Fietsersblog

De Fietsersbond krijgt een nieuw gezicht

Bijna vijftien jaar oud is ‘ie. Vlak voor ons 25-jarig bestaan is hij ontwikkeld, in de dagen dat we ons geen Fietsersbond ENFB meer wilden noemen, maar besloten dat Fietsersbond genoeg was. Ik heb het over het huidige logo van de Fietsersbond, het fietsvlaggetje.

Ontwikkeld als tijdelijk jubileumlogo, werd het vlaggetje in de loop van 2000 echt het definitieve symbool van onze vereniging. Ontwerper Linda van der Schaaf gebruikte de letter QuadraatSans Bold als basis en ontwikkelde zo een vrolijk, licht dansend logo. Als een fietsvlaggetje in de wind.

Fietsersbond

Maar tijden veranderen. In de loop der jaren bleek dat het vlaggetje ook grote nadelen had. Ja, het danste wel vrolijk op papier, maar dat zorgde er wel voor dat hele legers aan vormgevers zich het hoofd braken over hoe je dat vlaggetje nou moest positioneren zonder dat het verzoop in een zee van wit. Het digitale tijdperk was ook al niet vriendelijk voor ons sierlijke en langwerpige logo. Moderne toepassingen als Facebook, Twitter en apps vragen om kleine vierkante icoontjes, en daar was ons vlaggetje niet voor gemaakt.

Daarom is nu de tijd gekomen om ons vlaggetje uit te zwaaien. Samen met Studio Jaap hebben we de afgelopen tijd gewerkt aan een nieuw logo. Een stevig beeldmerk, gebaseerd op de fiets. Bruikbaar mét en zonder woordmerk (gezet in Chevin Std) en zeer geschikt voor kleine digitale oppervlaktes.

Fietsersbond

In de komende maanden gaan we dit logo doorvoeren. Je zult het dan ook op steeds meer plekken gaan tegenkomen. We doen dit stapje voor stapje, wanneer drukwerk aan vervanging toe is gebruiken we het nieuwe logo. We proberen zoveel mogelijk spullen op te maken voor we nieuwe bestellen. Dingen die we vanaf nu nieuw ontwikkelen – bijvoorbeeld voor de campagne ‘Ik wil je zien’ – gebruiken het logo direct. Met ingang van de Vogelvrije Fietser van oktober vind je het logo terug op dat tijdschrift en op onze websites. In de loop van 2014 hopen we alle materialen vernieuwd te hebben, al zul je af en toe nog wel eens een vlag of een folder met het oude vertrouwde logo tegen kunnen komen. Dat is niet erg, de boodschap is tenslotte nog even relevant.

Logo's ENWB, ENFB, FBENFB en Fietsersbond
Martijn van Es

Martijn van Es

Campagneleider en communicatieadviseur

Martijn van Es werkt sinds 2010 bij de Fietsersbond, eerst als medewerker communicatie, en van 2014 tot 2017 als Hoofd Communicatie en Vereniging. Hij besloot in 2017 dat hij creatief werk leuker vindt dan het management.

Samen fietsen we beter!

Word lid