Deens witte fietsenplan voor Rotterdam

Rotterdam kiest voor het witte fietsenplan uit Kopenhagen. De Deense deelfietsen van Gobike hebben ingebouwde navigatie (een tablet in het stuur). Eind volgend jaar moeten er 450 Gobikes bij musea, bezienswaardigheden en knooppunten van openbaar vervoer staan.

Vandaag tekent wethouder Pex Langenberg een overeenkomst met de Gobike-aanbieder. De aankondiging van Rotterdam komt op het moment dat in Kopenhagen, waar Gobike al twee jaar draait, het systeem net ‘tijdelijk is stopgezet’.
De sturen van de opvallende fietsen bleken niet helemaal te voldoen aan de ISO-normen. De sturen kunnen maar 49 graden draaien terwijl de ISO-norm 60 graden is. Niet gevaarlijk, wel een tegenvaller. Na maanden kwakkelen met allerlei technische problemen kwam juist dit najaar het bericht dat het gebruik van de Gobikes flink was gestegen in de Deense hoofdstad. Op 5 februari belooft de organisatie de eerste 150 fietssturen te hebben vervangen.

9000 euro
In Kopenhagen staan inmiddels maar liefst 1860 Gobikes op 90 ‘dockingstations’. Die staan bij OV-haltes en bezienswaardigheden. De populairste dockingstations zijn het treinstation van Kopenhagen en Christianshavn. In de Deense pers is er veel discussie geweest over het systeem. Vooral de kosten van het systeem (ongeveer 9000 euro per fiets, inclusief onderhoud en exploitatie voor 8 jaar) vonden veel mensen hoog. Door de aanloopproblemen leek Gobike  gedoemd te mislukken. De bekende fietsgoeroe Mikael Colville-Andersen (van ontwerpbureau Copenhagenize) zag er echt helemaal niks in. Hij vond het te duur en te ingewikkeld. ‘Waarom heeft Denemarken geen systeem zoals het Nederlandse OV-Fiets?’, vroeg hij zich af.

Gadget
Klaus Bondam, voormalig wethouder en inmiddels directeur van de Deense Fietsersbond, is wel blij met Gobike. ‘Je kunt discussiëren over het geld, maar ik denk dat Kopenhagen als de toonaangevendste fietsstad van de wereld, ook een ‘state-of-the-art-deelfietsensysteem verdient. En het wordt ook steeds beter gebruikt.’
Het meest in het oog springende gadget, de ingebouwde tablet, vindt Bondam ‘enorm handig’. ‘Locals weten de weg wel, maar bezoekers niet. Als ik in Rotterdam kom, weet ik ook de weg niet. Bovendien geven de tablets extra informatie over bezienswaardigheden, over wegwerkzaamheden, enzovoort.’ Volgens Bondam leidt het niet af. ‘Nee, het zit op een goede plek op het stuur.’

Kinderziektes
In Rotterdam verwachten ze dat de kinderziekten die in Kopenhagen naar voren kwamen wel zijn opgelost, aldus de woordvoerder van wethouder Pex Langenberg. Anders dan in Kopenhagen waar het lokale bestuur bijdraagt in de exploitatie, doet de gemeente Rotterdam dat niet. De gemeente draagt alleen bij door het beschikbaar stellen van grond. Gobike krijgt wel steun van de Verkeersonderneming (een publiek-private organisatie voor verkeersmanagement in de regio), in het kader van de Spitsmijden-maatregelen.
Het Gobike-systeem lijkt een beetje op bekende buitenlandse deelfietssystemen als de Vélib in Parijs. Je mag bijvoorbeeld, anders dan bij OV-fiets, je fiets op een andere plek inleveren dan waar je hem gehaald hebt. Voor het Gobike-systeem moet je je wel van te voren registeren via de website, betaling gaat voorlopig alleen nog via creditkaart.

Een ritje op een Gobike kost 2,50 euro, iets goedkoper dan de OV-fiets (3,35 euro)

Categorieën