Interview

De fietsforens

Woon – werk fietser

Gezonde en fitte medewerkers gaan met plezier naar hun werk. Wij van Fietsvriendelijk bedrijf vinden dat medewerkers gestimuleerd mogen worden om te gaan fietsen en dat zij hiervoor beloond moeten worden. We spraken met Jeannette Bos van Waterschap Rivierenland over hoe zij het fietsen naar het werk ervaart.

Naam: Jeannette Bos
Bedrijf: Waterschap Rivierenland
Merk fiets: Stella Vicenza Superior
Afstand: 18 kilometer enkele reis

Een afstand van 18 kilometer per enkele reis. Dat is wat Jeannette bijna elke dag fietst. Van haar thuisbasis in Druten naar haar werk in Tiel. Een half jaar geleden schafte zij een e-bike aan waardoor ze de 40 minuten met plezier naar haar werk fietst.

Jeannette-Bos

Wat is de reden dat je bent gaan fietsen naar je werk?
‘Ik ging vaak met de auto naar mijn werk of ik reed mee met collega’s, maar ik wilde meer gaan bewegen. Fietsen leek mij daar een ideale manier voor. De afstand is goed te doen, zeker als het mooi weer is.’

Hoe ervaar je het fietsen tot nu toe?
‘In eerste instantie dacht ik dat ik meer tijd kwijt zou zijn op een dag, maar achteraf valt dat reuze mee. Ik doe er ongeveer 20 minuten langer over én ik hoef niet in de file te staan. Ik ben bijna elke dag ongemerkt in beweging en ik kom ‘s ochtends frisser aan op mijn werk. Daarbij vind ik het heel fijn om mijn werk op mijn werk te laten als ik op de fiets stap aan het einde van de dag. Ik fiets soms met collega’s van de afdeling maar ik vind het ook heerlijk om alleen te fietsen.’

En hoe bevalt het fietsen in de winter?
‘Ik fiets niet elke dag naar mijn werk, vooral niet als er veel sneeuw ligt. Maar ik merk dat het fietsen in de winter makkelijker is met een e-bike dan met een stadsfiets. Ik ben sneller door de kou heen en heb minder last van de weersomstandigheden.’

Heb je nog kleding tips?
‘Eigenlijk draag ik dezelfde kleding als altijd. Al zou ik niet zo snel in een jurk of rok gaan fietsen. Als ik op een normale fiets naar mijn werk fietste, kwam ik altijd bezweet binnen. Met een e-bike is dat niet het geval. Ik voel mij juist fris!’

Hoe stimuleert Waterschap Rivierenland haar medewerkers om te gaan fietsen?
‘Er wordt een fietsregeling aangeboden waarbij je een persoonlijk budget kunt besteden aan het aanschaffen van een fiets. Daarnaast kun je fietskleding met korting krijgen. Voor de mensen die nog niet naar het werk fietsen of nog niet overtuigd zijn bieden ze een testrit met een e-bike. Zo kun je ervaren hoe je het fietsen vindt. Verder wordt er een NS business card aangeboden om het reizen met het OV ten opzichte van de auto te stimuleren.’

Wat vind je van deze voorzieningen?
‘De fietsregeling vind ik heel goed. Dat wilde ik zelf ook graag! Een financiële prikkel zorgt bij veel mensen voor meer motivatie. We hebben een mooie fietsenstalling met douches en omkleedruimtes. Ik mis op dit moment niets!’

Wat vind je van het initiatief ‘Fietsvriendelijk bedrijf’?
‘Het is heel aantrekkelijk voor bedrijven. Als we allemaal ons steentje bijdragen aan minder autorijden in plaats van aan meer asfalt, heffingen en files, komen we al heel ver. Ik vind het initiatief alleen maar positief.’

Wat wil je tegen mensen zeggen die (nog) niet naar hun werk fietsen?
‘Probeer het gewoon een keer!’

Jeannette-Bos1

Categorieën

Carmen Meijer – Studio Qasa-43

Carmen Meijer

Project- en campagnemanager

Als ik met de zon in mijn gezicht op de fiets zit en verschillende soorten fietsers mij laten glimlachen, ben ik er trots op dat ik mij mag inzetten voor de mens en maatschappij: dat is voor mij het ultieme fietsgeluk. Dit geluk wil ik graag overdragen aan een jongere doelgroep. Met als doel dat fietsen als meer dan ‘normaal’ wordt ervaren. Ik sta aan het startpunt van nieuwe campagnes en ben betrokken tot we samen het eindpunt hebben behaald!