Wat zijn de trends?

De grote E-biketest 2020, een voorproefje

elektrische fiets test 2020

Zo’n honderd testfietsers hebben samen met onze testredacteur Kees Bakker (TestKees) 52 elektrische fietsen getest. Ze hebben 5000 testkilometers gereden en vijfhonderd testformulieren ingevuld. Op 20 april kun je – als je je inschrijft – de test ontvangen. Nu vast een voorproefje.

Brede banden. Een goed idee, zegt TestKees

‘De trend om brede banden te gebruiken op elektrische fietsen zet dit jaar echt door. Vroeger kozen fabrikanten standaard voor banden van 42 mm breed. Dat is nu 47 mm. En zelfs 55 en 60 mm. Bredere banden zijn een erg goed idee. Je kunt met een lagere bandenspanning fietsen.

e-biketest 2020 brede banden
Brede banden is de trend bij elektrische fietsen.

De iets zachtere band vangt dan de klappen voor je op. Dat fietst niet alleen veel comfortabeler, je hebt ook meer grip. Vooral dat laatste maakt brede banden veel veiliger. Als je bijvoorbeeld per ongeluk de berm rijdt, kun je met brede band weer gemakkelijker terug naar de weg sturen. Ook bij nare lange richels – bijvoorbeeld tussen voet- en fietspad – ben je met brede banden beter af. De fiets wordt wel ietsje zwaarder van brede banden. Niet alleen de banden zijn breder, maar ook de velgen en het spatbord. En het frame moet ietsje langer zijn.’

Accu’s verdwijnen in het frame. TestKees is er niet gelukkig mee

accu in frame

‘We zien nu veel ‘in tube’-accu’s. Dat betekent dat de accu in de schuine framebuis zit. Waarschijnlijk kiezen fabrikanten hiervoor omdat het er mooi uitziet. De accu valt minder op. Met een opening aan de zijkant of de bovenkant van de framebuis kun je de accu eruit halen. Maar bij sommige fietsen moet je de accu er aan de onderkant uithalen. En dat is lastig. De accu wordt ook vies. Dat is onhandig als je de accu binnen wilt opladen, op je werk bijvoorbeeld. Dan moet je met een modderige accu naar binnen. Ook is de vorm onhandig. Bij de accu’s in de bagagedrager heb je bijna altijd een handvat zodat je de accu goed kunt vastpakken. Bij frameaccu’s ontbreken die. Sommige mensen denken dat een accu in de bagagedrager de fiets topzwaar maakt en dat daarom een accu in de framebuis beter is. Maar een accu in de drager weegt maar 2,6 kilo. dus dat maakt niet zo veel uit. Daarnaast zijn fietsen met de in tube accu’s ook zwaarder. De accu zelf is een halve kg zwaarder. Daarnaast is het frame zwaarder.‘

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.