In een toekomst die schreeuwt om oplossingen die zorgen voor meer beweging, efficiënt gebruik van de ruimte en een laag CO2 gebruik, is het echter hoog tijd om de andersom vraag te stellen: wie moet zich eigenlijk aanpassen? Als gelijke snelheid zo belangrijk is, dan wordt het tijd dat de auto zich aanpast aan de nieuwe werkelijkheid en anderen toelaat op zijn terrein. De ruimte op het fietspad is simpelweg te klein om alle nieuwe technieken op het fietspad toe te laten, terwijl we ze hard nodig hebben voor de transitie naar een gezonde en schone samenleving.

Nieuwe maatregelen hoeven hiervoor niet te worden genomen. De 30-kilometerzone werkt in heel veel gemeenten al prima. Door de snelheid in de bebouwde kom vrijwel overal te verlagen naar 30 kilometer per uur (en te combineren met slimme technologieën als Intelligente snelheidsaanpassing) verdwijnen snelheidsverschillen en kunnen zowel auto’s en fietsen als alle nieuwkomers, zonder door elkaar gehinderd te worden, vlot door de stad rijden.

Saskia Kluit

Saskia Kluit

Directeur

Saskia Kluit (1973) werkt sinds 2009 bij de Fietsersbond. Eerst als Teamhoofd Communicatie, vervolgens als adjunct-directeur en sinds 2015 als directeur. Saskia is getrouwd, heeft twee zoons en woont in Utrecht.

Reacties

  1. jvdijk says:

    Er zit een opvallende tegenstrijdigheid in het betoog. De speed-pedelec is volgens de Fietsersbond onveilig op het fietspad (omdat sneller dan fietsers). De speed-pedelec is ook onveilig op de rijbaan (omdat hij langzamer is dan een auto en de automobilist boos maakt). Fietsers willen het fietspad niet delen met speed-pedelecs en automobilisten willen de rijbaan niet delen met speed-pedelecs. In andere woorden, de speed-pedelec is vlees noch vis en hoort nergens. De Nederlandse weginfrastructuur is niet geschikt voor de speed-pedelec. Als men op de rijbaan moet rijden kan men beter een elektrische bromfiets nemen want die kan wel 50 km/uur rijden, heeft wel remlichten en wordt wel gedetecteerd door detectielussen. Conclusie: als consument geen speed-pedelec aanschaffen en als overheid niet toestaan. Maar de Fietsersbond vind de speed-pedelec desondanks een "prima uitvinding"! Hier spreekt de ratio niet, maar de wens van de Fietsersbond om subsidies voor fietspaden binnen te halen met het argument dat bredere fietspaden nodig zijn voor die nieuwe snelfietsen (die overigens de oplossing zouden moeten worden voor files op de autosnelwegen).

  2. Belle says:

    Beste @jvdijk De Fietsersbond legt geen fietspaden aan dus zal niet bezig zijn hier subsidies voor binnen te halen. Op een speed pedelec krijgt een fietser beweging, het is dus gezonder om op een speed pedelec te fietsen dan zich te verplaaten op een elektrische bromfiets of auto. Er wordt gekozen voor een sterkere motor omdat dit bijvoorbeeld handig is in de bergen tijdens fietsvakanties. Ook gaan sterkere motoren langer mee.

    Zelf rij ik tussen de 25 en 30 km/u met mijn speed pedelec, afhankelijk van of ik kampeerbagage bij me heb. Dus het snelheidsverschil met auto's hier op de dreven is ongeveer 40 kilometer per uur en het snelheidsverschil met e-bikers op het fietspad 3 kilometer per uur. Desondanks denkt de Fietsersbond dat het voor mij veiliger is op de rijbaan. Geloof me: dat vind alleen de Fietsersbond, niet de fietsers met een speed pedelec.

  3. Het valt me op dat het hier min of meer als een gegeven wordt beschouwd dat automobilisten zich zomaar agressief gedragen en met opzet anderen in gevaar brengen. Ik vind dit verre van normaal en dit zou alleen al met meer prioriteit bestreden moeten worden. Laat ze er maar aan wennen dat zij niet de enige zijn die gebruik mogen maken van de weg, op hun plaats zetten dus. Ik rij met een velomobiel regelmatig over de weg omdat dit veiliger is dan op een smal fietspad met onoverzichterlijke zijwegen. Ik mag daar ook gewoon rijden, in tegenstelling tot wat sommige opgefokte asomobilisten denken, waar ik me niet door laat intimideren.

  4. Fietsersbond, neemt nu eens dapper het voorbeeld aan Milieudefensie, met haar actuele campagne om de auto terug te dringen. Al eerder voerde men in België een Klimaatcampagne door gratis kunststoffen bordjes voor onder het fietszadel uit te delen. Met de tekst: ''Weer een auto minder''.
    Dat scheelt lawaai, schone lucht en longen, speel- en leefruimte en nog zoveel meer.
    Jan ter Haar/Enschede

  5. meeles says:

    Tuurlijk is een snelle fiets handig enz.. Maar het geklaag over het verbod om op het fietspad te mogen rijden, brengt me ertoe om die huidige 45km/h- innovatie ongeschikt te vinden, Ze leveren kennelijk te weinig ondersteuning om - althans volgens de speeders - met het autoverkeer me te kunnen komen (wat ik overigens een twijfelachtige perceptie/stelling vind). Hoe dan ook, zijn er niet ook 1000watt versies van het vaak door Lomito aangeprezen merk? Dat lijkt me dan de oplossing; kom je wel met het verkeer mee.
    Tja, te vroeg gekocht....

    Terzijde, we zijn misschien inderdaad in het "verkeerde" gedeelte van de Laffercurve terecht gekomen, dat wil zeggen het dalende gedeelte (te hoge belastingtarieven verlagen de belastingopbrengst - dus ging Reagan de belastingtarieven verlagen). Maar we willen nu juist gedragsverandering (weg van de auto) waardoor het verkeerde gedeelte in dit geval het goede gedeelte van die curve is. Of moeten de parkeertarieven toch omlaag ....

Reageer ook op ons forum

14 meer reacties

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid